Rivning af bærendemurvæg, konstruktion, udførelse, osv.....

Hej igen.

Jeg har endelig fått beregnet konstruktionen af den stålbjælke der skal til for at bære, hos et rådgivende ing.firma.

Som dere kan se af tegningen skal der en HE 100B bjælke op der skal støttes af en RHS 60x60x5mm støtte den i hver ende, da halvmurstenskonstruktionen ikke kunne bære nok. Der skal også svejes en plade under støtten PL 150x150x8mm for at overføre vægten til underliggende mur og ligeledes en PL 120x100x8mm for at overføre vægten fra bjælken til støtten med nogle 12mm bolte til at holde dem sammen.

Hvor kan man få lavet denne konstruktionen billigst muligt, bjælke støtter, svejsning af plader osv...??


Jeg har de egentlige tegninger, men ingen scanner. Derfor har jeg hurtigt lavet denne.

-Mvh. Kaj

Ja, jeg har mange skrivefeil. Men så er jeg også fra Norge.
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg skal også selvfølgelig rive den gamle murvæg.

Efter at talt med en utrolig hyggelig ingeniør inde på byggesagsafdelingen, kom vi frem til følgende løsning for midlertidig støtte.

Sætter opp noen støtter mellem etageadskillelserne med nogle plader i hver ende af støtten for at fordele trykket. Se tegninger.

Hvor får man bedst fat i disse støtter, og hvilke ville i bruge?

-Mvh Kaj

Ja, jeg har mange skrivefeil. Men så er jeg også fra Norge.
har ingen erfaringer med dit projekt, men måske du kan låne/leje nogle soldater hos din lokaler murermester. De er lette at montere og beregnet til sådanne opgaver.

Blot en ide & held og lykke med projektet.
Da jeg arbejde som murer lavede vi utallige af netop den slags opgaver. Om det er gør-det-selv arbejde ved jeg egentlig ikke, for man skal være MEGET sikker på hvad man laver. Hvis der ikke er understøttet ordentligt kan det jo få grumme konsekvenser.
Udfra hvad du har talt med ingeniøren om, kan jeg regne ud at muren du skal rive ned ikke fortsætter længere op gennem huset. Hvis den gør er den i hvertfald ikke understøttet ved den metode!!!!!

Når du taler om "nogle plader i hver ende af støtten for at fordele trykket" går jeg ud fra at der menes nogle lange bomme (evt 4"x4") der går på tværs af bjælkerne. Disse bomme er så understøttet af soldaterne der igen står på nogle bomme der ligger på gulvet. På denne måde går trykket fra bjælkerne igennem soldaterne og videre ned på bjælkerne nedenunder.

Soldaterne kan lejes hvis du virkelig har mod på opgaven. Om du kan leje bommene ved jeg ikke. Men spørg en lokal murermester om du kan leje materiellet af ham, og få evt. en pris når du er der wink

Jeg kunne forestille mig at jernene blev halvdyre for det er jo specialfremstillet. Men spørg en lokal smed! gerne flere!!!!

Og spørg bare igen hvis jeg kan være til hjælp smile
Det er ikke så farligt mht. soldater, som jeg aldrig havde kendt til før, men NU kender jeg dem.

De skal hvile på hver side af bjælken og have en god fed bjælke både foroven og forneden hvis ikke du er nede i beton.

Men jeg må også sige, jeg føler mig mere sikker, fordi min gode ven er murer, og dels leverede soldaterne og fortalte hvordan vi skulle, men der var ikke noget trylleri i det - understøt loftet solidt, i vore tilfælde med fire soldater og det er så det.

Men tak min gode murer-ven. Du har reddet mig mange gange, og jeg er dig taknemmelig, når jeg ikke har kunnet finde en løsning på et problem, så har du taget over og klaret det, og så er det ikke så dårligt at være en LDS (med en god ven).

Mvh. JørgenE
Annonce
Enig. Det er ikke en tryllekunst man skal bare vide hvad man gør!!
Soldater (og alskens andet udstyr) kan lejes for en billig penge hos Johannes Fogs trælasthandel i Lyngby.

hans

Er det godt?
Eller er det bare godt nok?
tak for alle de gode svar så langt.

Knaldperle: Du har fullstendig rett i at der ikke er nogen mur ovenover.

Jeg er egentlig ikke så redd for at sætte soldater op og for at det skal gå galt her. Der skal jo komme en fra kommunen inden man begynder at rive den eksisterende mur væk. Det samme gelder efter man har satt op stålkonstuktionen og klar til at tage soldaterne væk.

Hvor mange soldater ville i sætte op? Jeg tenker mig 4.stk på hver sie af væggen, da der er efter det jeg kan se er 4 bærende bjælker der går "i hullet" som jeg skal lave. Eller burde jeg sætte op nogle ekstra? Hllet bliver ca 240cm.

I beskrivelsen står der at man skal kile den ovenliggente etageadskillelsen op på stålbjælken. Hvilke kiler burges til dette? Plast?

Hva er den bedste måde at fjærne den eksisterende mur på slik at man får en rættest mulig afslutning der hvor RHS stolperne skal op i siderne?

Jeg har fundet et udlejningsfirma der tar 5 kr/dag for soldaterne, er dette en fornuftig pris?

Jeg har også hørt med et stål/smed firma om prisen på RHS profilene med de påsvejsede plader.... 2400,- +moms og 3200,- +moms hvis jeg også skulle ha bjælken med :shock: :shock:

Kan aldri tænke mig at der er for mere end 1000,- i materialer, tar det så 6 timer at svejse det på??? Tror jeg må ringe rundt noget mere rundt... Ingeniør beregningerne varierte jo fra 1600,- til 5500,- +moms.

-Mvh Kaj

Ja, jeg har mange skrivefeil. Men så er jeg også fra Norge.
Prisen på jernet har jeg ikke forstand på, men lejen af soldaterne er vel ganske rimelig. Du skal jeg ikke bruge dem mere end et par dage.
Kilerne vil jeg synes skulle være ædeltræskiler, men jeg ved det ikke spørg evt. din ingeniør.
Jeg tror også 4 soldater på hver side er rigeligt. Det er jo en pr. 60 cm. Men husk den bjælke på tværs til at fordele trykket!! Jeg vil anbefale dig at skrue/sømme soldaterne fast på den tværgående bjælke. Dette er for at styre dem og for at sikre at det ikke skrider. Der burde være huller i soldaterne. De skal også stå fuldstændigt i lod!!

ang. nedrivning: man kan leje en stor vinkelsliber med skærm der kan tilsluttes støvsuger. Den skærer ca. 110mm. i dybden. Det betyder at den skærer igennem en halvstensvæg, og hvis din væg er tykkere skærer du fra begge sider. Hvis man benytter en sådan slipper man for at tænke på at mure falsene pænt op bagefter (bare et forslag).
Jeg arbejder med stål til hverdag, kan godt prøve at spørge på prisen, men så skal du specificere de helt nøjagtige længder til mig.

Stål er dog blevet dyrt, det er steget med ca. 80% siden febuar, da kineserne aftager ca. 1/3 af alt stål i verden for tiden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis