Pudset væg og sandspartel ?

Vores væg i gangen er en lille smule forskudt, det drejer sig om ca. 1 cm. i dybden, og tanken er efter at tapetet er pillet af, om er skulle være nogle problemer i at jævne "hakket" ud med sandspartel, så man laver en jævn overgang med en bredspartel på 20-30cm. ?

Det skal lige siges at væggen er pudset en-gang-i-80'erne, men desværre er lige netop et sted ikke 'faset' ud.

Jeg synes at det virker nemmere at give sig i kast med at bruge sandspartel, end at pudse væggen op. Men hvad mener i / hvad er mest korrekt ?

Thomas

Thomas
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
du kan godt sandspartle / lave en udfasning med sandspartel, det varer lidt inden det er tørt , men du må kun bruge en grov sandspartel, den sædvanlige medium som man normalt anvender har en max sparteltykkelse på 3 mm , grov på op til 2 cm,
du skal nok regne med at skulle spartle 2 gange

god arbejdslyst

....god arbejdslyst..

....... g.lykke...........
Citat fra g.lykke

du kan godt sandspartle / lave en udfasning med sandspartel, det varer lidt inden det er tørt , men du må kun bruge en grov sandspartel, den sædvanlige medium som man normalt anvender har en max sparteltykkelse på 3 mm , grov på op til 2 cm,
du skal nok regne med at skulle spartle 2 gange


Okey, det var jeg ikke klar over, var ellers næsten gået igang med "medium" sandspartel, det var rart at få info!

Kunne der være nogen fordel i at pudse det op istedet for ?

Thomas

Thomas
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Den eneste umiddelbare fordel ved mørtel kontra sandspartel, er at du kan færdiggøre opgaven i et hug, samtidig sparer du muligvis en gang støvsugning, da slibningen burde være overflødig.

Held og lykke!!!

-....Kunst en noget man ikke kan, såsnart man kan, er det ikke længere nogen kunst.....-

Citat fra retro04

Den eneste umiddelbare fordel ved mørtel kontra sandspartel, er at du kan færdiggøre opgaven i et hug, samtidig sparer du muligvis en gang støvsugning, da slibningen burde være overflødig.


Det lyder jo unægteligt nemmere at bruge mørtel, dog skal det lige siges at jeg umiddelbart kun kender til at arbejde med sandspartel, og da det er færdig blandet, er det jo nemmere at gå til, men jeg fandt dette på nettet :

Mørtel bruges ved opmuringsarbejder, pudsearbejder, flise-, fuge- og tagarbejder samt diverse reparationsarbejder. Murstenene holdes både fra hinanden og sammen ved hjælp af mørtel. Mørtel inddeles i K-mørtel (ren kalkmørtel med en procentangivelse af kalkindholdet) og C-mørtel (cementmørtel). Ofte bruges en blanding af de to typer afhængigt af arbejdet. Blandingsmørtler har både kalk og cement som bindemiddel og betegnes KC-mørtler.

Spørgsmålet er nu, hvad med blandingsforhold, og hvor lidt mørtel kan man købe, det er jo ikke specielt meget der skal bruges ? Det er et stykke på ca. 30cm. og omkring 2.4 meter i højden, og ca. 1 cm. i tykkelsen.

Gerne et link til info på en webside.

Thomas

Thomas
når du bruger sandspartel har du også den fordel at det er blandet, det er let at påføre og det sviner minimalt , selvfølgelig afhængig af håndelaget,
med mørtet har du selve svineriet i fotbindelse med påføringen,
og der er også grænser for hvor tyndt et lag man kan pudse op med mørtel , uden at skulle tilsætte fliseklæber ,

så alt taler for grov sandspartel

....god arbejdslyst..

....... g.lykke...........
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Jeg må nok give " maleren" ret, sandspartel er sikkert den rette løsning i dit tilfælde. Her tænker jeg på at du har erfaring m. produktet, samtidig er blandingen klar til brug. Det er jo kun en lille reperation.!!! ca. 7,5 ltr.

Men mørtel er et godt alternativ. kan købes færdigblandet i poser,(tørmørtel), skal udelukkende tilsættes vand.
Et pudselag på 1cm. er fint til mørtel alene.
ved mindre lagtykkelser er det straks mere kompliseret.!!
Her er sandspartelen klart at foretrække, hvis man, altså ikke lige er murer.

-....Kunst en noget man ikke kan, såsnart man kan, er det ikke længere nogen kunst.....-

Citat fra retro04

Jeg må nok give " maleren" ret, sandspartel er sikkert den rette løsning i dit tilfælde. Her tænker jeg på at du har erfaring m. produktet, samtidig er blandingen klar til brug. Det er jo kun en lille reperation.!!! ca. 7,5 ltr


Nu lød det måske som om jeg at jeg var "ekspert" med at bruge Sandspartel, det er jeg ikke...

Men, nu har jeg fået spartlet væggen med grov sandspartel, dog synes jeg ikke det var helt nemt, sådan umiddelbart synes jeg at jeg mangler et pudsebrædt, for at kunne plane det bedre ud. Så måske var mørtel alligevel et bedre valg...

Er der nogle "staldtips" til når man (bred)spartler ?

Jeg var iøvrigt i Silvan, og spørge dem, og de anbefalede at jeg brugte Gips.

Thomas

Thomas
Man kan faktisk filse sandspartel med et skumfiltbræt, men det er svært. Jeg ville nok bruge en bredere spartel, og ikke "genbruge" masse som har siddet på kanten eller som indeholder klumper, mørtel, snavs eller lign, da det selvfølgelig giver spor i overfladen. Jeg har en del øvelse, men sliber stadig lidt med en rystepudser-Bosch med mikrofilter kan varmt anbefales- især hvis der skal opsættes filt udenpå.

Tommy F. Hald

Tommy

Fremgang kommer af en positiv mental indstilling.biggrin


http://www.euroterm.dk
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også