Dræn langs sokkel

Jeg vil gerne have en tør kælder. Planen er at jeg vi grave ud langs soklen og lægge dræn og samtidig opsætte en membran mod muren så jeg undgår vandindtrængen. Hvilke produkter skal jeg bruge til mit projekt? Kan det overhovedet lade sig gøre?

I en indermur i kælderen trænger der fugt op fra jorden (altså fra under huset). Kan jeg komme det til livs med ovenstående projekt, eller skal jeg grave mit gulv op og lave en fugtspærre under gulvet/væggen i stedet?
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej.
Dræn langs fundament vil nok være det letteste og hvis ikke det er nok, kan du herefter ligge nogle indvendig.
Du skal ca. grave 30 cm. under gulvkote, men pas på ikke at grave under fundamentet! Nedlægningsvejledning kan fås hos tømmerhandler, men husk, at det skal være en autorisert kloakmester der udfører arbejdet, "hvis" det skal tilkobles det kommunale kloaknet.

------------------
Poul Erik

PE

Hej

Jeg tror begrebet "en tør kælder" er noget en ejendomsmægler har fundet på. Findes det overhovedet?

Jeg tror problemrt mef dit kældergulv, er at der mangler et kapilarbrydende lag. Det kan udføres med sten, leca eller styroporplader.
Problemet er, at hvis gulvet er støbt direkte oven på jord, bliver fugten fra undergrunden konstant suget på i gulvet.
Det kapilarbrydende lag stopper sugeeffekten.

Prøv at se i "Rockwool's lille lune". Der er vist mange konstruktionseksempler. Du kan også finde oplysningerne på rockwool.dk

Hilsen Per

Med venlig hilsen
Per M. Friis

Tak for hurtige og fine svar. Lidt tillægsspørgsmål: Hvad er gulvkote? Hvis jeg ikke må grave under fundamentet, skal jeg så grave hullet til foden af fundamentet og ikke længere? Hvilket materiale skal jeg bruge som membran mellem jorden og soklen? Skal hullet fyldes med sand eller sten eller jord eller lidt af hvert?
Hej igen.
En gulvkote er højden på gulvet.
Der findes mange forskellige måder at opfylde en drænrende. Min anbefaling er, at du fylder min 20 cm. grus i bunden, som afrettes til drænslange, herpå ligges evt. strandskaller i et godt lag ca. 30-50 cm. afslutning på strandskaller kan være fibertex, som forhindrer sand og jord i at fylde skallerne.
Selve drænrøret kan købes beklædt med fibertex, men her skal du passe på, hvis der er meget okker i undergrunden så vil fibertexen lukkes efter meget kort tid.
Mit forslag til dig er, lav drænet først og så se hvad der sker med fugten i gulvet, jeg tror det løser problemet, måske ikke helt, jeg kender jo ikke din konstruktion/undergrund.

------------------
Poul Erik

PE

Hej igen.
En gulvkote er højden på gulvet.
Der findes mange forskellige måder at opfylde en drænrende. Min anbefaling er, at du fylder min 20 cm. grus i bunden, som afrettes til drænslange, herpå ligges evt. strandskaller i et godt lag ca. 30-50 cm. afslutning på strandskaller kan være fibertex, som forhindrer sand og jord i at fylde skallerne.
Selve drænrøret kan købes beklædt med fibertex, men her skal du passe på, hvis der er meget okker i undergrunden så vil fibertexen lukkes efter meget kort tid.
Mit forslag til dig er, lav drænet først og så se hvad der sker med fugten i gulvet, jeg tror det løser problemet, måske ikke helt, jeg kender jo ikke din konstruktion/undergrund.

------------------
Poul Erik

PE

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis