Letbeton - hvordan

Jeg skal lukke et dørhul med letbeton blokke eller gasbeton hedder de vist også. Synes at Kalg&Mørtel kaldte dem multiplader. De er 75mm, da resten af væggen er en gl. koksvæg.

Jeg mener at have hørt man bruger lip multiklæb til at fastgøre dem med hinanden. Men hvordan fastgøres de til gulv (bjælke) og eksisterende koksvæg ? JEg har tænkt på f.eks vinkelbeslag til bjælken.

Thomas
Jeg skal lukke et dørhul med letbeton blokke eller... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Ok, sætter man bare murpap fast med små søm på bjælken og lidt mørtel ovenpå, derefter multipladen ?

Thomas
Ups - undskyld - tanketorsk, mente Lecablokke. Som findes i 75 mm....

@Retro4 - det var ikke for at generere, citerede blot et svar, jeg har fået fra Aalborg Portlands tekniske afdeling netop vedr. jordfugtig beton (så kan man diskutere hvilken konsistens det så er). Min pointe gik netop på, at det som bund muligvis ville afhærde for hurtigt.

Mvh.

Jan R.
Hehe. ThomasR vil vist gerne tilbage til emnet wink
Tja hvis der ikke er andet du kan mure den på bliver du nødt til at gøre det på den måde.
Du kan få specielle bindere til at bore ind i muren med et 6mm bor. De har indbyggede rawplugs. Den er bredere i spidsen og så sidder der en metalring du slår ud over det brede stykke. De kaldes umba-bindere, men kræver et stykke specialværktøj til at slå dem i med. Det er ikke særlig dyrt.
Hvis jeg var dig ville jeg lige lave en lille rille til bindere/søm/skruer. Bare sørg for at den bliver fyldt op med lim når du har muret blokken. Det er det nemmeste!!!! Så står det ikke og vipper og du skal ikke tæve dine blokke på plads.
Ikke for noget, men er det ikke overdrevet, at lave en rille til søm eller skruer, når man tænker på, hvor porøst et materiale porebeton er?
Et lille slag af en hammer gør underværker, hvis der tæves på den går blokken jo i stykker.

Mvh. Carsten
Kan det nu også det? Er pappet der ikke for, at underkonstruktionen skal kunne bevæge sig uafhængigt af gasbetonudfyldningen, for at undgå revner?

Mvh. Carsten
Med fare for at lyde smart og bedrevidende (og det er på ingen måde min hensigt) må jeg sige at jeg har muret virkelig meget gasbeton i min tid som murer. Jeg har altid brugt de beskrevede umbabindere, og lige lavet en lille rille til dem.
En limfuge er kun ganske få mm tyk, og binderen omkring 4-5mm.
Det er min erfaring at man bruger mere tid på at slå binderen på plads i blokken end på at lave rillen. Og hvis binderen stikker bare lidt op over er det virkelig irriterende. Det kan godt være at det i et så overskueligt projekt som et dørhul er ligegyldigt, men hvis du murer længere flugter er det virkeligt irriterende hvis blokken er 1-2 mm ude af vage på grund af binderen.
Se det er en argumentation, som er til at forstå.
Praksis vinder over teori, det har ikke noget med bedrevidenhed at gøre biggrin

Mvh. Carsten
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis