1 på 2

Jeg er ved at bygge en carport, hvor yderbeklædninger er 1 på 2.

Jeg skal have monteret 3 vinduer - men er i tvivl om, hvor langt frem disse skal monteres.

- skal det være så forkant af vindue er lig med forkant af regler, eller
- skal forkant være lig med inderste bræt, eller
- skal forkant være lig med yderste bræt ?

Hilsen Johansen
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nu ved jeg godt at jeg svarer på noget du ikke spørger om - og at det
desuden lyder til at være et forpasset emne, men alligevel:
1 på 2 synes jeg virker noget tungt rent arkitektonisk. I stedet foretrækker
jeg en beklædning med f.eks. 1" brædder lodret side om side med et
lille mellemrum. Nogle af brædderne saves så op til lister (ca. 1 cm tykke,
og i sagens natur 1" brede) som stiftes henover mellemrummene.
Konstruktionen er 'lettere', træforbruget nok det samme og man slipper
for alle de uhensigtsmæssige 'rum' bag 1'eren.
Selvfølgelig skal der saves noget.....

/Jakob
Jeg er tildels enig med GROVE i betraktningerne omkring 1 på 2 kan være lidt tung. En anden mulighed er at lave beklædningen i en klink, gerne en 6" model da det giver få samlinger og dermed en lethed..

Hvis du vælger at lave en 1 på 2 så sørg for at SYNLIG bredde på ydre og indre brædder er den samme. De inderste skal altså være meget bredere end de yderste.

Groves forslag med en liste der ligger hen over samlingen er også ganske smuk oh her bør inderklædningen også vælges ret bred... Se fx hvordan de gør det hos www.trelleborg.dk De bygger husene med netop denne klædningstype. Smukt enkelt og holdbart.

Husk også at der mellem vindpappet ( eller vindgips ) skal være mindst 25 mm for ventilation af bagsiden af din beklædning. Hvis du ser i gamle bøger og anvisninger på beklædninger anbefales det at klædningen ikke bliver for tyk... Fordi hvis den er tynd vil den hurtigt kunne udtørre fra for og bagside. Hvis den er tyk vil der kunne ophobes vand i selve beklædningen. I min verden vil et 1" brædt være ganske OK.

Men du spørger også om hvor du skal placere vinduet. Jeg har selv placeret mine nogenlunde ved beklædningens front, 2 cm bag denne tror jeg. Og kanterne er så beklædt med et ud stående brædt. Der er lavet en lille sålbænk og et udhæng over vinduet for at lede vandet væk og fri af huset. Denne er beklædt med en aluplade.

MVH Njord
Forkant lig med inderste brædt, så kan det næste dække ind over vinduet, hvis ellers fordelingen går op.

Mvh. Carsten
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis