Nyt tag

Hej

I mit gamle hus fra 1913 er der pt. et gammel udtjent bølgeeternit tag på. Jeg vil gerne have glaseret tegl på.
Spærafstanden er c/c 115 cm og jeg er blevet oplyst af denne tagkonstruktion ikke er stærk nok til at bære tegl.

På spærrene er der gamle rester af ståltrådsbindere og loftet har jeg fundet nogle gamle oprindelige cementtagsten. Så huset har ihvertfald kunne bære disse, men de er nok heller ikke så tunge som glaceret tegl, eller?

Mit spørgsmål er ihvertfald: Ved I om det er muligt at forstærke konstruktionen til at kunne være tejl? Og hvordan kunne det evt. gøres? Skal der opsættes hjælpespær eller kan det gøres nemmere / billigere?

mvh.
Jacob
18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
hej

tet er vel samme problem som amn ofte ser i gamle huse med en alt for stor bjælkeafstand under gulvene der bevirker at gulvet gynger en lille smule, huset er jo nok fra den gang hvor der var andre beregningsmodeller eller slet ingen, så i dit tilfælde vil jeg nok overveje et alternativt tag,
har selv et hus fra -58, med eternit tag og for spinkle spær til at kunne lægge et rigtigt tegltag på ,
så jeg tænker selv i alternative muligheder, men har ikke besluttet noget endnu.
ser frem til at høre hvad du beslutter dig for

god arbejdslyst

....god arbejdslyst..

....... g.lykke...........
Så vidt jeg husker er cementtagsten tungere end tegl. Spærrene skal nu nok holde - fleste huse fra den årgang er voldsomt overdimensionerede i spærkonstruktionen.
Bekymringen går mere på lægterne, som vel skal være kraftigere end normalt.

Men kontakt en af de store tagstensproducenter herhjemme (f.x. Braas) - de kan og vil med sikkerhed råde dig.

Mht. eternit. Har lagt det på min carport og allerede her 3 år efter er det MEGET affarvet, ligesom kanter er let medtagne. Var desuden lidt overrasket over, at en stor raket kan beskadige eternitten.
Endelig tager det en krig at lægge.

Mvh.

Jan R.
da du har stor spær cc afstand på 115 cm, kunne du overveje at indsætte nye spær op mellem de gamle, dette kan gøres på flere måder, fx

nye ekstra spærtræ lige mellem de eksisterende, du beholder de gamle spær, men lægger en bærende rem op i kip, eller derhvor hanebåndende sidder.

Og her kan du overveje at sætte de nye spær op så tær at du overhovet ikke behøves de gamle spær (de gamle skal blive der, for de bærer formentelig inderbeklædning) dermed får du samtidig rettet dit tag op


eller måske nemmest: ekstra kraftige lægter, hvis de eksisterende spær kan holde

mvh
Spærene kan sagtens holde, men det kan alm. lægter ikke (38x57), du skal op i dimension, og bruge det der kaldes tømmerlægter, såvidt jeg husker 50x75 mm.

Det kunne nok være en fordel med ekstra spær, især hvis man tænker på undertag med banevare, da disse ofte ikke er mere end 110 - 115 cm i bredden.

Mvh. Carsten
Annonce
Det lyder godt, - især hvis spærrene burde kunne bære. Ved I hvordan jeg finder ud af, om de kan det med sikkerhed?

Skal jeg have fat i en ingeniør eller hvad gør man?
Hvis de tidligere har båret cementsten, kan de også bære tegl nu, forudsat at de ellers ser fine ud dvs. ikke svært angrebne af div. insekter, råd og eller svamp.

Mvh. Carsten
Jeg har netop ændret mit tag fra eternit til tegl og fra gitterspær til "trekant-spær". Jeg fik en ingenør til at beregne det for 7000 kr.
Så er man på den sikre side og har nogen at skyde skylden på, hvis det braser sammen.
Nu har vi fundet et tømmerfirma som skal til at lave vores tag. Deres løsning på forstærkningen af tagkonstruktionen er, at laske 47x200mm spærtræ på hver side af de eksisterende spær og derudover bruge 47x50mm lægter.

Lyder det ikke som en OK løsning? Er lægterne på 47x50mm kraftige nok til den forholdvis store spærafstand?
Om lægterne er kraftige nk eller ej ved jeg ikke. Og du fortæller ikke hvad det er for noget tag du har valgt at få lagt op.

Men der er kommet en ny norm der siger at taglægter skal have en størrelse på 47x75, tror jeg målene hedder.
Det er lovligt at benytte de gamle dimmensioner lidt endnu, vist indtil 1/7 2005, men forlang at det bliver godkendte taglægter efter den nye norm der anvendes. Taglægter skal tydeligt være mærket T1.

MVH Njord
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis