BD30 væg opbygning

Hej,

Skillevæggen mellem mit nye viktualierum og garagen skal jo være en BD30 væg. Opbygningen er med 95 mm reglar cc-afstand 60 cm og 100 mm rockwool A Batts. Væggen er ikke bærende. Spørgsmålet er: Er det nok med 1 lag gips på hver side eller skal jeg bruge 2 lag?

mvh
Jens
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja, et lag 13 mm gips på hver side af 95 mm skelet skulle kunne overholde BD30 krav, øger du til to lag gips på begge sider, skulle konstruktionen overholde BD60 krav.

Mvh. Carsten
Takker, Carsten. Jeg skal have hylder på begge sider (hyldeknægte monteret hvor der er reglar) så jeg nøjes med et lag.

Et andet spørgsmål der lige dukker op. På trælasten har de fået disse hersens GørDetSelv gips plader (de samme som de sælger i Silvan). Derudover har de de gipsplader som de altid har haft (Gyproc GN13) som de refererer til som godkendte (det må være en eller anden MK godkendelse?).

Spørgsmålet er må det være GørDetSelv gipsplader bruges til opbygning af en BD30 væg?

Jens
Der må jeg blive dig svar skyldig, men dybest set tror jeg bare det er et spørgsmål, om et stykke papir og din samvittighed, for jeg er overbevist om, at de ikke godkendte plader yder samme beskyttelse som de godkendte.

Mvh. Carsten
Hej Jens.

I TRÆ 38 står, at gipsplader i en BD væg skal være MK godkendt. I øvrigt skal en BD30 bare være med 1 lag gipsplade, min. 13 mm. på hver side af min. 45 mm. mineraluld. Spørg på trælasten om der findes en godkendelse på GDS pladerne, hvis ikke så er det jo som Carsten skriver bare et stykke papir og din samvittighed det drejer sig om. Gør evt. besparelsen op og se om det er det værd.

PS. Husk at mineralulden skal være fastholdt i konstruktionen.

mvh. asn
Ja, besparelsen er under 200 kr. så dem kan jeg jo nok spare et andet sted.

asn, du skriver at mineralulden skal være fastholdt?. Er det med ståltråd eller søm der er sømmet ind i lægterne? Jeg kan næsten gætte at du ikke mener at det er nok med bare gips og isolering.

Det leder til endnu et spørgsmål. Loftet set pt sådan ud (der er fladt tag med tagpap):
ca. 70 mm luftspalte
150 mm isolering mellem spær
dampspærre
47x50 lægter på tværs af spær cc afstand 40 cm (holder dampspærre og isolering)

Imellem lægterne vil jeg så lægge yderligere 50 mm isolering (og elinstallationer) og så et lag gips.

Skal disse 50 mm isolering også fastholdes yderligere? Måske med søm i siden på lægterne?

mvh
Jens
Annonce
Hej Jens.

Fastholdelsen, som kræves hvis isoleringen indgår i brandmodstandsevnen er i flg. Træ 38, enten:
Ståltråd, min. 2 mm. pr. højst 300 mm. og befæstiget med fx, kramper.
Spredt forskalling, min. 19 mm. brædder opsat pr. højst 300 mm. fra midte til midte.
Skråsøm pr. højst 300 mm. skal nå mindst 35 mm. ind i mineralulden og mindst 30 mm. ind i træet.

Spredt forskalling må kun anvendes i BD30 konstruktioner, skråsøm kun i lodrette konstruktioner, ståltråd i alle vandrette og lodrette konstruktioner.

Følgende er anbefalede dimensioner.
Søm til den spredte forskalling skal være min. 2,8 x 50 til vægge og 2,8 x 65 til dæk og lofter.
Kramper til fastholdelse af ståltråd skal være hhv. til vægge 2,0 x 25 ved BD30 og 4,2 x 50 til BD60. Til dæk og lofter 3,4 x 35 til BD30 og 4,8 x 65 til BD60.

Til dit sidste spørgsmål - ja, hvis isoleringen indgår i brandmodstandsevnen skal den også fastholdes.

mvh. asn
Mange tak for de præcise svar. Så er det vist bare med at komme igang.

mvh
Jens
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis