Citat fra TLFH
Bare for en god ordens skyld:
White spirit er det samme som husholdningssprit.
Blot for at gøre forvirringen total: White Spirit er ikke bare næsten det samme som terpentin, og det er bestemt ikke husholdningssprit. Det
er simpelt hen mineralsk terpentin - ifølge min skolelærdom og ordbogen!
Forskellen på sommerdæk og vinterdæk skulle i øvrigt (hvis jeg har forstået det rigtigt) ikke være blødheden som sådan, men evnen til at
bevare blødheden ved lave temperaturer (samt selvfølgelig det anderledes mønster). Moderne sommerdæk og helårsdæk holder sig ifølge flere nyere tests bløde også ved lave temperaturer, og de er derfor bedre end vinterdæk på tør og våd vej, også om vinteren.
Til sidst en lille tanke - ikke et moralsk opstød, men noget jeg kom til at tænke på, da jeg læste Jan R.s indlæg:
At køre et sæt udtørrede, hårde vinterdæk ned om sommeren lyder som en rigtig dårlig ide! Jeg går ud fra, at man kører med vinterdæk for at køre mere sikkert. Hvis man så kører på udtjente dæk om sommeren, så sætter man jo sikkerhedsgevinsten over styr, da man jo næppe i det daglige våde sommervejr tænker på, at man kører på dæk, som er blevet hårde og derfor ikke har ordentligt vejgreb - vinterdækkende står jo i forvejen dårligere fast, og når de så oven i købet er blevet hårde, så må det da være helt galt!
For en byboer som mig, der sjældent forlader de saltede og sjappede veje i og omkring Kbh., er konsekvensen af diverse dæktests de seneste år blevet, at jeg har droppet de halvårlige dækskift og kører på helårsdæk. De få dage, hvor jeg er nødt til at vove mig ud på sne- eller isdækkede veje, der afpasser jeg så farten efter det. Det er både nemmere og billigere