Må man bygge hus efter typehus tegning??

Vi står og tænker på at opføre et sommerhus, men vil lave det som medbyg med hjælp fra tømrerfirma til at rejse og lukke huset,men jeg har en tegning fra et typehusfirma som jeg gerne vil bruge(Må jeg det) ?? har de patent på deres tegninger ?? Jeg vil også udarbejde en anden tegning men meget lig det de bruger . Jeg vil bare høre om jeg kan og må gøre dette. Mvh Dan
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nej, det må du bestemt ikke, de har 100% ophavsret.

Men du kan jo lade dig inspirere.. wink

Ring evt. til typehusfirmaet, og spørg om du kan købe retten til at bygge efter deres tegninger.

Mvh
ThomasB
Hvor meget skal man ændre for at man kan bruge indretning fra typehusfirmaet?? anden taghældning, større værrelser, anden køkkenindretning, anden terassefacade, jeg har ladet mig inspirere fra tre forskellige sommerhuse og kan bruge lidt fra dem alle, men en direkte kopi med samme mål forstår jeg godt, men hvis man ikke køber byggesættet fra typehusfirmaet , men selv lader lokal tømrer opføre huset vil det vel også komme til at tage sig anderledes ud.

------------------
Hej igen.

Jeg kan ikke fortælle dig hvor meget man skal ændre, men brug fornuften, så går det nok ikke helt galt. Du kunne jo f.eks, lave huset lidt bredere og så lidt kortere, med højere rejsning og loft til kip.

Der er jo ikke nogen der siger at man ikke må lade sig inspirere af andre huse. Så du kommer nok ikke i problemer.

Prøv evt. at tale med netarkitekten.dk, de er MEGET dygtige.

Mvh
ThomasB
Tak for de pæne ord ThomasB. Det er helt rigtigt at Lov om ophavsret beskytter (bl.a.) bygningstegninger imod ulovlig kopiering, og det er også rigtigt at der ikke kan siges noget generelt om hvornår der er tale om en kopi eller hvor mange ændringer der skal til for at man kan nøjes med at kalde det "inspiration" (som er OK), men der er nok ingen tvivl om, at hvis en arkitekt/byggefirma føler deres ophavsret krænket vil de forfølge sagen nidkært - gode huse tegner jo ikke sig selv, der ligger ofte et stort kreativt udviklingsarbejde bag planer og facader, så det burde være indlysende at man skal have sine idéer og sin tid honoreret - og ikke kopieret.

Læs evt. uddrag af Lov om ophavsret her: http://netarkitekten.dk/kategori/galleri/ophavret.htm

mvh www.NetArkitekten.dk v/Jan Felland
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Problemer er jo ligesom med musik, at det kan være svært at bevise, hvor meget og hvad det er inspireret af.

Teoretisk kunne han jo lave nogle tegninger, og sige at det er tegninger han har gået rundt med i hovedet i 25 år, men først nu har fået ned på papir.

Jeg taler ikke om det moralske her, for der er ingen tvivl om at det ikke er moralsk korrekt, men man kan vel sagtens tale sig uden om det - eller hvad?

Hvorgår grænsen? Kender du JanF noget til tidligere sager vedr. emnet?

Mvh
ThomasB
Annonce
Hvis du plukker ideer fra tre forskellige huse og skaber dit eget, vil det sikkert komme til at ligne et helt fjerde hus på denne klode. Hvis du kun bygger et hus til dig selv ud fra den inspiration du har hentet fra andre, kan jeg ikke forestille nogen vil ofre en advokat på det. Det bliver i det hele taget meget vanskeligt at løfte bevisbyrden i sådan en sag.
Jeg tror kun du vil få problemer hvis du kopierer helt unikke løsninger eller direkte anvender andres tegninger til at bygge efter.

Endelig kommer arkitektens ideer vel heller ikke ud af den blå luft.

Det moralske aspekt må du afgøre med dig selv. Dog vil jeg sige, at alle der har installeret software uden licens eller besidder en pirat-cd ikke har noget at lade nogen høre.

Hilsen Per

Med venlig hilsen
Per M. Friis

I sidste ende er det et spørgsmål om at den der føler sin ophavsret krænket skal kunne bevise sin ret (f.eks. ved at henvise til tidligere byggede huse, brochurer, web-sites el. lign.). Det kan være både let og svært. Det er let hvis en arkitekt f.eks. har tegnet et unikt hus som ikke ligner så meget andet, og det så bliver opført af en anden uden tilladelse. Evt. med nogle meget små ændringer. Så er ophavsretten klart krænket, og arkitekten kan kræve erstatning. Men bevisbyrden kan være vanskelig at løfte for arkitekten/byggefirmaet hvis huset i virkeligheden ikke er særligt specielt, og i forvejen til forveksling ligner mange andre (som f.eks. visse typehuse). Så er vi hurtigt ude i gråzonen, hvor blot nogle få ændringer (måske) kan legitimere, at der så ikke er tale om krænket ophavsret. Det vil i givet fald bero på et skøn fra domstolene.

Inspiration er naturligvis ok - arkitekter bruger det selv (!), og hvis man f.eks. kombinerer idéer fra 3-4 forskellige huse og så desuden tilføjer et par egne kreative idéer er det nok et helt "unikt" hus der kommer ud af det - og det kan ingen have ondt af.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Jeg har lavet en tegning af et sommerhus hvor jeg næsten har brugt samme indretning som hos et typehusfirma bruger, jeg har dog ændret på mål lidt større, indbygget et ekstra toiletrum, ændret gavlparti ændret taghældningen andre vinduer andet yderbeklædning + mange detaljer indvendig bla.andet anden køkkenindretning, mon det vil gå an?? Hvis jeg spørger byggefirma vil de jo nok sige nej,og jeg er ikke interesseret i deres byggesæt da jeg synes det virker lidt pindet og ifølge mine beregninger vil jeg komme længere ved selv at købe matrialerne og lade et lokalt tømrerfirma rejse og lukke huset. Mvh. Kim
Du har jo netop ladet dig inspirere, men ændret på vigtige punkter og i materialevalg, andre rum løsninger osv.
Efter mon bedste overbevisning er det bestemt ikke kopiering.

Før en eller anden skal lave en sag ud af det kræver det jo at han/hun kender til dit byggeri og kan bevise/overbevise en dommer om at det er en kopi du har lavet. Det tror jeg ikke på at nogen vil ofre resurcerne på for et enkelt hus, hvor der alligevel er ændret i mange punkter.

Venligst NJord

Venligst Njord smile

MVH Njord
Tja, der skal nok ikke så mange ændringer til, for at det er en ny konstruktion.

Uden at have afprøvet det juridisk, har vi samme problem på denne side, for mangler bindestregerne i lav-det-selv, ja så har Huset og Haven tilladt sig at føre brugeren videre til deres side. Vi var for dumme, at vi ikke låste også denne side, men derimod lav-hus, lav-have osv. osv., men gider ikke bruge krudt på det, og sådan vil vel mange firmaer også tænke, hvis ikke sagen er oplagt (hvad den er hos os!).

Mvh. Jørgen

Med venlig hilsen

Jørgen
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis