Isolering af skorsten.

Hej LDS..

Jeg er netop ved at få muret den gamle skorsten op, som ellers var pillet af lige under taget.
Vi skal have sat en brændeovn til..
Men jeg ved at det er bedst at isolere skorstenen på loftet..
Men er der brug for en dampspærre, og skal den sidde inderst eller uden på isoleringen
Og kan man i givet fald bruge plast, eller er det bedst med alufolie pga varmen.??
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Jan

Det er fy at isolere en almindelig skorsten udvendig. Hvid du skal have den isoleret er isokærn eller ligende løsningen. Det kan gøres selv.
Hvis du pakker den ind i rockwool så bliver hele skorstenen meget varm.
Det KAN medføre at tilstødende træ konstruktioner bryder i brand.
Du kan heller ikke se hvis der er revner i skorstenen. Af den grund må man ikke montere gipsplade på en skorsten.
Teknisk forvaltning kan hjælpe med regler.
Det kan diskuteres om man skal isolere den del af en skorsten, der går gennem et opvarmet rum.

Thomas

Mvh Thomas

Hej Thomas..

Tak for tippet.
Der er muligvis noget jeg har misforstået.. :?
Jeg må vist hellere vente med at isolere, til jeg har talt med skorstensfejeren.
Jeg frygtede bare at den varme skorsten ville danne kondens på loftet. Og det måske ville forebygge løbesod.
En varm skorsten giver ingen kondens, det ville den gøre hvis den var koldere end rummet
Hej Jan

Jeg tror ikke du har misforstået noget.
En lun (kun lidt varm) skorsten kan give kondens hvor den løber gennem et koldt rum eller det fri, hvis du fyre med fugtigt brænde. Hvis der er ordenligt ild i bræneovnen, kommer der normalt ikke kondens eller løbesod.
Hvis du har for lidt luft og for lidt ild, så bliver skorstenen ikke varm nok og der kommer kondens hvor skorstenen bliver afkølet.
Måske var det en ide at få monteret Isokærn nu hvor skorstenen bliver opmuret.
Har du knæk på skorstenen?

Mvh. Thomas

Mvh Thomas

Jeg forstod bare kondens på loftet og hele diskussionen om dampspærre, som om frygten var for et udvendigt problem..
kan du ikke sænke isokern ned i den? så får du den bedste løsning, og det er en relativ enkel opgave som man enten selv kan gøre, eller til en billig penge få en murer til
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis