Dampspærre i loft

Hej

Dette er mit første indlæg her på siden. Jeg har længe brugt siden ifb. renoveringen af mit hus fra 1927, men jeg har nu købt et stort hus fra 1913, hvor der skal laves VIRKELIGT meget, så derfor kommer der nok en del indlæg fra mig fremover smile

Som sagt har jeg netop købt et 1½ plans hus fra 1913, hvor jeg begynder med 1. salen. Jeg river alt det indvendige ned og og laver ny isolering, vægge osv.

Isoleringen og opbygningen på stråvæggene mener jeg at have styr på md først 200mm isolering, så dampspærre og 5mm forskalling, hvori der trækkes kabler og yderligere isolering inden gibsen.

MEN. Det nyværende gml. bræddeloft som er skruet på hanebåndende ser umiddelbart fint nok ud til at kunne montere gibsplader direkte på og isolere fra oven af. Jeg er så i tvivl om dampspærren. Hvis jeg monterer den mellem de eksisterende brædder og de nye gibsplader, bliver den både gennemhullet af skruer fra montering af gibsen. Desuden bliver den vel heller ikke tæt, når er fx. skal laves huller i loftet til el-loftudtag.

Hvad gør man der?

mvh.
Jacob
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
hej
spørgsmålet, som jeg læser det, er om ikke dampspærren ikke blivwer lige så gennemhullet hvis den blev lagt oven på loftsbrædderne,
når du sætter dampspærren på mellem brædder og ny gips har du vel bedre mulighed for at få det lavet helt tæt ud til dampspærren på væggene,
jeg tror nok at jeg ville lægge dampspærren mellem loft og nye gipsplader som du er inde på , og så acceptere de huller der måtte blive,

rigtig god arbejdslyst

....god arbejdslyst..

....... g.lykke...........
Ja, det er nok det smarteste med din opbygning. Der er dog i forvejen ikke så højt til loftet og din opbygning vil kræve at loftet bliver sænket 3-5mm mere, ikke?

Som jeg forstå det, er en utæt dampspærre intet værd. Eller er det helt forkert? Er det ikke "slemt" at der er huller ved luftudtag osv?
Ja hvis man havde plads... meningen med dampspærren er at dampen ikke må komme ind i træværket, derfor er luftudtag ikke det samme som at undlade dampspærren. Jeg vil godt trække lidt i land, nu taler vi om lofter og da er det ikke vigtigt at dampspærren ligger godt væk fra skruer og søm i forbindelse med billedophæng og reolophæng :lol:
Læg rolig dampspærren bag gisppladerne.

 

til handyman:
jamen så er vi jo enige,
det ultimative er selvfølgelig opbygningen som du har skitserer, men det
kan være svært at opnå i gamle huse,

....god arbejdslyst..

....... g.lykke...........
Annonce
Ups, jeg kom vist til at skrive "luftudtag", - jeg mente LOFTudtag, altså til el.

Har jeg forstået det rigtigt, at det ikke er så afgørende at dampspærren er indtakt? Jeg kan altså sagtens ligge den mellem de eksisterende brædder og den nye gips og herefter skære hul til loftudtag og steder hvor el-ledninger går op på loftet og ned i andre værelser på loftet?
Jo jo, dampspærren skal være tæt, men skrue og sømhuller ligger jo mellem træ og gips, så det betyder ikke noget, det svarer jo bare til et klemt overlæg på dampspærren, som jo heller ikke behøver at blive tapet.

Hvordan den lige ordnes omkring loftudtag, og om det i praksis er nødvendigt, kan jeg ikke huske.

Du skal vist også ha' styr på din mål, jeg tror du mener cm, og ikke mm biggrin

Mvh. Carsten
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis