sy med maskine i læder??

Hej!

Jeg har et par læder (skind-) bukser som trænger til at blive lagt ind. Og jeg har en fremragende Pfaff-symaskine. Kan jeg selv lægge bukserne ind med maskinen? (det er ret meget, så jeg gider ikke gøre det i hånden) Er det noget med at man kan købe specielle læder-nåle til symaskinen?

Eller skal jeg få det gjort hos Adsbøl i stedet for at brænde min symaskine sammen?

På forhånd tak!

Kirsten Marie
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hejsa..
Ja det burde du kunne, men du skal købe specielle nåle for at gøre det.
Disse nåle har en rille lodret hvor tråden ligger - se så glider det hele lidt lettere.
Hilsen
sniffer

Sniffer  
Hej Kirsten Marie.
Jo du kan da godt sy dine skind benklæder på din gamle symaskine selv om der ikke er overtransportør på for det er faktisk lige der hele forskellen ligger.
Nu skriver Sniffer at det skal være en nåle type med en rille hvor tråden kan ligge i når den skal igennem skindet, deri kan jeg da godt give hende delvis ret Men der er altså sådan en rille på alle nyere nåle Sniffer,. nej det KM skal have er noget der hedder skære nåle til skindsyning. De har en tveægget spids hvor almindelige nåle har en cylindrisk spids. En anden ting som du skal være opmærksom på Kirsten Marie er din stinglængde, hvor du i stof normalt bruger en stinglængde på 2,5 skal du i skind op på det dobbelte altså minimum 5 i stinglængde. Og hvorfor så det !!! Jo for det er netop her at mange af i hjemme "fuskerer" laver den største fejl, i syr med samme stinglængde til stor set alt og for at det ikke skal være løgn så bruger i den samme trådspænding til det hele. Hvis vi går ud fra at din trådspænding står på 4,0 hvilket er den mest almindelige trådspænding så skal du altså i skind ned på en spænding der ligger på ca. 2,5 til 3,0 lav en prøve Det skal være fast men ikke stramt for så vil skindet blive revet istykker når du belaster syningen.
Et andet lille fif når du skal sy i skind på en almindelig symaskine og ikke har det der i fagsproget hedder en teflon fod, er at du limer lidt papir på undersiden af trykfoden, eller lægger pergament papir over det sted hvor du skal sy så glider det let og ubesværet derudaf. Og så lige en sidste ting du skal bruge en lidt kraftigere tråd end den gænse 120 tråd du skal op på en 80 tråd. Hos Stof og still kan du købe en tråd de kalder Denimtråd den vil jeg anbefale dig at bruge.

Ja det blev en lidt længere smørre, det er svært at beskrive det på en kortere måde. smile

Venlig hilsen. Håndværkeren. ( Der faktisk har 4 uddandelser hvor faget Beklædnings Håndværker med kjoleskrædderi som speciale, er en af dem. )
Hej Håndværker

En overtransportør, er det en stor vippearm som fører nålen, eller lægger tryk på denne, om du vil?

Mvh. Carsten.
Hej Carsten.
Nej den har overhovedet ikke noget med nålen at gører, og aligevel ! for det er en bevægelig trykfod eller som på min egen maskine en ekstra tykfod bag den almindelige. På almindelige symaskiner ligger transportøren i bordet altså det er de griberer der ligger lige under trykfoden som trækker matrialet frem, så er der modeller der som min både har over og under transportør og endelig er der maskiner der kun har overtransportør. Og skal det værer rigtig avangeret så er der også transportører med difrentiale, der kan stække eller samle matrialet under syningen.

Håber at det er gledet ind på tavlen biggrin biggrin

V.h Håndværkeren smile
Nåårrhhh ja selvfølgelig - Transportør, det sige selv, doooo.

Det er bare fordi den gamle har sådan en gammel Singer til læder/skind stående med en "voldsom" gitterbjælke på toppen :lol:

Mvh. Carsten.
Annonce
Hej Carsten.

Lige netop sådan en havde vi i min læretid som Skomager, og det er en maskine der ikke spørger til hvad der skal syes. Bare spørg min "gamle", nåeh nej det kan du ikke mere, men jeg syede ham engang i overarmen.
:lol: :lol: :lol:
V.h Håndværkeren
Jeg har syet læder og skind på maskinen, men mangler en erstatning for knappenåle til at holde kanterne sammen under processen. Gode råd?
Strikkeren.

Strikkeren

Jeg har brugt tape. Det virkede OK

Green

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis