Må man bygge hus efter typehus tegning??

Vi står og tænker på at opføre et sommerhus, men vil lave det som medbyg med hjælp fra tømrerfirma til at rejse og lukke huset,men jeg har en tegning fra et typehusfirma som jeg gerne vil bruge(Må jeg det) ?? har de patent på deres tegninger ?? Jeg vil også udarbejde en anden tegning men meget lig det de bruger . Jeg vil bare høre om jeg kan og må gøre dette. Mvh Dan
Vi står og tænker på at opføre et sommerhus, men... Vis hele indlægget
12 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af ThomasB på 13 sep 2002 16:30
Nej, det må du bestemt ikke, de har 100% ophavsret.

Men du kan jo lade dig inspirere.. wink

Ring evt. til typehusfirmaet, og spørg om du kan købe retten til at bygge efter deres tegninger.

Mvh
ThomasB
 jeg er enig med Thomas og kan uddybe;

teoretisk har de 100% ophavsret, i praksis går mange indretninger og detaljer, så lang tilbage i tiden at et typisk typehusfirma ikke kan sige at de har opfundet / har retten til dem.

Der har været retsager, og hvis man laver en direkte kopi af indretning, materialer, udførsel mm så får man helt sikkert et problem, især de store firmaer med et "brand" el specielt look prøver at beskytte deres design.

Den gyldne regel (ud fra retsagerne) er at hvis dit hus er kopieret så meget, at udenforstående umiddelbart vil tro at dit hus eks er et "lind og Risør" så har du et problem.



hvis du kombinerer 3 forsk huse til et, får du nok ikke problemer. men det er lidt af en gråzone..

Tidligere Hus fabrikant, nu rådgiver på  byg huse selv projekter
Hvorfor bumpe tråde der er helt op til 10 år gamle her... udover at få et link til din affilante hjemmeside kan jeg ikke se hvorfor du lige pludselig søger gamle tråde for at svare på indlæg der har ligget stille helt op til 10 år.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis