[b]Hjælp til ventilation på badeværelse[/b]

Jeg skriver fordi jeg skal til at sætte en ventilator op på mit nye badeværelse. Det er ca.4-5m2 med en loftshøjde på 2,20 m, hvilket vil sige en ca. 10 m3. Luftudtaget til ventilatoren bliver i bruserummets loft og føres videre ud ca. 1,5 m derfra. Det er rummets eneste åndehul, da der ingen vinduer er!
Hvilken ventilator skal jeg vælge??
indbygning eller konventionel?
hvilken styring?
Evt, eftermontere et hygrometer?
Hvilken diameter 100, 125 eller 150 mm?
Venlig hilsen Tom sad
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Dine spørgsmål er gode og svarrene afhænger nok også af hvormange penge du vil komme i projektet. Det billigeste er jo en alm. ventilator som sidder i loftet og larmer en del! Det er også et potentielt problem at udblæsningen skal foregå gennem 1,5 m rør. Ok det vil nu nok gå alligevel. Glatte lige rør har mindst udblæsningsmodstand. Jo større diameter jo mindre modstand og dermed bedre udluftning.
Personlig er jeg blevet meget glad for at have brugt få hundrede kr ekstra på en kanal ventilator. Den sidder oppe på loftet og er designet til at suge ud over en vis afstand og blæse ud over en endnu længere afstand. Se specifikationerne på de enkelte modeller. Larmen er betydelig mindre.
Så er spørgsmålet om hvornår den skal være tændt. Det er selvfølgelig optimalt hvis ventilatoren styres af en hygrostat, men også lidt dyr løsning.
Husk at effetiv ventilation forudsætter at der kan komme den tilsvarende mængde luft ind i rummet. Overvej derfor ventilationshuller i døren.

mvh Anders
Hej

Hvad der er "stærkest" ved jeg ikke. Du skal jo have fat i noget som flytter en rimelig mængde luft i forhold til rummets størrelse. Lad dig bare råde i byggemarkedet/tømmerhandlen på det punkt. Den kanalventilator (det er vel det sammen som det du kalder en indbygningsventilator(?)) som jeg har passer perfekt til 110mm PVC rør. De var en del billigere end de spirorør som egentlig hørte til. Efterfølgende har jeg så isoleret med en passende måtte som jeg lagde rundt om og tapede sammen med gaffatape. En ikke helt elegant med effektiv og omkostningsacceptabel løsning.

mvh Anders
Hejsa,
måske der er nogen i denne tråd der kan hjælpe mig med et problem jeg står overfor. Jeg har købt en ventilator der skal monteres i badeværelset. P.t. sidder der bare en lem i loftet som kan åbnes, men det virker altså ikke optimalt.

Jeg er blot i tvivl om, hvorledes jeg på korrekt vis får sat ventilatoren op i det firkantede rør der skaber forbindelsen mellem loft og tag. Nogen der har erfaringer med tilsvarende?
Jf. bygningsreglementet skal der ud over udsugningen være tilgang af luft, idet du ikke gar vinduer vil dette kunne gøres med et afkortet dørblad. Der er krav om 100 cm2 fri passage. Hvis du bare har udsugning uden tilgang får du ikke det ønskede luftskifte kun et undertryk!

Peter
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis