Pudsning af sokkel

Hej. smile

Jeg efterlyser gode råd og vejledning fra eksperter, som har erfaring i at pudse sokkel.

Efter at jeg har lavet en tilbygning til mit hus, har jeg forgæves søgt efter en som vil tjene lidt gode penge på at pudse sokkel på min tilbygning, samt soklen på den "gamle" ejendom fra 1969.

Huset, inkl. tilbygning er 23 m langt og 8 m bredt, så det er naturligvis en del sokkel som skal pudses... :wink:

...Nu er jeg så kommet frem til den løsning at jeg selv må i gang med at pudse løs, men jeg har kun erfaring i pudsning af mindre vægge o.lign.

Jeg har studeret de indlæg der er om emnet her i forum, og har også kigget lidt rundt på nettet. ... Så vidt jeg kan forstå, så er det nødvendigt først at udkaste et pudslag på soklen inden det afsluttende pudslag.

Tilbygningens sokkel er opbygget af lecablokke, hvorimod der på resten af ejendommen skal pudses sokkel på fundamentblokke.

Den samlede afstand fra lecablokkene/fundamentsblokkene og til yderkant af mursten, går fra ca. 10 til 25 mm, så spørgsmålet er vel om jeg ikke kan pudse sokkel i én arbejdsgang og spare udkastet ...eller hva´???

Jeg har talt med en murer (som ikke lige har tid til at lave det) som fortæller at han plejer at svumme soklen med multiklæb (4-5- m ad gangen), og efterfølgende pudse soklen i én arbejdsgang. - Derudover siger han at jeg skal bruge 1 del cement og 3 dele bakkegrus til at pudse med.

Er der nogen der kan hjælpe mig med hvad jeg skal gøre ...helt fra bunden og til færdiggørelse ???

Mvh
Selvbyggeren
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Selvbygger

Her er det skåret ud i billeder.

http://www.husk-det-hele.dk/docs/videoklip/filmside.asp?fb=xdsl&fil=xdsl

Husk at bruge et hjørnebrædt ved hjørnerne. Dvs. monter et brædt på den ene side, og puds op fra den anden side. brædet fjernes når mørtelen er tør.

De kloge siger at det skal være diffutions åben maling, hvis du skal male.

God vind
Thomas

Mvh Thomas

Hej Thomas.

Tak for svaret smile

Jeg har sjovt nok også fundet disse videoclips - dog fra en anden hjemmeside, men det gøre dem jo ikke ringere af den grund.

Jeg mangler dog stadig gode råd fra erfarne "sokkelpudsere" hvorvidt blandingsforholdet skal være, teknik ... o.s.v. - det er ikke noget som videoerne giver svar på desværre. sad

Mvh
Selvbyggeren
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Jeg synes videooptagelserne giver en meget god beskrivelse af de forskellige arbejdsgange. FLOT :!:

- Men ok, her mangler lige en matriale beskrivelse, måske fordi MAXIT sælger færdigprodukter, som bare skal tilsættes vand- :lol:

Men du har fuldstændig ret vedr. blandingsforhold.
Cementmørtel: cement 1del, sand/grus 3 dele. Altså 1:3.Udkastet er samme blandingsforhold, bare i en lidt tyndere konsistens.

Grunden til udkast, er ikke "bare" til for at lette færdiggørelsen, men samtidig til for at skabe en ensartet sugende bund. Du får ikke problemer med en spraglet sokkel efter regnskyl. ( dog er grunden af ren kosmetisk art.) 8)

Din murer anbefaler at behandle soklen m. multiklæb, lige inden færdigpuds, (i et hug.)
Denne fremgangsmåde er også ok. ydermere kan fugerne i soklen behandles med flunat eller vandglas, hvilket giver den præcis samme effekt.

Så hvis du vil pudse i et ryk, eksisterer muligheden. Arbejdet bliver på ingen måde ringere, måske tværtimod.

PS: .....Jeg har heller ikke lige tid...... :!: Så god julepudseferie. :lol:

Mvh. retro 04

-....Kunst en noget man ikke kan, såsnart man kan, er det ikke længere nogen kunst.....-

Hej smile

Tak for Jeres gode råd og anvisninger biggrin

Jeg tror jeg vil satse på løsningen med at pudse i én arbejdsgang. - Altså komme multiklæb på en 4-5 meter ad gangen, og derefter pudse op.

Spørgsmålet er så hvor længe mørtelen skal sidde før jeg begynder at udglatte med pudsebrædtet :?:

Et andet spørgsmål er...kan jeg tage én "hus"side af gangen, og fortsætte med de øvrige sider en anden dag :?: - Eller SKAL jeg pudse hele soklen på huset på én gang for at hjørnerne bliver pæne ???

I øvrigt ...JEG ØNSKER RIGTIG GOD JUL TIL ALLE !!!

Mvh
Selvbyggeren
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Jeg fik et tip fra en murer ang. pudsning af vægge indendørs.

Man skal pudse væggen når pudsebrædten ikke længere kan sidde fast på væggen.

Jeg har testet dette på en ganske lille stykke og det blev rigtig godt.


Jeg ved ikke om det samme er gældene udendørs
Jeg pudser selv en del sokler.

Jeg bruger knap så meget cement. Og så bruger jeg halvt strandmørtel/halvt bakkemørtel. DVS.: 3 dele bakkemørtel(den grusfarvede vådmørtel), 3 dele strandmørtel(den sandfarvede vådmørtel) og en del cement.

Sørg for at blandingsforholdet er ens uanset, hvilket du vælger, ellers kan du evt. se farveforskelle. Blandes i tvangsblander eller piskeris på stor boremaskine og i en murerbalje. Blandingen laves næsten altid for tynd af uøvede.

Jeg lægger det på med en metalspartel 20-30-40cm alt efter hvad du har. 30 cm er en god bredde. Når du så har lavet et par meter, kan du grovpudse overfladen med et alm. pudsebræt (30x20 cm. tror jeg uden at have målt efter). Brættet må ikke trække vand efter sig, så skal du vente. Du laver cirkelbevægelser, men det kan du sikkert i forvejen. Det kommer ligesom til at ligge i håndledet efter kort tid. :wink:

Når dette er hvidtørt, som det hedder -dvs. at du kan se at vandet er fordampet fra overfladen, så skal du til at finpudse med et filtbræt. Plastbræt med 10mm skumgummi. Brættes holdes let fugtigt i en murerspand og du trykker fugten ud af skumgummiet ved at køre det over kanten på spanden. På denne måde vasker og renser du brædtet jævnligt...

Alt sammen er rimelig let, hvis man har alm. håndelag og du har jo prøvet det før ikke. :wink:

I dit sted ville jeg starte men en kort væg og ende med at lave begge "halvdele" af hjørnerne færdige ud mod dig selv.


Jeg laver ikke sokkel i frostvejr...jeg giver jo garanti ikke?

Prøv og spørg igen-god jul til alle

Tommy

Fremgang kommer af en positiv mental indstilling.biggrin


http://www.euroterm.dk
Hej selvbygger

Jeg glemte lige en detalje. Du spurgte hvor meget du skal lave ad gangen?

Jeg har et princip med at man generelt skal hygge sig med det man laver. Ikke stresse, så kommer fejlene. Hvor du bor tar´ man sig vel en kop kæf i ny og næ.

Når det er sagt, skal der arbejdes "vådt i vådt", som når du maler.

Håber du får sammensmeltet alle bidragene til noget brugbart

:wink:

Tommy

Fremgang kommer af en positiv mental indstilling.biggrin


http://www.euroterm.dk
Forstår det ikke, der har været skrevet så meget om sokkelpuds her inde. Og mener at flere murere skriver ellekildesand til sokler.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Nu er det jo selvbygger der skal forstå det.... 8) men ellekildesand eksisterer vist ikke. Jeg kender kun ellekildegrus, som du måske mener. Dette er en bestemt type grus, af en bestemt kornstørrelse.

Vi kan godt gøre det til en videnskab at pudse en sokkel, men så bliver det ikke gjort før 2007. 8) 8) 8)

Tommy

Fremgang kommer af en positiv mental indstilling.biggrin


http://www.euroterm.dk
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også