Brændeovn - granitplade ovenpå

Jeg har en morsø brændeovn (se billede) hvor jeg gerne vil lægge en granitplade ovenfor for at holde på varmen.

Det er en konventionsovn, så den bliver jo ikke så varmt ovenpå, men alligevel burde det vel holde lidt ekstra på varmen. Er der nogen der har erfaringer med dette - kan det betale sig (ved ikke hvad en plade evt. koster) og kan ovnen holde det at man lægger en tung plade ovenfor (tykkelse?).

Jeg har forsøgt at tage kontakt til Morsø, men de besvarer åbenbart ikke henvendelser pr. mail.

Nogen bud?

Med venlig hilsen

Hans
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Hans !

-Jeg kan ikke svare på, om det kan betale sig.-
Jeg ved dog at man normalt bruger fedtsten til at accumulere varmeenergi.
- Vedr. Mørsø, nej de svarer ikke brugere direkte, men henviser gerne til pejsecentre, eller byggemarkeder.-

- Så jeg vil foreslå dig at kontakte et pejsecenter-
Jeg er meget usikker på granit, ved høj varme, og hvad m. konvektionen. :?
Måske skulle du finde en fedtsten, og prøve dig frem. Jeg ved dog ikke hvor man køber disse, men ved at de er rigtig lette at arbejde med.

Held og lykke.

-....Kunst en noget man ikke kan, såsnart man kan, er det ikke længere nogen kunst.....-

I gamle dage sprængte man klipper af granit ved at tænde ild på dem, og så smide koldt vand på.
Om pladen kan holde, granit kan godt tåle høje temperaturer, afhænger af om den opvarmes ens overalt og om den afkøles ens overalt.
Jeg ville også spørge et pejsecenter, eller andre med forstand på varme sten...om granit er mere tilbøjelig til at sprænge end fx fedtsten.

Delfinen
Hej Jensen!!

Da vi havde brændeovn som eneste varmekilde, fandt vi 2 store flotte marksten, som vi lagde ovenpå brændeovnen. Det virkede fint, og vi skulle ikke hjem til et koldt hus til fyraften.
Hej med jer.

Jeg har en RAIS ovn med en granitplade ( tror jeg da ) over selve brændkammeret.

Det giver ingen problemer overhovedet.

Men du kunne ringe til fx Rais i frederikshavn og spørge om det er granit de anvender på deres ovne.

I modsætning til ganle spængningsmetoder kommer ilden jo ikke i berøring med selve stenen, der er pladejern imellem og der er foret i brændkammeret med ildfastesten. Desuden kaster man jo ikke vand på ovnen efterfølgende for at køle den af....

Så ud fra dette vil jeg nok ikke være specielt nervøs !


Granitten kan du skære i med en skæreskive til sten på vinkelsliberen.

MVH Njord
Tak for Jeres indlæg. Jeg tror, at jeg lige spørger hos et pejsecenter når jeg kommer i nærheden af et.

Min bekymring gik ikke så meget på holdbarheden af selve pladen (jf. Njords betragtninger), men mere på om ovnen kan holde til, at man lægger en tung plade ovenpå.

Jeg er med på, at man ofte anvender fedtsten, men jeg har ingen idé om hvor man kan fremskaffe fedtstensplader. Jeg regnede imidlertid med, at stenhuggeren kunne levere en plade i granit. Men hvad der er bedst ved jeg ikke (men det kan jo være, at pejsecenteret gør biggrin ).

Med venlig hilsen

Hans
Annonce
Hej igen !

-Jeg har undersøgt lidt vedr. stenene, og kommet til at fedtsten kan købes hos en firma. Anku på Frederiksberg www.anku.dk.

-Har yderligere talt med en billedhugger, som siger at er her noget som kan holde, så er det granit...-

- så er der lige det med vægten- :?:

Held og lykke !..............

-....Kunst en noget man ikke kan, såsnart man kan, er det ikke længere nogen kunst.....-

Tak for dette. Jeg har faktisk i anden anledning købt fedtsten hos Anku. Jeg mener dog ikke, at de kan levere egentlige plader.

Jeg vil dog arbejde videre med sagen - fedtsten er nu heller ikke så lette endda.

/Hans
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis