Brændeovn

Hjemme i vores stue har vi egetræ's gulv der er ca 30 år gammel. Det er dog stadigvæk meget pænt for der har ligget gulvtæppe oven på. Så det var en glædelig overraskelse at se sådan et pænt gulv. Nu er det så at vi er ved at kigge på en brændeovn, der står på gulvet. Og under den skal der jp være en plade. Vi vil ikke have en metalplade under for det synes vi ikke er pænt. det pæneste er en glas plade. Men den vil bule lidt op i forkanten og da vi har en sort hund vil der komme små hår ind under pladen. Man kan da også give en lille silikone fuge under. Mmmmeeennnn nej.
Nu vil vi gerne købe en MDF plade og ligge klinker på pladen. Og så stille brændeovnen på den. Og når pladen så har stået et stykke tid. sætter vi så kant lister på. Og vupsi har vi noget meget flot. MEN træ gulv og træplade med klinker på. Det tror jeg ikke fugerne mellem klinkerne kan holde til. de vil nok brække i stykker og falde af. Jeg ved man kan putte noget i fugemassen så den bliver elastisk. Men det har vi prøvet i vindueskarmen. Og det er ikke godt nok. Er der nogen der har en forslag???
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ved at Alfix har et produkt der hedder flexbinder (andre producenter har formentlig tilsvarende produkter). Dette blandes med fliseklæben, så den bliver meget sej (flexibel) og dermed er det muligt at lægge filser på stabile træunderlag. Alfix´s tekniske support er meget flinke til at svare på spørgsmål. Jeg har selv brugt det på vandfastkrydsfiner i et badeværelse, på et parketgulv i en entre og i en vindueskarm - uden problemer (andet end at man endelig ikke må lade fliseklæben tørre på værktøjet - det er næsten ikke til at få af igen!)

Om en mdf-plade er stabilt underlag nok ved jeg desværre ikke....

Med venlig hilsen

Hans
Kunne man ikke fuge med en elastisk gulvfugemasse (bygningssilicone) i den ønskede farve ? (sort eller koksgrå vil nok være mest praktisk)

Det er jo trods alt ikke et stort areal og man kunne vælge en stor klinke.

Vælg blot en klinke der kræver en smal fuge, fx. 4-5 mm.

Mvh. Thomas

Mvh. Thomas
Jeg er 100% klar over, at jeg nu får på puklen, men hvorfor skal klinker absolut fuges.
Der findes så mange former for granit og marmor, som er så flot skåret, at de kan lægges side om side, helt uden brug af fuger.

-Det virker som en meget eksklusiv flade i godt samspil med egetræet.-

Men hvis her skal fuges, findes mange former flexfuger som er egnet til formålet. syntetiske, cementbaserede m.v.
Kontakt evt. et firma m. speciale i fugning, De vil helt sikkert gerne vejlede dig med valget.
Ellers koster det ikke en "bondegård" at lade disse fuge en kvadratmeter.

-....Kunst en noget man ikke kan, såsnart man kan, er det ikke længere nogen kunst.....-

Hej

Jeg har selv lagt en glasplade i gulvet. mit er bare fyrretræ.
Du fræser ned i dybden i gulvet hvad der svarer til tykkelsen af glaspladen med en overfræser. fræs ned i hele planet + ca. 2 cm mere i bredden/dybden.
puds efter med sandpapir, støvsug grundigt.
nedlæg glaspladen i hullet så du har 1 cm fuge hele vejen rundt.
Fug med fugemasse til plankegulve og husk at lægge det til hørendetape i bunden så den kun binder i siderne.
Bare en ide´ :wink:

Kewin.

Husk:
Assumptions is the mother of all fuck ups !!!
Du eftersøger alternativer, Vores står på en kobberplade, godt patineret af alt muligt. Det ser godt ud og er praktisk. Der er sat nogle profiler hele vejen rundt som afslutning. Disse er i messing.

MVH - Peter

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Annonce
Hej

Jeg har selv fået lavet en løsning med en granitplade (20 mm) med faset kant og lagt den i hjørnet (flot men lidt dyrt)

Hvis i lægger glasplader på trægulv så sørg for at fuge med klar silicone hele vejen rundt, så der ikke løber vand eller snavs derind. Det kan faktisk give store problemer.
"eg er 100% klar over, at jeg nu får på puklen, men hvorfor skal klinker absolut fuges.
Der findes så mange former for granit og marmor, som er så flot skåret, at de kan lægges side om side, helt uden brug af fuger.

-Det virker som en meget eksklusiv flade i godt samspil med egetræet."

Sådan det var lige svaret jeg manglede. Det er utroligt at man kan ligge søvnløs hele natten og spekulerer over sådan et problem. Så løsningen er så totalt simpelt.
Jeg mailer lige nogle billeder så I kan se resultatet. For jeg er netop blevet færdig med at lave det nye vandskuringsmønster på min vægge derhjemme. Så kan I også de resultatet, for det er der brændeovene skal så op ad.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis