Gulv der knirker - overalt :(

Gulvet i vores gang på 1. sal knirker - faktisk overalt. Huset er fra ca. 1900, og ovenpå de gamle gulvbrædder ligger der masonit.

Kan man gøre noget ved problemet, ud over at ligge gulvet om / ligge et nyt gulv ?

Gerne link til en webside med info.

Thomas

Thomas
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja det kan du:
Vand det med haveslangen.
Men det er selvfølgelig åndsvagt.
Man kan vel også give det en masse skruer eller søm. Kommer jo an på hvordan det skal se ud.

Delfinen
Citat fra Jensen

Vand det med haveslangen. Men det er selvfølgelig åndsvagt.


Mener du seriøst at man kunne pønse vand på de gamle gulvbrædder ? Ville de ikke slå sig som en i pokker, og med dertil lettere vandskade til følge?

Citat fra Jensen

Man kan vel også give det en masse skruer eller søm. Kommer jo an på hvordan det skal se ud.


Som det er nu, kan det næsten ikke blive værre, det er en pestilens at gå på, lige meget hvor let man går, så knager gulvet. Det er planen at der skal (nyt) gulvtæppe på, så det kunne vel ikke skade med skruer ?

Thomas

Thomas
Skruer er sagen. Knirken kommer, fordi gulvbrædderne med tiden netop her har løsnet sig og sine søm. Når man så træder, trykkes sømmene ned, hvorved det knirker. Det sammer vel tilfældet med masoniten.
Men brug lange skruer, og forsøg at finde gulvbjælkerne (ved at banke kan man høre sig frem). Det er dem du skal skrue ned i.

klassikeren
Citat fra Sennels

Skruer er sagen. Knirken kommer, fordi gulvbrædderne med tiden netop her har løsnet sig og sine søm. Når man så træder, trykkes sømmene ned, hvorved det knirker


Det lyder som en rigtig nem løsning, sjovt nok havde jeg slet ikke tænkt på denne løsning, jeg var ude i at lægge helt nyt gulv :oops:

Thomas

Thomas
Citat fra Sennels

Skruer er sagen. Knirken kommer, fordi gulvbrædderne med tiden netop her har løsnet sig og sine søm. Når man så træder, trykkes sømmene ned, hvorved det knirker

Nu har jeg et lige så gammel gulv, som jeg har overvejet at tage op og genlægge, dels for at bevare de oprindelige materialer og dels for at spare lidt på økonomien. :oops: De er i god stand og der skal lægges nyt gulve andre steder i lejligheden, så der regner jeg med at kunne få lidt ekstra brædder, hvor der trænger til udskiftning.
Er det fuldstændigt tåbeligt? :roll:
Annonce
@house doctor
Overhovedet ikke - du får vel næsten ikke bedre træ til formålet.
Men når du monterer dem, så brug montageskruer. Har et fint lille hoved, der "skærer selv". Langt bedre og nemmere end søm.

Hvis de trænger til renovering, så send dem forbi savværket og få dem høvlet (vil de nok ikke, hvis der er lak på).

Mvh.

Jan R.
Tak for hjælpen Jan. Hurtigt svar må jeg sige.
Lak - hvad er det? :lol: Brædderne har ikke en gang set noget, der ligner vedligeholdelse, da der altid har været gulvtæppe over.
Tror bare at jeg nøjes med en slibning alligvel.

Lige nu ligger der gamle murbrokker under brædderne mellem strøerne. (Tror det har noget med en gammeldags måde at brand-isolere på.) Men jeg har overvejet at isolere rigtigt med rockwool el.lign. Er der noget, der er godt og billigt, som både holder på varmen og som kan holde evt ild fra underetagen lidt på afstand? :wink:
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis