Nyt tag

Hej

I mit gamle hus fra 1913 er der pt. et gammel udtjent bølgeeternit tag på. Jeg vil gerne have glaseret tegl på.
Spærafstanden er c/c 115 cm og jeg er blevet oplyst af denne tagkonstruktion ikke er stærk nok til at bære tegl.

På spærrene er der gamle rester af ståltrådsbindere og loftet har jeg fundet nogle gamle oprindelige cementtagsten. Så huset har ihvertfald kunne bære disse, men de er nok heller ikke så tunge som glaceret tegl, eller?

Mit spørgsmål er ihvertfald: Ved I om det er muligt at forstærke konstruktionen til at kunne være tejl? Og hvordan kunne det evt. gøres? Skal der opsættes hjælpespær eller kan det gøres nemmere / billigere?

mvh.
Jacob
Hej I mit gamle hus fra 1913 er der pt. et... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Ja, jeg glemte vist at nævne at det er sortglaserede Narvik tegl vi skal have lagt på.

Materialerne er sådan set bestilt og derfor vil jeg helst undgå at lave om på noget. Derfor vil jeg gerne vide om I mener at 47x50 mm lægter er stærkere end alm. 38x57mm taglægter, - og især om de er stærke nok til en spærafstand på ca. 1 m.
Hej

Jeg er ikke sikker på at den dimension du nævner på lægter findes som T1 mærkede, men hvis spærafstanden er max 1 m, må der anvendes den gamle dimension (38 x 56) resten af året, derefter hedde det (38 x 72 mm).

Spørg tømreren om hans valgte dimension er T1 mærket, dette skal være klart og synligt på alle lægter.
OK. Jeg skal lige have fat i tømmeren og spørge om de er T1 mærket.

Men er en 47x50mm lægte stærkere til tag end en normal 37x56mm lægte? Den er jo godt nok en 1 cm højere, men er jo ikke ligeså bred.
Nu ved jeg godt at det ikke er IBF du skal have på taget, men de foreskriver alm. 38x56 lægter til spærafstande på op til 1 m og 50x50 for spærafstande op til 1,3 m.
Personligt ville jeg vælge en tømmerlægte 50x75 mm.

Mvh. Carsten.
Om den ene eller anden lægte er stærkest vil formodentligt afhænge af din taghældning. Forstået sådan at det er "højden" der er mest afgørende for styrken.

Men hvad højden er afhænger af den vinkel lægten ligger i.

Altså hvis lægten ligger så den er højest vil den kunne bære mere end hvis den ligger så den er lavest...

Se skitsen, her er to lægter i samme dinmmension, den ene ligger ned I , den anden står op II. Den der står op vil kunne modstå den største belastning. Belastningen ligger i pilens retning

MVH Njord
Annonce
Helt rigtigt Orla. Ved du i.ø. om der kun er en dimension med T1 mærke?

Mvh. Carsten.
Hej

Der er flere nye dimensioner på vej, da der fra 01/01/2006 træder nye regler i kraft angående lægtning.

Bl. a. 38 x 72 som bliver standardlægten.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis