Min favoritopskrift

Hej

Her er min favoritopskrift:


Kransekage.
3 pakker marcipan af 5OOg.
2 æggehvider
375g flor melis.
Brug ikke det sidste flor melis,
gem det til at rulle dejen ud i.
Dejen rulles ud i en god Fingertykkelse.
Den første ring skal være 8 cm, så
11 cm, 14 cm, 17 cm osv.
Når ringene er formet, skal de trykkes
i facon foroven.
Bages ved 200 grader i ca. 12 min. Midt i ovnen.
Når de er svalet af, skal de have
glasur (ca. 125g flormelis og 1 æggehvide og evt. vand ).
Kransekagen sættes sammen ved at
pensle ringene i bunden med chokolade.

Variant 1:
Kransekagemassen rulles ud i en bageplades længde trykkes flad og der lægges blød nougat i, hvorefter det hele formes til en stang og bages i ovnen.
Efter afkøling pensles ”stangen” med chokolade i bunden og glaseres på toppen.
(Yderst delikat)

Variant 2:
Ca. 200 g kransekagemasse rulles ud i en bage-plades længde, trykkes flad og der lægges blød nougat i , hvorefter det hele formes til en stang, som deles i 6 stk. og bages i ovnen.
Efter afkøling dyppes stykkerne i smeltet over-trækschokolade (og stilles op risten med chokola-den opad til den er tør) og glaseres på toppen
(Min favorit)

Mvh Anders
23 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Stor smilie, som slikker sig om munden over den lækre opskrift, og de viste stykker kransekage :lol: :lol:
Jeg ser pludselig mig selv nytårsaften i midnatsmørket, hvor ungerne er gået omkuld og himlen farves, mens jeg kigger derud og gemalen er smuttet ud og se til nabolaget. Da ville den der uforskammet lækre kransekage gøre sig godt til min Spumante biggrin

Er den svær at lave?

Med min yndlingsopskrift er vi i småkageafdelingen:

Mormors Ingefærkager

200 gram blødgjort margarine
½ kg. sukker
2 æg
25 gram gær udrørt i lidt vand
1 tsk. natron
1 tsk. stødt nellike
2 store tsk. ingefær
½ kg. hvedemel

Margarine og sukker røres godt sammen. Herefter røres æggene i, hvorefter den udrørte gær tilsættes. Bland natron og krydderier i og tilsæt melet af nogle gange.

Vær opmærksom på, at mængden af mel kan variere - nogle gange mindre end ½ kg. /nogle gange nærmere 600 gram afhængig af melets kvalitet og æggenes størrelse. Dejen skal ende med at være fast men ikke tør.

Dejen køres igennem kødhakkerens kageplade i det hul, der giver en flad riflet facon. Skæres ud i 3-5 cm. lange stykker og bages på 200 grader (mindre i varmluft) i ca. 5 min. De er færdigbagte, når de er lysebrune (ikke kun i kanten).

Herefter skal de afkøles på rist og puttes i tætsluttende dåse, når de er blevet knasende.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hej Zephirine

Om kransekage er svært at lave? - Nej, ikke direkte svært, men det er ret tidskrævende, især de første gange, intil fremstillingen er sat i system smile Men jeg er overbevist om at din familie/venner gerne vil smage flere gange (pas på, det er vanedannende).
Hvis du har lyst til at kaste dig ud i kransekagebagningen, så vil jeg gerne fortælle hvordan jeg gør (Desværre har jeg aldrig set en bager/konditter lave det):
1: Chokoladen smeltes over vandbad (i en fladbundet skål).
2: Æggehvide og flormelis røres sammen og æltes ind i marcipanen til massen er jævn.
3: Massen deles i stykker/kugler á 200 g
4: Nugat skæres i strimler ( 200 g nugat deler jeg i 4x4 strimler)
5: 1 macipankugle rulles ud i ca. 35-38 cm længde, trykkes flad, nugat-strimler lægges i og macipanen samles omkring nugaten.
6: macipan/nugatrullen deles i 6 stk. som formes som vist på billedet biggrin
7: Når bagepladen er fuld, bages stykkerne (til de er lysebrune på toppen) og stilles til afkøling (gerne ved et åbent vindu).
8: De kolde stykker dyppes i smeltet chokolade og stilles på risten med chokoladen opad intil den atter er fast.
9: Glasuren lægges på (jeg bruger en kraftig plastpose med et lille hul i hjørnet).
10: Når glasuren er tør er det tid til prøvesmagning smile

Og til sidst et godt råd: Lad være med at begynde med for stor portion de første gange - 500 g macipan giver ca. 19-20 stykker færdig kage.

God arbejdslyst biggrin

Mvh Anders

Ps. jeg har bestemt også planer om at prøve "Mormors Ingefærkager"
Der er jo forskellige yndlinge, i forskellige kategorier, her er en i lagkagekategorien:

Islandsk Lagkage
3-4 æg skal dele, æggehvider piskes meget stift
140 g flormelis
140 g kokosmel

blandes og puttes i smurt form, bages ved 175 grader i 50 min, køles af.

3-4 æggeblommer
60 g flormelis
100 g halvsmeltet margarine
100 g smeltet chokolade ikke for varmt

Margarine og chokolade røres sammen
Æg og flormelis røres i koldt
Massen bredes ud over kokoskagen

Pynt flødeskum.

En rigtig kaloriebombe, men den smager mums :lol:
Her er så min ynglingsopskrift som kan bruges hele året selvom den smager af jul.

Rødkålssalat.
(englesang)

Ca 250 g. fintsnittet kål steges i ca 10 min i 2 spsk. olie med
1 spsk. Ribssaft – allehånde og kanel (hvad du kan ha imellem to fingre) lidt salt og peber.

Dressing
2 dl. Fromage frais
1 tsk sødemiddel eller sukker
lidt konc. appelsinsaft (fun eller lign.)lidt salt og peber.

Blandes når kålen er kølet af.
Serveres alene med noget valgfrit kød eller som tilbehør til stegretter af oksekød eller ænder / vildt.

Sniffer  
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Jeg skulle hilse og sige, at mit første forsøg med kransekageopskriften (1 kg marcipan, 12 ringe, med nougatfyld) vakte stor jubel nytårsaften! Det er altså noget helt andet end de der sure små stykker, man kan købe i supermarkedet, men nøj, hvor er det noget snask at lave :lol:

Hvis bare alt GDS var som LEGO...
Nu skal jeg altså have prøvet at lave de kransekager 8)
Der var sørme en kransekagekrans, der knækkede på vej til risten :oops: Nammenam siger jeg bare, mens jeg venter på, at de svaler :lol:
Mmmmmm det skæve tårn i Bodilsker :lol:
Hej Zep

Dejligt at du er med på holdet som "Kransekagebager" .
Den er jo rigtig flot biggrin

Mvh Anders
Der er yderligere 13 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også