Puds på gibs, murværk med kalk.

Hej med jer geniale mennesker.

Jeg har lukket et dørhul med gibsplader i 2 lag i en murstensvæg.
Murstensvæggen er hvidkalket og ret ujævn.
Nu melder der sig så det spørgsmål om det er muligt at pudse hele denne konstruktion med strandmørtel ????
Jeg forestiller mig at smøre med LIP multi fliseklæb først og så pudse det vådt i vådt Eller.....??????
Nogen bud på muligheder på det grundlag :?: :?: :?:

Husk:
Assumptions is the mother of all fuck ups !!!
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg tror godt det kan lade sig gøre selvom det ikke er helt efter bogen. Dog ville jeg lade klæben tørre inden du pudser. Ellers vil det være meget lang tid om at tørre tilstrækkeligt til at du kan pudse det. Hvis flisekæben er tør vil den suge en del af fugten ud af mørtlen. Og så ville jeg trække det på med en tandspartel for at få en grov bund hvor mørtlen kan "bide".
Tjah - interessant.
Tror jeg ville grunde først med forankringsgrunder.

Og hvorfor pudse ovenpå lip - kan du ikke pudse med lip? Men prøv da lige på et stykke rest-gips først - så kan du også teste, om overfladen kommer til at ligne resten!

Mvh.

Jan R.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Puds på gipsplader ... ? Spændende!!!! ?

En løsningsmodel som appellerer til stor kreativitet.
Hvorfor valgte du ikke, eksempelvis multiplader?...
- Men ok nu har du gipsvæggen- og hvad så...

Multiklæb alene er en vanskelig, ja jeg vil mene umulig løsning.
det er som at pudse med honning, nutella eller lign. konsistens.
Desuden bliver klæben hård som stål og arbejder ikke sammen med den eksisterende væg, resulterer ofte i revnedannelser hele vejen rundt, op mod den eksisterende væg.

Nu kender vi jo ikke pudselagets tykkelse!! men er den omkring 13-14 mm
ville jeg personlig montere endnu en gipsplade, for herefter at bruge en strukturmaling ( en af dem med sand som ligner puds, og som samtidig er rimelig fleksibel.)
Ellers får jeg tankerne tilbage på rørpuds, altså tagrør eller kyllingetråd, monteret på pladerne. Herefter kan, efter udkast, efterbehandles med kalkmørtel i den ønskede struktur. (Gammel afprøvet løsningsmodel)
dog var væggene her lavet af forskallingsbrædder og ikke gips, men mon det har nogen større betydning?

-....Kunst en noget man ikke kan, såsnart man kan, er det ikke længere nogen kunst.....-

Hvis der er plade nok i tykkelsen kan man rigtig nok sætte terracottavæv op. Jeg ville ikke bruge strå. Du skal bruge min. 10mm i tykkelsen.
En ekstra gipsplade med strukturmaling kommer aldrig til at ligne, og slet ikke når muren er lidt skæv.
Jeg tror heller ikke du skal forsøge dig med at pudse i LIP, det kan ikke lade sig gøre. Forankringsgrunder er en nødvendighed ved multiklæben.
Jeg mener bestemt at man kan få en total lige gipsplade, til at ligne
"en skæv væg" Jeg har selv prøvet :oops:
med rigelig sandspartel, kan det reelt lade sig gøre.
Det virker faktisk fint, og kan i udtryk, komme til at ligne " næsten " alt hvad man ønsker.

-....Kunst en noget man ikke kan, såsnart man kan, er det ikke længere nogen kunst.....-

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
du kan godt bruge en sandspartel, helst grov, til at spartle på væggen og mens sandspartlen stadig er våd kan du lave strukturen som den gamle væg , jeg vil tro at en bred pensel med korte hår vil være velegnet, dyp evt penselen i vand , og kast evt en smule sand ind i den våde sandspartel,

god arbejdslyst

....god arbejdslyst..

....... g.lykke...........
ok biggrin
Jeg må indrømme at jeg ikke har nogen erfaring med nogle af forslagene. Så hvis I mener det kan lade sig gøre med spartel har I jo nok ret biggrin
Jeg har da også bare fået fuldspartlet en væg, hvor der var et lukket dørhul i midten med gips. Derefter filt + maling. Kan ikke se forskel.

Thomas
Ja, men denne væg er kalket. og ujævn!!!
Det er derfor jeg troede at mørtel ville være bedre, jeg er også ret sikker på at kalket sandspartel ikke kommer til at ligne kalket mørtel.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også