Lydisolering

Hej LDS'ere

Jeg skal have blændet en dør mellem stuen og et soveværelse. Jeg har forestillet mig at gøre dette med et træskellet og gipsplader. Spørgesmålet til forumet er, hvad skal jeg bruge som lydisolering mellem pladerne for at opnå den bedst muligt lyddæmpning. Er der Rockwool, Isover, flamengo plader eller noget helt andet?

På forhånd tak,
kml

kml
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville vælge mineraluld (hvilket mærke tror jeg er ligegyldigt) - Selvom gipsoverfladen muligvis er brandklasse x ville jeg ikke putte plasticskum i væggen!

Selve lydisoleringen hænger i øvrigt meget sammen med vægten, og her vil jeg også tro, mineralulden har en fordel.

Der står lidt her om selve gipskonstruktionen, men intet om valget af "fyld":
http://www.gyproc.dk/gyproc/content.nsf/docLinks/CBBEB6A97957100CC2256DC00044ABB9?OpenDocument&m=mjmlmc

Hvis bare alt GDS var som LEGO...
Jeg har netop blændet en dør af mellem forgang og toilet.
Jeg havde også overvejet at bruge gipsplader. Men så kunne man høre at der var "lappet" i væggen, Så når man bankede på muren forskellige steder så kunne man høre forskel.
Jeg benyttede multiplader og pudsede dem op bagefter.
Det er godt nok lidt dyrere men du kan hverkan se eller høre (banke på væggen) at der har været en dør. Og så er det bare så let.
Hvis du skal lave en lydisoleret vaeg, saa skal du sikre dig at de to sider af vaeggen ikke har forbindelse med hinanden. Det kan goeres ved at lave to traeskeletter (eventuelt forskudt for hinanden) fylde mellemrummet op med Rockwool, men ikke saa meget at det presser mod gipspladerne.

Du kan se noget mere her: http://www.rockwool.dk/sw52103.asp

Karsten
.....og jeg ville bruge en fibergips i stedet for en alm gipsplade.............
.....den er meget tungere end alm gips og derfor også mere lydisolerende ..........

god arbejdslyst

....god arbejdslyst..

....... g.lykke...........
Mange tak for svarene.

Hvormange lag gipsplader skal der bruges per side? Ved skillevægge bruger man jo normalt 2 der forskydes, men hvordan forholder det sig, når åbningen sagtens kan dækkes af en pladebredde? Kan jeg bare monterer 2 lag samtidigt? Altså skrue igennem begge lag til træet af en gang, istedet for at skrue den ene plade og derefter den ande plade.

kml

kml
Annonce
Læste for nylig, at Rockwool ved nye målinger er kommet frem til, at lyddæmpningen ved to lag gips ikke er større end ved et lag. Har forgæves forsøgt at finde artiklen - men nej.
Du kan formentlig finde lydmålingerne på www.rockwool.dk

Mvh.

Jan R.
Citat fra Jan R.

Læste for nylig, at Rockwool ved nye målinger er kommet frem til, at lyddæmpningen ved to lag gips ikke er større end ved et lag.


Det står i "Den lille Lune":
http://www.rwsc.dk/den_lille_lune_dk/frameset.asp under lydisolering

Hvis bare alt GDS var som LEGO...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis