luft i radiatorer og ingen varm vand

Vi har lige haft radiatorerne nede og til maler (der skulle lige ny vægbeklædning på også mens de var nede) i vores nykøbte hus. Efter at de var sat op igen virkede det hele fint, undtagen gulvvarmen i badeværelset. Vi har oliefyr og varmvandsbeholder i kælderen.

Men nu sker der der pludeselig flere mystiske ting. Så er der ikke varmt vand, men radiatorerne virker fint. Så virker hverken det varme vand eller radiatorerne. Vi lukker luft af radiatorene og cirkulationspumpen, så virker det et stykker tid igen, men det er et spørgsmål om tid (timer ikke dage), så er problemet der igen! Det skal lige siges at gulvvarmen i badeværelset ikke har virket endnu, men vi har opnået at rørene der går ud til det har været varme.

Min egen hjemmelavede teori er, at da der blev lukket vand på systemet igen kom der ikke vand ind til gulvvarmen på badeværelset, og at det nu er denne luft der efterhånden kommer ud i resten af systemet.

Holder det? eller er der andre forklaringer, evt.med en løsning til?
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Har I tryk nok på systemet?

mvh Anders
Hej

Hvis gulvvarmen har været tømt, skal denne fyldes seperat. Afmonter frem og retur, monter en vandslange på begge disse, den ene slange skal i et afløb eller ud af vinduet, den anden skal forbindes til en vandhane. Åbn derefter for vandet og lad det løbe til der ikke kommer mere luft ud (da en gulvvarme kreds kan være lang tager det noget tid inden alt luften er ude af systemet).

Hvor gammel er gulvvarmen?? er det Pex eller jernrør???? Har I haft fyldt for meget tryk på, så der måske er gået et gammelt rør????
Hej alle
For at starte et sted: jo der er tryk nok på systemet, vi har luftet ud og lukket vand på utallige gange (igen i går aftes).

Men vi vil helt sikkert prøve at fylde gulvvarmen op seperat! det har vi i hvert fald ikke prøvet. Jeg ved ikke hvilke rør gulvvarmen er lavet af, vi har lige købt huset, men vi kunne jo prøve at få fat i sælger og spørge. Har det nogen stor betydning? Men da vi ved at tidligere ejer har lavet gulvvarmen og at han ikke har boet der i mere end fem år er gulvvarmen lavet indenfor denne tid.

Uha jeg håber godt nok ikke vi har ødelagt et gammelt rør, det lyder besværligt at rette op på igen, men vi har været påpasselige med at holde os inden for de bar, som der er angivet at trykket skal være imellem.

Mange tak for at I gider svare!
Falkenberg
Hej

I her vel skjult rørskade forsikring?

mvh Anders
Vi har i forbindelse med renovering haft vandet af systemet en 5-6 gange og netop vores nye gulvvarme var i starten lidt besværligt.

Problemet er (hos os) at den indre modstand i gulvvarmen er væsentligt større end i rør og radiatorer på den gamle del af installationen og vandet derfor hellere løber denne vej - hvis muligt. Løsningen er derfor at lukke alle andre "veje" og enkeltvist åbne de enkelte gulvvarmestrenge og udlufte disse (fuld tryk på pumpen!).
Har virket hver gang hos os - selvom der stadig kan gemme sig lidt luft rundt omkring. Det tager typisk en uge med et par udluftninger, før det kører 100%.

Mvh.

Jan R.
Annonce
Hej igen
Jo til forsikring, hvis det er det der også kaldes udvidet rørskadeforsikring. Men det er lidt bekymrende at få sådanne spørgsmål syntes jeg :wink:

Til Jan R.
Påvirkede det også det varme vand hos jer?
For det er det jeg er mest bekymret for, hvorfor er der ikke varmt vand? til tider kan vi mærke (ved rørene der går ind i varmvamdsbeholderen) at der slet ikke løber varmt vand ind i den.

Nu vil vi prøve de råd vi indtil videre har fået og så må vi se om det hjælper (så kommer der nok en status her), men kom endelig med flere forslag, skønt at nogen derude kan hjælpe biggrin .

Hvis intet virker ender det nok med at vi må have fat i De Professionelle! For varmt vand det skal vi have og det er snart (det er nemlig ikke særlig sjovt, at skulle køre hjem til sine forældre for at komme i bad sad ).

Falkenberg
jo den er go´nok, skjult rørskade og udvidet rørskade forsikring er det samme. Held og lykke.

mvh Anders
Hej

Der kan godt være masser af luft i systemet, selvom det ser ud som om der er tryk på, især ved trykekspansion. :wink:

Kewin

Husk:
Assumptions is the mother of all fuck ups !!!
Nu vil jeg sgu også blande mig lidt. biggrin
Grunden til at du ikke har haft varmt vand er uden tvivl
at der ikke har været vand nok på dit system.
Groft sagt kan man sige at dit varme vand bliver ophedet af
det vand som du sender igennem kedlen og dermed dine varmekilder.
I din varmtvands beholder er der en spiral der står eller ligger i det vand som kommer fra kedlen.Det er grunden til at radiator vand er sort og
dit varme vand er rent.Altså er det egentlig to kredse.Hvis du ikke har vand nok på dit system er der heller ikke vand omkring din spiral.
Dit fyr vil køre og stoppe som altid fordi termostaten føler på kedlen
og ikke på din varmtvands beholder.Hvis det havde været omvendt,altså at termostaten havde været placeret på beholderen ville den ikke kunne føle varme hvis der var for lidt vand på,og så ville dit fyr køre til det sprang i luften.
Jeg vil tro at dit problem med luft stammer fra din gulv varme,det kan
være fandens svært at få luftet ud.Prøv med det gode råd om at "kreds fylde" din gulv varme.Det har virket for mig. :wink:

Ilde stedt er den som ikke ved.
Ringere endnu den som ikke ved hvor han skal spørge!
jeg har fået et godt råd af en vvs mand mht. luft i gulvvarme rørene. Påfyld en ½ - 1.ltr skyllemiddel i vandet, det skulle smøre rørene indvendig og vandet cirkulere bedre.
Det har ihvert fald virket for mig. biggrin

Wikingboat 21
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også