Bukke lister

Jeg har før spurgt om det at bukke en liste rundt om en buet kant.

Nu har jeg brug for en forklaring, njord har før forklaret.

Jeg har prøvet at dampe en liste der er 9 x 9 mm med en 1/4 runding.

Den vil bare ikke blive bøjelig. Efter en 1/2 time i damp siger den bare knæklyde, for til sidst at knække.

Jeg prøvede også at koge den, med samme resultat. Det er fyr.

Nogen der kender metoden.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvor skarp er den runding, jeg mener radius?

Hvordan ligger den i damp (det er sikkert lige meget)?

Det skulle ikke være nødvendigt at koge den!

Jeg har prøvet/set følgende:
Et lukket rør med slange til en kedel.
Listerne blev lagt i røret, og der blev tændt op under kedlen.
Listerne blev dampet i ca. ½ time (tror jeg nok).
Listerne blev taget ud og bøjet omkring en skabelon.

Nogle knækkede, og det var fordi de ikke havde fået damp nok!
Jeg har en arbejdskollega, som prøvede det samme, blot brugte han en tapetafdamper istedet for kedel, og med fint resultat.

Mvh. Carsten
Jeg dampede dem i toppen af en gryde med viskestykker oven på låget. De fik ca. en 1/2 time. Radius, ca. som en 1 1/2 l. sodavand flaske. Men jeg brugte ikke skabelon, det er nok der fejlen er, samt måske jeg skulle prøve med damp i et rør på en eller anden måde. Det undrede mig bare at når den var kogt i 1/2 time var den heller ikke medgørlig. Jeg ved godt at damp er varmere end kogende vand, men alligevel.

@CV. Hvad brugte du imellem røret og kedlen, for en type slange ???, jeg tænker om en cykelslange vil du.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Jamen så er sodavandsflasken jo din skabelon, den er bare ikke så nem at spænde på :lol:

Røret var vist nok et 110 mm PVC kloakrør.
Slangen tror jeg muligvis var fra en gammel vaskemaskine, gummislange af en eller anden art.

Hovedsagen er at listen får damp nok, derfor beholdermetoden!
Endvidere vil det nok være væsentlig nemmere med en god skabelon, i forhold til sodavandsflasken, eksempelvis et stykke tykt plade, med den ønskede runding i et hjørne, hvor du så kan lægge listen omkring, og så fastholde den med skruetvinger, husk endelig mellemlægsklodser, så du undgår mærker.
Listen skal sidde i spænd til den er tør/kold.

Mvh. Carsten
Jeg prøver igen.

Tak til Carsten og Njord.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Så en gang en møbelsnedker bøje træ - fortalte, at de typisk dampede træet (bøg) et døgns tid. Og her var der tale om bøge stave i ca. dim 100x30 mm.
Det var til gengæld næsten som spaghetti, når det kom ud. De brugte for øvrigt kloakrør med en (avanceret) dyppekoger i.

Mvh.

Jan R.
100x30 mm. er godt nok en ordentlig karl at skulle bukke, så det er forståeligt, at den skal ligge så længe.

I.ø. så var det også bøg vi bukkede, det blev brugt til lister i en bildør, vist nok Lea Francis. De havde en dim. på ca. 10x30 mm.

Mvh. Carsten
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis