Nye cockpitsæder

HEJ
Jeg vil gerne lave nye cockpitsæder i teak. Jeg mangler gode råd til hvordan det gøres. To af sæderne er også kistebænklåg, så jeg formoder, at de ihvertfald skal forstærkes med plywood.
Skal jeg bruge speciallim til teak? Skal det limes inden 24 timer? Skal det fuldlimes? Skal gummifugen stryges af før den hærder?... og endelig savner jeg en skabelon til sæderne på en Dehler 31.
1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej,

Bådnyt og Bådmagasinet har bragt flere artikler om emnet gennem årene, check biblioteket eller ring til redaktionerne.
Du skal nok anvende en god bådekrydsfiner i gaboon som basis for dine kistebænkelåg, jeg ville bruge 12 mm. plade.
Oftest ses sikaflex polyurethan fugemasse anvendt til både limning og fugning. Teaklisterne, som skal være spejlskåret, affedtes med acetone og primes med special sika primer inden limning og fugning. Husk at anvende nåddetape i bunden af fugerne.
Selve fugningen udføres ved faldende temperatur for at undgå luftblærer.
Fugen overfyldes og det hele slibes ned med excentersliber efter nogle dage. Det er ikke noget problem at slibe på "gummifugen".
Du kan også anvendes epoxy til hele processen, dermed spares primningen og nåddetapen. Men dine teaklister må så ikke være bredere end 40 mm. og ikke tykkere end 6 mm. Epoxyen tilsættes lidt grafitpulver for at give den sorte farve.
Jeg har "lige" lagt et teakdæk med sidstnævnte metode. Se vedhæftede foto som måske kan give lidt inspiration.
Den gamle metode med skruer og propning er YT.

God arbejdslyst
Henrik.A

Citat fra kringlen

HEJ
Jeg vil gerne lave nye cockpitsæder i teak. Jeg mangler gode råd til hvordan det gøres. To af sæderne er også kistebænklåg, så jeg formoder, at de ihvertfald skal forstærkes med plywood.
Skal jeg bruge speciallim til teak? Skal det limes inden 24 timer? Skal det fuldlimes? Skal gummifugen stryges af før den hærder?... og endelig savner jeg en skabelon til sæderne på en Dehler 31.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på epoxymaling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også