Alu svejsning hho 8 06-12-2004 21:53 Er der nogen der ved noget om alu svejsning ? Jeg er ved at købe en båd i alu med 2 små revner Er det med ilt/gas, co2 eller tig. Det er de muligheder jeg har. Hans Henrik Olesen 13 svar 1 2 › » Følg tråden Annonce Annonce Annonce
mobbydick 137 8830 07-12-2004 07:24 hej normalt tig-svejser man aluminium med vekselstrøm AC (til rustfri er det jævnstrøm DC), men husk det skal være med den rigtige tråd, så det kan klare saltvandet. man kan også mig-svejse det, men det kræver en anden maskine. venligst lars EMMA GAD-GIDER DU........
hho Trådstarter 8 07-12-2004 14:47 Hej Lars Tak for et hurtigt svar Hans Hans Henrik Olesen LDS Tip Automatisk tip Altid lave priser hos Harald Nyborg! Se ugens bedste tilbud her
smeden 211 08-12-2004 20:55 Hej Du kan sagtens Co2 svejse Alu, du skal bruge Argon som gas og selvfølelig alu-tråd. Slib revnerne godt i bund inden du går igang, og sørg for der er læ hvor du skal svejse så beskyttelses gassen ikke blæser væk
PeMa 264 3730 09-12-2004 07:56 - Uden at prale alt for meget, men jeg er tidliger "fransk mester" i kunsten at svejse legeringer, her iblandt alu. Jeg vil fraråde dig selv at begynde på at svejse din båd, da du helt sikkert vil komme ud for problemer med urenheder, og efterfølgende sprødhed af materialet. Før du svejser skal du havde varmet et større område af materialet op og det samme efter svejsningen, for at "udgløde" dette, ellers vil dine svejsninger springe op igen. Et andet problem er også at du ikke kender den alu. legering du skal svejse i, hvilket i sig selv kan give problemer. Eks. Jeg arbejdede engang på et projekt med fremstilling af en acceleratorkerne til Risø i 500 cm aluminium, der skulle svejses sammen, projektet kom til at tage det meste af ½ år, hvor svejsecentralen og Risø var indblandet, blot fordi vi ikke havede kontrol over legeringen. Svejsningerne blev ved mad at springe op uanset hvilke krumspring vi foretog os. Så det kan godt værre at man har lavet alutråd til svejsemaskiner, men det er til at klister to emner sammen med der ikke bliver udsat for belastning, eller ringe belastning. Mit råd er at du kan evt. svejse revnerne til, men brug også glasfiber til at lappe revnerne med.. Mvh Peter Madsen <p>Peter Madsen</p>
hho Trådstarter 8 09-12-2004 15:11 Hej allesammen Et stort TAK til jer alle. :-) :-) Jeg må se at finde ud af noget Hans. Hans Henrik Olesen LDS Tip Automatisk tip Altid lave priser hos Harald Nyborg! Se ugens bedste tilbud her Annonce
Carsten D. Jensen 11 9000 10-12-2004 09:14 Hej hho. Ang. alusvejsning har PeMa ret, det er ikke bare lige..... Hvis du stadig har mod på at prøve selv, så husk, forvarm med forsigtighed, alu. smelter uden varsel ! Prøv om du evt. kan skaffe noget termokridt, det smelter ved den rette temp. Måske ved PeMa hvad den rette forvarmetemp. er på alu. Held og lykke med arbejdet. C.D.Jensen
schmidts 11 9990 17-01-2005 23:59 hej hvis du slå en blyant streg der hvor du vil varme op, skal du bare stoppe, når du ikke kan se blyantstregen mere - så overskrider du ikke smeltepunktet på alu'en. jeg har selv arbejdet en masse i saltvandbestandigt alu, og det største problem er med urenheder - jeg har aldrig haft problemer med sprødhed og lignende, så længe at det er "tynde" plader, som der brugers til skroge. så held og lykke. selvgjort er velgjort .........sommetider
schmidts 11 9990 18-01-2005 00:00 hej hvis du slå en blyant streg der hvor du vil varme op, skal du bare stoppe, når du ikke kan se blyantstregen mere - så overskrider du ikke smeltepunktet på alu'en. jeg har selv arbejdet en masse i saltvandbestandigt alu, og det største problem er med urenheder - jeg har aldrig haft problemer med sprødhed og lignende, så længe at det er "tynde" plader, som der brugers til skroge. så held og lykke. selvgjort er velgjort .........sommetider
Thomas FH 431 3100 18-01-2005 10:51 Hej HHO Jeg er god til mange ting og rigtig god til nogle ting. Jeg har engang prøvet at lode aluminium og lært at det er der andre end mig der skal gøre fremover. Om det er nemmere at svejse end at lode- ved ikke. Det er bedst at starte på nogle stumper i et værksted. Stumperne kan smides ud bagefter. Det kan båden også, men det er meget dyrere. Hvad med at få en prof til at gøre det eller se på det. Det kan være noget der i principet kan klares med plastic padding eller at det er en alvorlig revne pga. forkert dimentionering eller dårlig udført svejsning. Mvh. Thomas Mvh Thomas
lynæs 5071 5400 18-01-2005 12:12 hej allerførst ville jeg nu grunde over hvorfor de revner kom. Erik :roll: :?: :shock: Lav det selv - det gi'r de bedste klagemulighederErikChristensen