Gulvet løfter sig

Hej derude

Jeg har et massivt plankegulv af Douglasgran, som blev lagt for 1½ år siden.

Jeg har prøvet at skitsere vores køkkengulv på vedlagte tegning.

På midten af tværplanken kan jeg se at det har rejst sig nogle millimeter i forhold til klinkerne. Jeg kan nærmest gynge med gulvet lige der sad

Hvorfor helv...... sker det pludselig..... for det er sket indenfor de sidste 2-3 uger..... Er det vinterens komme ? er det trappen, der selvfølgelig hviler på gulvet, der presser den anden ende opad.... eller hvad er der galt ?

Er der nogen gode ideer og gerne måder at løse det på... eller løser det hele sig selv når årstiderne skifter lidt igen :?

Hilsner
Vifu

Bonden
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er det kun tværplanken, som har rejst sig, eller tager den nogle af gulvplankerne med?
Hvordan er underkonstruktionen?
Hvordan er forbindelsen mellem gulvplanker og tværplanke?

Så må vi se om ikke det kan give lidt opklaring.

Mvh. Carsten
Hej Carsten

Konstruktionen under gulvet er kertolægter klodset op med plastickiler. Alle planker er skruet fast i strøerne og samlet med fer og not. Tværplanken er ikke skruet eller limet til de tilstødende planker, men en overfer på tværplanken passer til undernot på de tilstødende planker.

Jeg kan ikke huske hvor meget luft der er op mod væggene, men der burde være 5-10 mm.

Der løber lige under midten af gulvet varmerør til radiatorerne, men jeg ved ikke hvor meget dette kan betyde ??

Spørg hvis du mangler flere informationer.

Hilsner
Vifu

Bonden
Betyder det så, at det kun er tværplanken, som løfter sig?

De radiatorrør er vel isolerede, dybest set burde problemet også ha' vist sig før, hvis det skulle betyde noget.

Jeg tror ikke trappen har noget med det at gøre!

Den der med overfjer og undernot, kan du ikke lige skitsere den, for det er jeg ikke sikker på, at jeg forstår.

Jeg går udfra, med den måde du svarer på, at tværplanken er fastgjort for sig selv til Kertounderlaget.

Det var foreløbigt lige lidt mere herfra.

Mvh. Carsten
Hej Carsten

Jeg har vedlagt et tværsnit af køkkengulvet, men om det er tværplanken eller gulvplankerne der har givet sig ved jeg ikke da hele konstruktionen virker som en enhed.

Jeg tjekkede lige tværplanken og der er 5-10 mm luft ved begge vægge.

Radiatorrørerne er isolerede, men for at jeg ikke skulle hæve gulvet for meget, og skære for meget af kertolægterne er de uisolerede(men stadig rør i rør) der hvor de passerer lægterne. Hvis dette var et problem burde det jo have vist sig sidste vinter.

Det er som om det ikke er så slemt disse dage, men hvorfor har jeg ingen anelse om. Selvom det skulle forvinde af sig selv igen, er jeg dog meget nysgerrig omkring hvorfor.... bare for at blive lidt klogere 8)

Hilsner
Vifu

Bonden
Jeg tænker som en gal :!:

Jeg kan ikke se, der skulle være noget galt.
Du har brugt kertolægter, som skulle være noget af det mest retningsstabile, du har luft rundt langs hele gulvet, problemet viser sig først nu, hvor det efter min vurdering burde ha' været tidligere, hvis det altså er der.

Jeg tænker videre....

Mvh. Carsten
Annonce
Er din tværplanke et tildannet gulvbrædt, eller ?

Hvorfor har du de tværgående lægter, selvom kertostrøer er formstabile arbejder de stadig efter temperatur. Kilerne du klodser op med kunne måske flytte sig når den indbyrdes afstand mellem strøerne rykker, flytningen vil netop her blive størst ved enden....

Er kilerne fikseret med en skrue gennem strø og alle lag kiler, inden gulvet er lagt??

Bare lidt tanker... tænker så det knager... :?

Peter
Har tværplanken og strøer været helt gennemtørret da du lagde dem ned?
Det er ikke altid man kan være sikker på at det indkøbte træ er gennemtørret, det give sig når træet bliver helt tørt (det har jeg oplevet :evil: ).
Jeg tror, uden at været helt sikker, at der er ingen vej udenom end at pille det hele op igen.
cry

 

Først Haugaard: Tværplanken er samme type træ som resten af gulvet, men tildannet fra producenten, da den er lidt kortere og smallere end resten.
Jeg lagde de tværgående strøer, fordi pladsen under den tværgående planke blev for trang med to strøer og lige ved siden af dem, en strø til enden af gulvplankerne. Med den tværgående strø støttede jeg både tværplanken og enden af gulvplankerne.
Kilerne er skruet fast til strøerne, og burde følge med denne.


Så Handyman: Gulvet var gennemtørt og afklimatiseret da jeg lagde det, for det lå ca. 4 uger inden jeg kom til det projekt. Strøerne derimod blev hentet direkte fra trælasten og lagt samme dag, men jeg burde vel så have problemet flere steder hvis det ikke havde været gennemtørt, og det burde vel også have vist sig tidligere.

Jeg kom lige i tanke om noget helt andet..... Sidste efterår, vinter og forår blev gulvet vasket hver 3. uge da det var nyt og skulle beskyttes med masser af sæbe, og det har jo holdt det fugtigt og udvidet. Dette efterår / vinter bliver det ikke vasket så tit, og har derfor fået lov til at tørre mere ind.... kan det være at tværplanken eller strøerne har trukket sig lidt sammen og dermed hiver kontruktionen opad :?: :?:

Nogen ideer ??

Hilsner
Vifu

Bonden
Udviddelsen for fugt og temperatur er forskellige i længderetning og tværretning, mener det er en faktor 10 i forskel!
Hvis plankerne er fikseret til hinanden kunne det være at dette forskellige arbejde giver en deformation...

Bare tanker... igen...

Peter
Hej igen

Lige en kort opdatering..... Gulvet har nu lagt sig igen og det er nu minimalt hvor meget det giver sig når vi går på det.....

Hvad der forårsagede problemet ved jeg stadig ikke med sikkerhed, og hvad der har gjort at det har lagt sig igen, er også et mysterium.. :roll: ..

Jeg takker ihvertfald for hjælpen og de gode forslag.

Hilsner
Vifu

Bonden
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis