Problemer med pakning af fiberskiver på bruserarmatur.

Jeg er ikke venner med disse røde fiberpakninger, der bruges til tætning af flangen på bruserarmaturer. Nu er det anden gang, at jeg ikke kan få det tæt med dem.

Sidste gang brugte jeg i stedet en gummipakning - ingen problemer med den.

Anlægsfladen er i orden.

Jeg spænder fast med tør pakning. Ikke overdrevent hårdt, men sådan "tilpas" - vil jeg mene - da der jo er grænser for, hvad godset i omløber og forskruning kan klare.

Alligevel er det ikke 100% tæt.

Jeg har prøvet at lade det sidde et par dage og har efterspændt en smule et par gange. Det hjælper ikke. Jeg går ud fra, at det skal være tæt med det samme (?).

Nu kunne jeg så igen bruge gummipakning i stedet for, men for det første skal det da kunne blive tæt også med fiberskiver, for det andet holder skiverne en si på det seneste armatur, og det kan mine gummipakninger ikke. De er lidt for smalle.

Hvad gør jeg galt?

Kan fiberpakninger i øvrigt genbruges? Altså hvis de har været monteret, og er blevet våde?

Med venlig hilsen

Lars K

Lars K
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Lars

Jeg går udfra at det er efter bruseamaturet, altså på vej ud i slangen at du bruger fiberpakningen?
Jeg har haft samme problem, som jeg kom frem til skyldtes at fiberpakningen ikke var helt så høj som gummipakningen. Lagde bare en ekstra fiberpakning overpå. Det virkede fint. Har genbrugt fiberpakninger flere gange på lign. steder.

mvh Anders
Hej Anders

Nej, det er tilslutningen på væggen. Altså de to flanger bagpå armaturet, der spændes på forskruningen med en omløber. Dér er det almindeligt at anvende en hård fiberskive som pakning, og det er dem, som jeg ikke kan få helt tætte.

Det er så lidt, at det kunne være løgn - men tætte er de altså ikke - og det skulle de da sådan set være beregnet til...

Anlægsfladerne ser fine ud. Der KAN selvfølgelig være et problem med, om de to forskruninger er i nøjagtig samme niveau og vinkel, men i så fald er det kun en bagatel, for det har jeg kigget lidt på. Det KUNNE dog være forklaringen på, at de hårde pakninger ikke klarer opgaven - men det er så dér, min viden om emnet ikke slår til. F.eks. om også profferne en gang imellem må lade være med at bruge fiberskiver, fordi de er for følsomme over for skævheder.

Med venlig hilsen

Lars K

Lars K
Hej Lars!
Prøv at komme "paksalve" beregnet til vand f.eks. "UNIPAC" på begge sider af fiberpakningen, lige inden du monterer batteriet, så får du slået to fluer på én gang. Dels, udjævner det de minimale skævheder der kan være, på anlægsfladerne, samt, det bevirker også, at pakningerne ikke brænder sig fast.

Mvh. Birger

Hvis øl er sundt, så må meget øl, være meget sundt. §;-)

www.baekhus.dk
Hej igen

Jeg har engang haft et lignende problem, forstår faktisk ikke hvad der var galt, men da jeg havde monteret amaturet om et par gange var det tæt.

mvh Anders
Hej Birger

Den med paksalven tror jeg på. Nu har det siddet et par dage, og jeg har efterspændt så det virker helt naturstridigt, at det ikke er tæt, men det er det ikke.

To nydelige dråber hænger pænt og dingler i begge sider. Det er så lidt, at der ikke er mærkbar fugt på gulvet (klinker). Jeg tror det kommer i balance med fordampningen!

Netop så lidt, at paksalven meget vel kan gøre forskellen.

- Men det er nu alligevel underligt, at det ikke er tæt uden, med det pres, der må være i den pakning...

Med venlig hilsen

Lars K

Lars K
Annonce
Hej

Det er endten fordi du spænder skævt på (altså ikke spænder begge omløbere samtidigt) eller også flugter forskruningerne på væggen ikke med hinanden.
Hej Smeden

Du har nok ret - det må være det sidste, selv om det godt nok ikke er ret meget.

Jeg spænder dem fingerstramt begge på én gang, og spænder derefter med svensknøgle omløberen med en 2-3 "nyk" skiftevis.

Det var ellers originale Grohe fiberskriver med indbygget si. Temmelig tykke. Jeg har nu løst problemet ved at flække det meste af den ene halvdel af skiven, og montere med en gummipakning ind mod den brede flange på armaturet. På den måde er der stadig si på, og mod den brede flange skal gummipakningen nok klare sig. Håber jeg.

En anden mulighed var vel at montere en ekstra skive i den ene side (?), men så skævt er det altså heller ikke.

Det er tæt nu.

Tak for alle svar.

Med venlig hilsen

Lars K

Lars K
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis