Rep. af gelcoat

Der er skrevet så meget om reperation af gelcoat, men jeg savner noget om hvad temperaturen skal være når man foretager reparationen.
Jeg har hørt noget om at det skal være min 20 grader C. ?, men så er der jo ikke mulighed for at foretage nogen rep. før til sommer.
jeg har også hørt noget om at bruge en infrarød lampe (grisselampe) på området i et døgn.
Er der nogen der har erfaring?
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Arbejder men med glasfiber og polyester som bindemiddel er kravet 15 eller 18 grader. Min mening er at det samme er kravet når du arbejder med gelcoat.

Jeg har selv lavet repå glasfiber i en meget tidlig forårs weekend med anvendelse af en varmeblæser og isoleret området med plader isoleringsmåtter osv og det gik fint... men der løber jo også en del energi gennem et par varmeblæsere i et døgn....

OK kravene til denne rep var ikke de største da det var min første båd og det var en gammel træbåd belagt med fiber... men det blev nu ganske pænt trods alt.

MVH Njord
........og så er der lige det, at hvis temperaturen kommer under 18 grader stopper hærdeprocessen og den starter ikke igen bare fordi man kommer over 18 grader, starter først hvis der opvarmes til 50-60 grader , så det er meget vigtigt at holde den rette temperatur under hele processen

god arbejdslyst

....god arbejdslyst..

....... g.lykke...........
Du kan også benytte en 500W halogen lampe placeret i passende afstand til arbejdsområdet (på en vindstille dag).
Det er mere effektivt end man lige skulle tro og det er nemt at "justere" temperaturen ved at flytte på lampen.

Mvh
Henrik.A
Du kan også benytte en 500W halogen lampe placeret i passende afstand til arbejdsområdet (på en vindstille dag).
Det er mere effektivt end man lige skulle tro og det er nemt at "justere" temperaturen ved at flytte på lampen.

Mvh
Henrik.A
hej hvordan får man et godt sikkert skridsikkert dæk med topcoat nogle snakker om sand og nogle om talkom og hvis man sigger sand hvordan fordeler man det så mvh kristianrolleyes
Annonce
Citat fra kristianclement

hej hvordan får man et godt sikkert skridsikkert dæk med topcoat nogle snakker om sand og nogle om talkom og hvis man sigger sand hvordan fordeler man det så mvh kristianrolleyes

Hej Kristian , sand er ikke nogen god løsning det er meget hådt for fødder og knæ og næsten umuligt at holde rent. Men du gør sådan her , overmal dækket, overhæld sand, fej det løse sand af, mal igen. hvorfor bruge topcoat ? Du kan bruge en maling med plastikkugler ( se Hempels lille søstærke ) , på min Lynæs brugte jeg en maling, der ser ud som og føles som meget fint vandslibepapir, meget skridsikkert også vådt, uskarpt at gå på, og nemt at renholde. Jeg lagde det i felter, lissom felterne normalt er på både, således at dækket var hvidt, og felterne grå. Det er nu ca 5 år siden, og det er stadig fint, man kan slibe i det og overmale, hvis skridsikkerheden aftager. Har du sand på er det ikke sjovt, hvis du fortryder. Jeg kan ikke huske hvad produktet hed, men kan måske finde ud af det, hvis interrresse.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
hej hvordan får man et godt sikkert skridsikkert dæk med topcoat nogle snakker om sand og nogle om talkom og hvis man sigger sand hvordan fordeler man det så mvh kristian:confused
Hej Alle

I skriver meget om temperaturer, men i hvor lang tid skal man opretholde et temperaturniveau på ca. 20 grader ?

Hilsen
Allan
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også