brændespørgsmål

Jeg har savet og kløvet en masse egetræ her i april måned, og er for nyligt begyndt at fyre med det. Men jeg har en mistanke om at det ikke er helt tørt nok til at fyre med. Det brænder langsomt, og jeg synes det damper noget.

Jeg har set nede i Silvan at man kan erhverve sig en brænde fugtighedsmåler. Er der nogen der ved om den er noget værd? Umiddelbart er jeg lidt skeptisk, men jeg kunne også godt tænke mig at finde ud af, om jeg fyrer med noget forkert.

Hvis kløvet i foråret og det har stået under halvtag i sommeren, burde brændet da ikke være tørt nok?

Hvordan formår man bedst at få en ovn til at brænde over? Med briketter? (jeg har ikke mulighed for koks)
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
du kan roligt regne med at dit egetræ skal ligge en sommer endnu inden det bliver til brændeovnen,

hvis du har en Wiking med røggasforbrænding er den ikke lavet til at kunne fyre over, ej heller med træbriketter,

er ejer af en sådan , ellers glimrende brændeovn,

med varme hilsner

....god arbejdslyst..

....... g.lykke...........
Træ brænder ved flamme og gløder, mest rigtigt er at sige, at træ brænder ved gløder, da det kun er gasser, som brænder ved flamme.
Når der er flamme ved træafbrænding skyldes det, at træet ved opvarmning afgiver brændbare gasarter.

Nu er det så jeg skal passe lidt på med at huske rigtigt.
Når træ brænder udvikles der røggasser, som jeg mener er et produkt af en ikke helt ren forbrænding, dvs. at ikke alt der kan brænde, brændes af.
Der ligger en masse energi gemt i disse røggasser, og det er en god ide at udnytte dem, bl.a. ved at brænde dem af også. Det gøres i ovne med røggasforbrænding, og er også en af grundene til at masseovne er så gode.

Nå, det var et mindre sidespring.

Mvh. Carsten
Vedr. afbrænding af egebrænde.

Eg er en af de træsorter som afgiver mest varme, forudsat at det er lageret rigtigt. -eg indeholder meget garvesyre, som først skal udvandes/udtørres, og det tager desværre, i dit tilfælde, to år.
men herefter er brændselsenergien i top.-
så arbejdet er ikke spildt, du er bare et år foran. :lol:

Egetræ er en træsort, som er svær at antænde, så man "plejer" som regel at tænde op med nåletræ, for herefter at fyre m. eg.

Hvorfor kan du ikke fyre m. koks :?:
Har selv en brændeovn, Morsø 1124. som heller ikke er anvendelig til formålet, men jeg har fået in indsats "kaldet en gris" måske pga. formen!
den virker efter hensigten, så den kan klart anbefales.

-....Kunst en noget man ikke kan, såsnart man kan, er det ikke længere nogen kunst.....-

Hej.

Vi har 2 br. ovne derhjemme. Den i stueplan er en Scan 37-2 og den har et dejligt stort brandkammer, hvilket jo nok er et must for at brænde over. De første 3-4 måneder (For 3 år siden) havde jeg meget svært ved at få den til at brænde over, samt ruden var helt sort når vi så til den om morgenen. Det er dog senere lært, og er i bund og grund et spørgsmål om at give den lige præcis nok luft til at den laver en ren forbrænding. For vores vedkommende, så sørger jeg for at ovnen har et godt glødelag i bunden (ca. 2-4 cm). Ovenpå lægger jeg så 3-4 store knuder og lukker helt af for underluft, (sørg for askeryste-risten også er lukket 100%). Oven luften / rudeluften lugger jeg så ½ ned. Næste morgen = Dejligvarme i hgusets sturatage, gløder tilbage i ovnen så man hurtigt kan få idld igen. Og bedst af alt : en helt ren rude, så man kan nyde flammerne....

M.h.t. en test på om dit brænde er tørt nok : Kom lidt spyt på den ene ande af knuden, vend den så om og pust af dine lungers fulde kraft i 4-5 sek. Hvis der kommer bobler i spyttet, så er dit brænde tørt nok!!

Varme hilsner...

FalckManden fra Fakse, Sydsjællands smørhul.
Annonce
-Fint med blæse-testen-

Det kan være en meget fin indikation, til at vurdere om at ens brænde er klar til brug. 8)
Samtidig kan brændestykkerne slås modhinanden, - Klang-testen-
for at høre om brændet er tørt. hvis brændet giver en fin klang og ikke et mere eller mindre, hult, fugtigt dump, er brændet sandsynligvis parat.

-Men egetræ, skal saves og ikke mindst kløves, 2 år før afbrænding.
må samtidig gerne ligge og flyde 1 år i regn og blæst inden det stables, så udvaskes garvesyren bedst.-

- gør man det, har man prima brænde de kommende sæsoner.- biggrin

-med ønsket om en god fyringssæson 2004/2005
uden skorstensbrand.- :lol:

retro04

-....Kunst en noget man ikke kan, såsnart man kan, er det ikke længere nogen kunst.....-

Citat fra retro04

Eg er en af de træsorter som afgiver mest varme


...i forhold til rumfanget... I forhold til vægten har det samme brændværdi som andet træ (ved samme vandindhold).

Hvornår pokker lærer brændesælgere at måle i den gode, standardiserede SI-enhed kg, så man kan sammenligne, hvad man køber???

Jeg kan til nød forstå det, når man køber frisk brænde (selv om en fugtprocent kunne løse det), men det virker helt godnat, at man skal købe efter mere eller mindre selvopfundne xyz-rummeter-mål (løst, løst stablet, tæt stablet, halvtæt stablet o.s.v.), når man køber tørret brænde. Det virker som et komplot for at forvirre forbrugerne mest muligt og hindre prisgennemsigtighed. :evil:

Bare et lille surt opstød før julehumøret sætter ind biggrin

P.S.: JørgenE, kan du ikke flytte denne tråd fra "links"-sektionen?

Hvis bare alt GDS var som LEGO...
-Egetræs brændværdi-

-I forhold til rumfang, får du mere varme ud af en skovmeter eg,
end lign. løvtræ.-
( dog er bøgen "næsten" sidestillet.)
- Ved indkøb af træ er det bedste køb, rent varmekaloriemæssigt, de stykker som sidder tættest roden.
Samtidig er de, desværre også, dem med mest arbejde i. :twisted:

- Det ville, som du beskriver, være rart om man kunne købe et x antal kg, og ikke alle andre betegnelser skovmeter, kassemeter. m.v. ( et totalt uigennemskueligt marked.) :!:

- Førhen kunne private indkøbe brænde i skovene, ved auktion. Her var brændet inddelt i fagot, knippel og klov. Altså i kategorier hvorpå træet de havde siddet.- Så vidste man hvad man købte. biggrin

- Man kan dog købe stablet træ på paller m. kg/brændværd/ Kcal., her ved man nøjagtig hvad man får og betaler for. Virker i første øjekast lidt dyrt, men ved nærmere beregning, ikke så ringe endda.-

- Hvad vigtigst er, "man føler sig ikke snydt", af mere eller mindre seriøse brændselshandlere.- 8)

mvh. retro 04

-....Kunst en noget man ikke kan, såsnart man kan, er det ikke længere nogen kunst.....-

Hej med jer alle og glædelig Jul.
En gammel skovarbejder gav mig engang et råd ang.
egetræ.Han sagde: Første år fælder du.
Andet år kløver du.
Tredie år fyrer du.
Alt dette pga.at fugtigheden bevares godt i eg,samt
det store indhold af garvesyre,som for både det ene og det andets
vedkommende er en sikker vej til løbesod.
Fortsat god fyring.
Leo

Ilde stedt er den som ikke ved.
Ringere endnu den som ikke ved hvor han skal spørge!
Har engang fået et trick vist til at bedømme om træ er tørt nok.
Skal dog nok være ærlig og sige at jeg ikke har den videnskabeligt bevist.

Man tager et færdigt stykke brænde ( altså savet og kløvet ), spytter på den ene side og prøver så at blæse fra den anden. Hvis man kan lave bobler så er det tørt..
Brug den om man vil :wink:

P.S. : Jeg ved faktisk ikke om den virker med ryger-lunger biggrin

Hør, hvad fanden er den knap til?
Dut Dut Dut Dut Dut......
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis