Letbeton - hvordan

Jeg skal lukke et dørhul med letbeton blokke eller gasbeton hedder de vist også. Synes at Kalg&Mørtel kaldte dem multiplader. De er 75mm, da resten af væggen er en gl. koksvæg.

Jeg mener at have hørt man bruger lip multiklæb til at fastgøre dem med hinanden. Men hvordan fastgøres de til gulv (bjælke) og eksisterende koksvæg ? JEg har tænkt på f.eks vinkelbeslag til bjælken.

Thomas
18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
hejsa

jeg er godt nok ikke expert på området men har set at der findes beslag til at sømme fast , så de fås sikkert der hvor du køber dine multiplader,

på med vanten og derudaf

....god arbejdslyst..

....... g.lykke...........
Multiplader i dørhul:

Det er rigtigt, at man til multiplader kan få alverdens udstyr til montering.
Vedrørende montering på gulv, Anbefales at man starter med et stykke fugtisolerende pap, Herpå stilles første blok i jordfugtig mørtel.

Jordfugtig fordi svind i fugen minimeres/elimineres, samtidig er det meget let at styre. Man kan til vedhæftning i væggen på begge sider bruge bindere, eks. søm, skruer m.v i hvert skifte.
( du kan rigtignok bruge tyndfugelim, eller multiklæb til oplimning. husk at mætte limfladerne med vand inden pålimning)

Når du når toppen af døråbningen udfuges igen med jordfugtig mørtel, det stabiliserer hele konstruktionen.
fuger mod eksisterende vægge udfuges ligeledes, sådan får du en stabil væg i væggen.

-....Kunst en noget man ikke kan, såsnart man kan, er det ikke længere nogen kunst.....-

Ok, tak for det.

M.h.t. fastgørelse til eksist. væg. Skal man bare ved et skifte, banke et søm i væg og lade halvdelen af sømmet hvile på en blok. Derefter sættes en ny blok ovenpå med lim ?

Thomas
Nemlig JA !!! kan det være nemmere.

-....Kunst en noget man ikke kan, såsnart man kan, er det ikke længere nogen kunst.....-

måske et dumt spørgsmål... men hvis der er hoved på sømmet.. skal der så ikke kradses lidt ud i beton'en for at give plads ? blokkene skal vel være helt tæt samlet...

Men kan et søm sidde ordentligt i koks/mursten. Er en skrue med rawplus ikke bedre ?

Thomas
Annonce
En skrue er klart bedere, men når fugen mod koksvæggen udfuges fikseres "binderen"
Bruger du kalkmørtel, er det klart bedst, at binderen er galvaniseret.
kalk virker som bekendt, tærende på metal.

Med hensyn til skrue eller sømhoved, jo det vil være fint at lave en rille i multipladen.

Da det er porebeton, som pladerne er lavet af, kan det ofte være tilstrækkelig at støde næste blok lidt hårdt mod den underliggende, herved skabes rillen.

-....Kunst en noget man ikke kan, såsnart man kan, er det ikke længere nogen kunst.....-

Tusind tak for det. Det vil jeg gå igang med....

Thomas
Bare til info - så er der noget forskel på gasbeton og multiplader. Sætter du væggen i gasbeton bruger du en almindelig opmuringsmørtel (kan købes færdig) og stabler bare derop ad.

Du laver en fugebredde på ca. 1 cm, hvor der netop kan være en skrue. Brug f.x. en selvskærende betonskrue uden hoved - den kan fint være der.

Mht. jordfugtig beton - du risikerer, at er ikke er nok fugt i den til afhærdning, hvorved den måske slet ikke binder. Desuden er en jordfugtig beton aldrig så stærk som en korrekt blandet.

Mvh.

Jan R.
Et par spørgsmål vedr. seneste indlæg.

Findes 75mm gasbetonblokke?
Hvad er korrekt blandet beton/ mørtel?
Hvad er stærkere end jordfugtig beton/mørtel?
Er jordfugtig, korrekt blandet, ikke bedere at komprimere end mørtel i opmuringskonsistens?
Jeg mener at vide hvad jeg taler om, men er her "nyheder" på området,vil det være rart at høre nærmere herom.

-....Kunst en noget man ikke kan, såsnart man kan, er det ikke længere nogen kunst.....-

Jeg vil lige komme med mine erfaringer/ideer.

Gasbeton/porebeton er betegnelsen for materialet. Ligesom mursten og mineraluld.
Multiplader er porebeton fra H+H. Ligesom Rockwool er mineraluld lavet af firmaet "Rockwool". De har størrelse 400*600mm og tre forskellige tykkelser 50mm, 75mm og 100mm.

Jordfugtig beton/mørtel opnår rigtig nok ikke samme styrke som hvis den var vådere blandet. Det skyldes at den ikke afbinder over så lang tid og at v/c-tallet (vand/cement) ikke er optimalt, men du kan ikke bruge andet når du skal komprimere fugen. Om det er nødvendigt at bruge i bunden af muren er jeg ikke 100% enig i. Jeg syntes pladerne suger rigeligt til, at du kan mure dem i alm. mørtel. men det er vist et temperamentspørgsmål.
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis