luft i radiatorer og ingen varm vand

Vi har lige haft radiatorerne nede og til maler (der skulle lige ny vægbeklædning på også mens de var nede) i vores nykøbte hus. Efter at de var sat op igen virkede det hele fint, undtagen gulvvarmen i badeværelset. Vi har oliefyr og varmvandsbeholder i kælderen.

Men nu sker der der pludeselig flere mystiske ting. Så er der ikke varmt vand, men radiatorerne virker fint. Så virker hverken det varme vand eller radiatorerne. Vi lukker luft af radiatorene og cirkulationspumpen, så virker det et stykker tid igen, men det er et spørgsmål om tid (timer ikke dage), så er problemet der igen! Det skal lige siges at gulvvarmen i badeværelset ikke har virket endnu, men vi har opnået at rørene der går ud til det har været varme.

Min egen hjemmelavede teori er, at da der blev lukket vand på systemet igen kom der ikke vand ind til gulvvarmen på badeværelset, og at det nu er denne luft der efterhånden kommer ud i resten af systemet.

Holder det? eller er der andre forklaringer, evt.med en løsning til?
Vi har lige haft radiatorerne nede og til maler... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Citat fra leo


Dit fyr vil køre og stoppe som altid fordi termostaten føler på kedlen
og ikke på din varmtvands beholder.Hvis det havde været omvendt,altså at termostaten havde været placeret på beholderen ville den ikke kunne føle varme hvis der var for lidt vand på,og så ville dit fyr køre til det sprang i luften.


Tjaeh, mit fyr har nu også føler på varmtvands beholderen ;-) faktisk kører den i to tilstande, hvis det er brugsvand der skal varmes op, vil kedlen altid gå op på 75 grader, mens hvis det er i forbindelse med radiatorene så er det maks 55 grader (don't ask me why)..

/ Thomas
Det er en god ide at sætte en automatudlufter på både tilgang og retur i gulvvarme systemer. Hvis der er fordeler manifold sættes de på dem.

De fås til ca. 50 kr/stk. Og så skal du aldrig bekymre dig om luft i gulvvarmen mere. Bare kontroller trykket i en times tid efter du har startet fyret.

Og som nævnt før i tråden så en 1 dl. opvaskemiddel (eller skyllemiddel) i vandet når du fylder på. Det afspænder vandet og de små bobler der ellers kan være langt tid om at komme ud forsvinder i løbet af få timer.

mvh
Jens
jeg skal lige høre (ja jeg skal have det bøjet i neon :lol: ): man må under ingen omstændigheder fylde vand på så der kommer for meget tryk i rørene vel? Altså luft ud og bagefter vand på ikke?

Falkenberg
Njah - samtidig er nemmere ;-)
- især hvis du har trykekspansion. Det er bedst at være to - en der holder styr på udluftningsventilerne og en, der holder øje med trykket.

Har du trykekspansion, skal du helst ikke bruge tricket med opvaskemidlet, men i stedet kølervæske.... jvf. min vvs'er, der mener, at opvaskemidlet kan påvirke gummibælgen i trykbeholderen.

Mvh.

Jan R.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også