brændefyr til koks / træ/ kul

Vi har et nyt baxi block 20 oliefyr med cirkulations pumpe til radiator kredsen .

hvad skal der til for at udvide med HERCULES STØBEJERNS KEDEL 29 KW http://www.vvs-eksperten.dk/catalog/default.php/cPath/141_322 som kan tage træ,koks og kul

hvilken shunt kredsløb skal der bruges for at adskille brænde fyret og olie fyret fra hinnanden ,firmaet med brænde fyret har shunt / pumpe styringen men jeg ved ikke hvad der skal bruges .

hvordan styrer man brugen mellem de 2 fyre fx når man fyrer med koks / træ så skal den ikke køre på olie

hvad kræves der for at radiatorerne og brugs vandet kan køre på træ fyret ?

olie fyret har en extra varme kreds der ikke bruges som er beregnet til sol varme kan den bruges når olie fyret skal bruges som varme tank for træ fyret ?
Vi har et nyt baxi block 20 oliefyr med... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Citat fra AndersKruse

hej

der er jo altid baxi multi heat se link http://www.vvs-eksperten.dk/catalog/product_info.php/cPath/245_246/products_id/2257
ved ikke lige om den er godkendt til tryk ekspansion. Olietabken kan teknisk forvaltning hjælpe dig med et svar på. Sammenkoblingen mellem to kedler kan ske på forskellig vis. Den enkleste styring er at have 2 termostater, det til pillebrænderen står f.eks på 60 grader og olie fyret står på 50 grader. Min kedel til træpiller er koblet på returrøret om det varme vand køres ind i toppen af oliefyrskedlen. Har så måttet acceptere en ekstra cirkulationspumpe, som kører på laveste hastighed, på den måde er kedlerne altid samme temperatur.
Akkumulationstank har du ikke noget at bruge til hvis du har en pille brænder.

mvh Anders




når huset er på 120 m2 og isoleringen er minimal ,da huset er fra 1939

bør et 20 kw træ fyr eller stoker så ikke være fin nok olie fyret er et 20 kw ?

kan i hjælpe med en tegning der viser hvordan sammen koblingen sker med stoker og oliefyr

eller brændefyr / akku tank og oliefyr ?

Er det kun baxi der kan køre på tryk expansion eller kan roca kedler også og hvordan er kvaliteten på roca og hvad er bedst til prisen træ / stoker fyr ?

da vi ønsker lukket ekspansion ligsom oliefyret har (rød beholder ovenpå kedlen ) er det pga det vil blive meget svært og lave i huset da bryggerset er i en sidebygninh til huset og rørtrækket vil blive enormt .
Citat fra jetdirect

hvilken fordel er der og montere en varme veksler mellem oliefyret og pille fyret ?



Ved en akkumulerings tank er det der nok og bare montere den åbne ekspansion lige over tanken eller skal den sidder over højest beliggende radiator i huset dvs på loftet ?


Hvis du ikke saetter din AABNE ekspansions beholder over oeverste radiator, eller oeverste sted i din installation, vil der blive temmeligt vaadt.

Soeren
Jeg er helt enig med AndersKruse - overvej piller i stedet for brænde! Og så ville jeg nok droppe det med at koble to kedler sammen - jeg ville enten købe en kombikedel eller nøjes med piller!

til stokergår jeg ud fra man ikke skal bruge akkumulerings tank ?


Nej, pillebrænder/stoker skal ikke have akkumuleringstank.

når huset er på 120 m2 og isoleringen er minimal ,da huset er fra 1939

bør et 20 kw træ fyr eller stoker så ikke være fin nok olie fyret er et 20 kw ?


Jeg vil tro, du kan nøjes med 15 kW - jeg opvarmer 170 m2 dårligt isoleret hus (med endnu dårligere isoleret, kold kælder under til at skabe godt med fodkulde) med en 20 kW Bioline, og i de sidste 5 år har den ikke på noget tidspunkt været tæt på fuld last - jeg kunne sagtens have klaret mig med 15 kW indtil nu, men i en meget hård vinter kan jeg da ikke udelukke, at 15kW ville være for lidt. Så skal man til at kigge på, om man kan supplere lidt med brændeovn - det er alt andet lige lidt dyrere at fyre i en overdimensioneret brænder. Mit tidligere olieforbrug er beregnet til ca. 4500 l/år - så kan du måske sammenligne og vurdere, hvor meget du har brug for.

Er det kun baxi der kan køre på tryk expansion eller kan roca kedler også


Så vidt jeg ved er det brænderen og ikke kedlen, der skal være godkendt til trykekspansion. Det er Bioline og mig bekendt også de fleste andre "løse" pillebrændere.

Min kedel til træpiller er koblet på returrøret om det varme vand køres ind i toppen af oliefyrskedlen. Har så måttet acceptere en ekstra cirkulationspumpe, som kører på laveste hastighed, på den måde er kedlerne altid samme temperatur.


Nu kan jeg ikke lige se det for mig, men betyder det ikke, at du altid kører dit varme vand fra pillefyret gennem en "varmeveksler" (oliekedlen), hvor det varmer luften i skostenen op for gråspurvene?
Citat fra ThomP

Jeg er helt enig med AndersKruse - overvej piller i stedet for brænde! Og så ville jeg nok droppe det med at koble to kedler sammen - jeg ville enten købe en kombikedel eller nøjes med piller!

til stokergår jeg ud fra man ikke skal bruge akkumulerings tank ?


Nej, pillebrænder/stoker skal ikke have akkumuleringstank.

når huset er på 120 m2 og isoleringen er minimal ,da huset er fra 1939

bør et 20 kw træ fyr eller stoker så ikke være fin nok olie fyret er et 20 kw ?


Jeg vil tro, du kan nøjes med 15 kW - jeg opvarmer 170 m2 dårligt isoleret hus (med endnu dårligere isoleret, kold kælder under til at skabe godt med fodkulde) med en 20 kW Bioline, og i de sidste 5 år har den ikke på noget tidspunkt været tæt på fuld last - jeg kunne sagtens have klaret mig med 15 kW indtil nu, men i en meget hård vinter kan jeg da ikke udelukke, at 15kW ville være for lidt. Så skal man til at kigge på, om man kan supplere lidt med brændeovn - det er alt andet lige lidt dyrere at fyre i en overdimensioneret brænder. Mit tidligere olieforbrug er beregnet til ca. 4500 l/år - så kan du måske sammenligne og vurdere, hvor meget du har brug for.

Er det kun baxi der kan køre på tryk expansion eller kan roca kedler også


Så vidt jeg ved er det brænderen og ikke kedlen, der skal være godkendt til trykekspansion. Det er Bioline og mig bekendt også de fleste andre "løse" pillebrændere.

Min kedel til træpiller er koblet på returrøret om det varme vand køres ind i toppen af oliefyrskedlen. Har så måttet acceptere en ekstra cirkulationspumpe, som kører på laveste hastighed, på den måde er kedlerne altid samme temperatur.


Nu kan jeg ikke lige se det for mig, men betyder det ikke, at du altid kører dit varme vand fra pillefyret gennem en "varmeveksler" (oliekedlen), hvor det varmer luften i skostenen op for gråspurvene?





vedr varmeveksler tænkte jeg på en rigtig en med 2 særskilte kamre

vi kan ikke droppe oliefyret da det er nyt (5år gl) men ideen er vel og bruge olie i sommer månedene til varmt vand og så bruge stokeren fra oktober til juni måned

ved du hvordan man kobler 2 fyre sammen pille og olie ?

den str du har i pille fyr skulle dække vores behov huset er på som sagt 120m2 og dårlig isoleret

hvad ilt styring bruger du for det skal man vel have på og hvilke alternativer findes der ?


baxi pillefyr virker dyrt
Annonce
Prøv at tage en snak med Allan fra VVS-eksperten. Han plejer at være reel.
Snak med ham om hvilken størrelse kedel, hvordan du binder systemerne sammen osv.
Han vil kunne hjælpe dig på vej.
Om du vælger piller eller ej er op til dig. Har du adgang til affaldstræ er det jo nok det billigste... Men komforten er størrere med piller, den tager jo selv fra tanken. Affaldstræet skal du putte i fyret flere gange i døgnet.
En mulighed er så at fyre hårdt og gemme varmen i en akkumuleringstank. Den koster og tager plads op....
En anden mulighed er at fortsætte med oliefyret. Og så investere i en brænde ovn.. Så får du kun varme i rummene, men her er betjeningen og instalektion meget nem. Bliver det koldt.. så er det to pinde på ovnen..
Eller evt en masse ovn hvor du fyrer op meget kraftigt en gang i døgnet og varmen afgives så over tid. De to sidste afhænger jo også af hvordan dit hus er indrettet osv.

Selv har jeg gasfyr med gulvvarme. Den holder jeg en ret lav udgangstemperatur hele døgnet med. Og fyrer så op til almindelig temperatur med brændeovnen.

MVH Njord
Citat fra jetdirect

vi kan ikke droppe oliefyret da det er nyt (5år gl) men ideen er vel og bruge olie i sommer månedene til varmt vand og så bruge stokeren fra oktober til juni måned


Der er vel intet til hinder for at droppe fyret, selvom det er relativt nyt! Jeg siger heller ikke, at I skal droppe det, men det bliver helt sikkert dyrere og mere indviklet at lave en kombiløsning! Det dyrere gælder både investeringen, vedligeholdelsen (der bliver mere mekanik, der skal vedligeholdes) og muligvis også drift, da det er svært at undgå varmespild eller ekstra pumper, som AndersKruse nævner.

M.h.t. sommerdrift kan fx Bioline sagtens klare det varme vand om sommeren - den fyrer ikke 100% effektivt, men da prisen jo er ca. 50% er det stadig billigere end olie (efter mine beregninger)



ved du hvordan man kobler 2 fyre sammen pille og olie ?


Nej. Jeg har set nogle beskrivelser, men kan dem ikke i hovedet.


den str du har i pille fyr skulle dække vores behov huset er på som sagt 120m2 og dårlig isoleret


Nej, jeg vil mene, I kan klare jer med 15 kW, hvilket er 5 kW mindre end jeg har.


hvad ilt styring bruger du for det skal man vel have på og hvilke alternativer findes der ?


Jeg har ikke iltstyring - det er, efter hvad jeg har hørt, ikke nødvendigt/pengene værd, og min forbrænding er fin uden.

baxi pillefyr virker dyrt


Tja, du kommer nemt op på 40.000 totalt, også hvis du køber en løs brænder (med snegl) og kedel. Personligt er jeg glad for, at jeg brugte 3.000 kr. ekstra på at købe en Ecotec (nu Bioline) frem for en TB Mini, som jeg ellers var tæt på. Jeg kender ikke meget til Baxi eller Roca, men jeg ville lægge vægt på, at det skal være nemt at rengøre kedlen
Dette indlæg er kun for at give en lidt anden vinkel:
Jeg overtog i 87 et husmandssted med et halmfyr indstalleret på en gammel oliefyrsindstallation. I 2001 brændte denne kedel igennem (eller rustede---) og jeg havde da to krav:

1. Ikke mere halmfyring - 35-40 tons bjærgning når jeg iøvrigt ikke var landmand og et hyppigt resultat med halvvåde halmballer fordi jeg var en klovn til overdækning, og halvkoldt hus en dags tid indtil jeg fik raget den våde halm ud.) Derfor bestilte jeg et nyt oliefyr---dvs. en ny kedel, og overtog en brænder samt en gammel støbejerns kedel fra min søster for de sædvanlig tre fl. vin. Da det kørte fik jeg en elektrisk trefvejsventil på returvandet som enten sendes til oliefyr eller det gamle fyr (som er smidt ud i et udhusrum og tilsluttet den gamle streng fra halmfyret.) Næste fase var stokeren - købte en gammel Overdahl stoker med elektronisk styring. Brugte penge hos producenten til at teste styringen, men da den periodisk ikke måler kedeltemp. (og regner med 0 grader) gik der hyppigt kuk i styringen, så fyret kørte for fuld kraft---til reservedel købte jeg af en nabo en lille S20 med manuel regulering, som bare virkede ---indstillet på slump en gang og så snurrer det bare hele sæsonnen. Erfaring----der var ikke nogen målbar forskel i det daglige forbrug af piller---det var samme antal spande vi skulle fylde i fyret. Nåe---ja----stokeren blev tilsluttet ved, at det runde hul som oliebrænderen havde været tilsluttet blev skåret firkantet af blikkenslageren, OG DET VAR DET.

2. Mit andet krav om at jeg kunne komme på ferie---blive syg---eller af andre årsager ikke kan passe pillefyret---ja så slukkes for el-ventilen, og oliefyret trækker læsset. (Jeg sætter iøvrigt et tænd/sluk ur på, og leder det varme vand ud i stokerfyret ved at tænde ½ time hver 4. time for at undgå frostsprængning) og det har virket fortrinligt. Det jeg forsøger at sige med dette indlæg er faktisk, at det ikke altid er de dyreste og mest avancerede løsninger, som giver pote på bundlinien.

Gerhard

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

Citat fra ThomP

Og så ville jeg nok droppe det med at koble to kedler sammen - jeg ville enten købe en kombikedel eller nøjes med piller!


Ak ja! man skal passe på, hvad man siger - jeg havde dårligt løftet fingrene fra tastaturet før jeg i går konstaterede, at det ville være meget rart med en "fall-back"-løsning sad Det er lykkedes mig at smadre noget af den snegl, der føder pillefyret, så nu har jeg været nødt til at slukke for varmen, indtil jeg får reservedele i morgen cry

Men stadig ville det jo være rigeligt med fx en Roca med to låger, så man kunne skifte mellem pille- og oliebrænder i nødstilfælde - det behøver jo ikke være automatisk!

Eneste trøst er, at det vel også kunne ske med et oliefyr, og der har man jo heller ikke backup.

2. Mit andet krav om at jeg kunne komme på ferie---blive syg---eller af andre årsager ikke kan passe pillefyret---ja så slukkes for el-ventilen, og oliefyret trækker læsset.


Det er så en af de ting, der gør, at jeg er rigtigt glad for min Ecotec - den skal ikke "passes"! Ca. en gang om måneden i fyringssæsonen (kan strækkes til hver anden måned hvis det kniber) og en enkelt gang i løbet af sommeren skal kedlen og brænderen tømmes og renses, men ellers passer fyret da sig selv.
Mit lille pillelager, som fyret selv æder fra, rummer 5-600 kg, så der kan sagtens fyldes op til en ferie, og selv hvis man er syg kan man godt kæmpe sig ned i kælderen og trykke på knappen, der fylder op fra den store silo i garagen :wink:
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis