Lysdæmper og GU 10 pærer

Jeg vil gerne have mulighed for at dæmpe lyset på et armatur med disse 230 v halogener, der har en lille transformator indbygget i hver pære.

Nu er jeg kommet i tvivl om, hvorvidt de skal regnes for en jernkerne eller elektronisk transformer. Der skal anvendes forskellige lysdæmpere til hver type.

Umiddelbart regner jeg med, at det ganske enkelt er to spoler, der sidder i pæren, og at den derfor skal anses for en gammeldags transformator.

Jeg kan ikke finde noget om emnet andre steder.

Noget bud? Nogen der har prøvet?

Med venlig hilsen

Lars K

Lars K
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Jeg ville foreslå dig at få fat i en elektronisk transformer fra Telemecanique. De laver en med indbygget lysdæmperfunktion, og som er ligeglad med typen af pærer. den virker ved at man monterer en fjeder i sin lyskontakt, og når man giver den et hurtigt tryk tænder lyset.
Holder du knappen inde tænder lyset og dæmper indtil du slipper knappen.
Når du slukker taster du en hurtig gang. og når du tænder næste gang med et hurtigt tryk, stiller den sig på den sidst anvendte lysstyrke.

Kewin.

Husk:
Assumptions is the mother of all fuck ups !!!
Hej igen

Tjo - det lyder interessant, men nu har jeg jo dette armatur, med disse GU 10 pærer, som er 230 v halogenpærer.

Jeg har blot ladet mig fortælle, at selve pæren ikke kører på 230 v, idet der skulle være en art transformer eller spændingsregulator i soklen på pæren - men det er meget muligt noget sludder.

Hvis de rent faktisk kører på 230 v uden nogen spændingsreduktion, må jeg kunne anvende en lysdæmper beregnet til almindelige glødelamper.

Går jeg stærkt ud fra...

Mvh
Lars K

Lars K
De kører direkte på 230V. Du kan derfor bruge hvilken som helst dimmer.

-Mvh. Kaj

Ja, jeg har mange skrivefeil. Men så er jeg også fra Norge.
Men husk at kigge på den forbrugte effekt du ønsker at dæmpe...
Din Dimmer skal kunne klare den maksimale effekt.

Jeg har selv haft problemer da jeg havde to lamper med 3 stk 50W lamper i og her var min Dimmer for lille, efter at have hver lampe på hver sin Dimmer virker det fint.

Bare et lille råd....

MVH Njord
Takker for fine svar.

Så var det jo en "and" det med transformeren.

Tak for OBS på effekten. Armaturet er på 150 W, og en den påtænkte dæmper kan klare 180 W - så det går - men var ikke gået med blot en enkelt pære mere.

Mvh
Lars K

Lars K
Netop mit problem....

Det underlige var at min lampe virkede underlig... nogen gang med meget lavt blus på lamperne... nogen gange helt uden lys..
Oftest noget lys til start og så efter 10-15 min slukkede de eller blev maget svage...

Det tog mig lidt tid at finde ud af problemet....

MVH Njord
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis