Terpentin på vinterdæk?

Nu nærmer tiden sig, hvor vinterdækkene skal støves af. Der er noget med, at gamle vinterdæk ikke er meget bedre end sommerdæk, fordi gummiet er blevet for hårdt med årene. Vinterdæk virker blandt andet via en blødere gummiblanding.

Jeg mener at have hørt, at det i Norge er almindelig brugt med mellemrum at give vinterdækkene en omgang terpentin. Det skulle vist blødgøre gummiet.

Er der noget om dét?

Med venlig hilsen

Lars Koefoed

Lars K
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hei Lars!

Jeg vasker vinterdekkene et par ganger i løpet av vinteren med følgende:
Først skrubbing med white spirit, så med varmt vann med salmiakk. Dette vasker bort olje- og asfaltbelegg som legger seg på dekkene og gjør dem glatte. Dette helper imidlertid ikke noe for dekk som er blitt harde etter flere års bruk.

Terpentin kan nok også brukes i stedet for white spirit, men hvorvidt dette har noen "bløtgjørende" effekt, kjenner jeg ikke til. Dersom du lagrer dekkene kjølig om sommeren (f.eks. i kjelleren) går herdeprosessen saktere.
Tvivler stærkt - gummi nedbrydes af UV-lys i en irreversibel proces, hvorfor terpentin eller andre opløsningsmidler ikke kan gøre nogen forskel.

Så netop - læg dem i kælderen, evt. med et lagen over, så de ikke udsættes for lys. Så holder de lidt længere.

Om det kan betale sig at vaske dækkene med opløsningsmidler ved jeg ikke - det burde ikke have nogen effekt i forhold til, at de dagligt "kører på sandpapir".

Hvis vinterdækkene bliver hårde - så slid dem op som sommerdæk - besparelsen overskrider langt det lidt højere brændstofforbrug.

Mvh.

Jan R.
Takker for svarene.

Jeg grubler dog lidt over det med UV-nedbrydning af gummiet, og det med at det bliver hårdt med årene. Er det ikke to forskellige processer?

UV nedbryder overfladen på gummiet - som den aggressive stråling, den jo er - men i sagens natur kan den proces da netop kun forekomme på overfladen, ikke? Gummiet bliver mat og støver så at sige væk grundet nedbrydningen af molekylestrukturen - må det være. Det er dog kun noget, der berører overfladen.

Varme er derimod en anden sag. Den virker også i dybden, og den har garanteret en anden virkning end UV-strålingen. Mon ikke den medvirker til, at der gasser nogle flygtige stoffer ud af gummiet? Netop de stoffer, der sikrer fleksibiliteten?

Det ligger så ligefor, at disse stoffer kan tilføres igen. I hvert fald stoffer, med samme virkning.

Gummi kan opløses med det rette opløsningsmiddel. Det føler jeg mig overbevist om. Hvis det samme stof påføres i beherskede mængder, og med jævne mellemrum, burde det vel kunne give en blødere overflade. Netop den type overflade, som sikrer bedre vedhæftning på is. Ligesom ”klister” på ski.

Nå, jeg skal ikke gøre det til pseudo-videnskab, men tilsyneladende går anbefalingen på, at vinterdæk allerede efter 2 år er for hårde og bør udskiftes, uanset mønsterdybde. Kunne det hjælpe at give dækket en omgang med en malerrulle - med et eller andet på - ville det være besværet værd.

White spirit er vist i øvrigt stort set det samme som mineralsk terpentin.

Med venlig hilsen

Lars K

Lars K
Hej Lars.

Måske har du ret - kom selv i tvivl, efter jeg havde sendt......

Anyway, mener anbefalingen vedr. vinterdæks alder er op til 5 år, ikke to.

Mvh.

Jan R.
Hej prøv at smører dækkene ind i siliconeolie de bliver som nye og gummiet revner ikke.

Bare for en god ordens skyld:

White spirit er det samme som husholdningssprit.

Desværre kan jeg ikke bidrage yderligere til emnet :?

Mvh. Thomas
Citat fra TLFH

Bare for en god ordens skyld:

White spirit er det samme som husholdningssprit.

Blot for at gøre forvirringen total: White Spirit er ikke bare næsten det samme som terpentin, og det er bestemt ikke husholdningssprit. Det er simpelt hen mineralsk terpentin - ifølge min skolelærdom og ordbogen!

Forskellen på sommerdæk og vinterdæk skulle i øvrigt (hvis jeg har forstået det rigtigt) ikke være blødheden som sådan, men evnen til at bevare blødheden ved lave temperaturer (samt selvfølgelig det anderledes mønster). Moderne sommerdæk og helårsdæk holder sig ifølge flere nyere tests bløde også ved lave temperaturer, og de er derfor bedre end vinterdæk på tør og våd vej, også om vinteren.

Til sidst en lille tanke - ikke et moralsk opstød, men noget jeg kom til at tænke på, da jeg læste Jan R.s indlæg:
At køre et sæt udtørrede, hårde vinterdæk ned om sommeren lyder som en rigtig dårlig ide! Jeg går ud fra, at man kører med vinterdæk for at køre mere sikkert. Hvis man så kører på udtjente dæk om sommeren, så sætter man jo sikkerhedsgevinsten over styr, da man jo næppe i det daglige våde sommervejr tænker på, at man kører på dæk, som er blevet hårde og derfor ikke har ordentligt vejgreb - vinterdækkende står jo i forvejen dårligere fast, og når de så oven i købet er blevet hårde, så må det da være helt galt!

For en byboer som mig, der sjældent forlader de saltede og sjappede veje i og omkring Kbh., er konsekvensen af diverse dæktests de seneste år blevet, at jeg har droppet de halvårlige dækskift og kører på helårsdæk. De få dage, hvor jeg er nødt til at vove mig ud på sne- eller isdækkede veje, der afpasser jeg så farten efter det. Det er både nemmere og billigere smile

Hvis bare alt GDS var som LEGO...
Yo Thomas,

Meget enig med dig i dine betragtninger over "evnen til at forblive bløde" samt nyere sommerdæks egenskaber. Eftersigende skyldes sidstnævnte den høje andel af kunststoffer i dækkene.

Risikoen ved at køre på vinterdæk om sommeren? Tja - kører du dem ekstremt hårdt, så bliver de for varme og mister greb. Men til almindelig kørsel giver de ekstremt godt greb - så længe det varer. Faktisk så meget, at mine sommerdæk føles glatte de første par dage... :wink:

- men det er selvfølgelig min oplevelse med det. Om der er en reel sikkerhedsrisiko er jeg ikke klar over.

Mvh.

Jan R.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også