Nyt gulv på 1. sal

Pyha, - jeg ligger lige hårdt ud med 3 indlæg på stribe.

I mit nye hus fra 1913, er plankegulvet på 1. salen meget slidt og ujævnt. Flere steder buer plankerne efter for vægten når man går på dem, som nok hænger sammen med at afstanden mellem gulvstrøerne er c/c 115cm.

Hvis jeg høvler plankerne af, er jeg bange for at de kun bliver tynderne og mindre stabile.
Derfor overvejer jeg at rive de gamle op og ligge nye (og isolere i etageafskillelsen)

Mine spørgsmål er:

1) Kan jeg blot ligge nye 30mm tykke planker på eller er de for tynde til den store strøafstand? Hvis der skal laves hjælpestrøer, hvad er så fremgangsmåden?

2) Kunne man med fordel fx. starte med et lag gulvspånplader og så herefter planke (eller lamelplank)?

3) Ved isolering i etageadskillelsen, kan jeg så bare fyde hulrummet op med isolering og ligge nyt gulv, eller hvad gør man?

mvh.
Jacob
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Tillykke med huset. Man skal jo vende sig til gamle huse. Det er helt naturligt at gamle trægulve gynger (lidt). Så hvis du kan få et kosmetisk tilfredsstillende resultat med en afhøvling ville jeg gøre det.
Ellers står den jo på udskiftning. 115 cm mellem strøere er langt. Det hjælper selvfølgelig noget på stabiliteten med tykkere gulvplanker, men når nu gulvet alligevel er oppe, så må det bedste være hvis du kunne komme afsted med at lægge en ekstra strøer ned mellem de gamle.
Gulvspånplader med lamelparket ovenpå (det var vel det du mente) tror jeg aldrig bliver godt. Dels skal spånpladerne ligge meget plant for at man overhovedet kan lægge parket ovenpå og lamelparketten skal lægges som et svømmende gulv og bidrager altså ikke til stabiliteten.
Som sagt synes jeg at du lige skal overveje om du alligevel kan leve med det lidt gyngende gulv. Nogle ville måske betragte det som en slags charme i et gammelt hus?

mvh Anders
Tillykke med huset !

Jeg vil skifte plankerne. Jeg fornemmer at du allerede nu ikke er helt tilfreds med dem. Og jo tyndere jo mindre stabile....

Når du køber andre planker skal du være opmørksom på at den tykkelse plankerne angives at have ikke altid holder vand !!! Det kan være den reelle tykkelse, men der kan også være den tykkelse planken havde før den blev høvlet der er opgivet..... Så spørg endeligt engang mere for at være sikker.

Når du spørger til opbygning får du jo straks et par modspørgsmål. Nemlig hvor meget vil du igang med ???

At lægge nye strøer vil jo være det optimale... men hvordan er mulighederne ??? Jeg tænker på at det jo nemt kan betyde at du må fjerne skunkvæge for at kunne komme ud på muren... og måske også alm skillevæge for at få fæste i siderne.... En stor opgave...

Hvordan ser det ud med trinstøj ???

Hvis du har problemer med trinstøj så overvej at skrue en liste på siderne af gulvbjælkerne og læg to lag gips med mellem disse lige unde plankerne for at isolere mod støj... Også en større opgave men den giver støjmæssig bonus... Men om det er nødvendig kan kun du fortælle...

Lad os gerne høre mere om projektet.

MVH Njord
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis