Effekt på køkkenredskaber

Jeg skal til at lave el-planlægning til køkkenet.

Er der nogen der kan oplyse ca. effektforbrug på følgende enheder:

Køle/frys- skab
Emhætte
Microbølgeovn
Opvaskemaskine

Thomas
24 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Det kommer jo an på hvilket køleskab, emhætte osv. du har/køber. Men Opvaskemaskine skal ha sin egen gruppe, komfur sin egen gruppe, jeg vil anbefale at du laver en gruppe til køleskab og emhætte, så skulle det øvrige kunne køre sammen. Jeg mener når microovn, brødrister og elkedel er sat til skal der stadig være 3 ledige stikkontakter i køkkenet. Husk du skal bruge 13 Amp. sikringer til køkkenet.
Hvorfor 13 Amp? Kan man overhovedet få de sikringer til de gamle grupper ? Så skal de jo udskiftes til autom. sikringer....

Er 10 Amp ikke ok ?

Er det ikke formeget at lade micro være sammen med resten af stikk. ?

Jeg mener kun det er lovkrav med 3 stikkontakter i et køkken. Dette er incl. dem til brødrister og elkedel.

Køleskab + emhætte på een gruppe er ok.

Thomas
Vi har netop haft en elektriker i forbindelse med nyt køkken og derved helt nye installationer, og han talte kun om 13 amp. der også går i de gamle 10 amp. huller i tavlen.

Mvh. JørgenE
Hmmm.

Thomas
Citat fra smeden

Jeg mener når microovn, brødrister og elkedel er sat til skal der stadig være 3 ledige stikkontakter i køkkenet. Husk du skal bruge 13 Amp. sikringer til køkkenet.


Microovnen bruger typisk over 1000 W, elkedlen ca. 2000, så det bliver knebent at trække dem sammen med en 13 A sikring!

Til gengæld har jeg svært ved at se, hvorfor køleskabet skal køre isoleret sammen med emhætten - mig bekendt bruger hverken emhætte eller køleskab strøm i betydelige mængder (under 500 W i alt), så det er da rent spild af en gruppe!?

Hvis bare alt GDS var som LEGO...
Annonce
Hej

Hvis du alligevel skal lave alle grupper om til dit køkken ville jeg anbefale at køre stikkontakten til køleskabet uden om HPFI-relæet. Og ja det må man godt hvis den mærkes med at den ikke er beskyttet af HPFI og den kun bliver brugt til forsyningen af køle/fryser. Det kræver så sin egen gruppe.
13 A gruppe må kun opsættes hvis ledninger og kabler ikke er af de gamle typer med stofisolering.

Kewin.

Husk:
Assumptions is the mother of all fuck ups !!!
Ja, eller man kan inst. et ekstra HPFI relæ i tavlen. Og kun lade køleskab + fryser gruppen gå gennem her!

Men kan man få 13Amp sikringer ? eller skal grupperne udskiftes til automat-sikringsgrupper ?

Thomas
Sørg endeligt for at få rigeligt med stikkontakter i køkkenet...
Jeg har selv 8 stk ud over de der går til køleskab, emhætte og andre "fastere" instalektioner.

Og det er ikke een for mange.. de er placeret rundt langs bordpladen og det gør at man næsten altid kan komme i nærheden af et ledigt stik....

Ofte skal der lige tilsluttes en lader til ungernes spillemaskiner, mobiltelefon, digital kamera, radio og fjernstyrede biler... samtidig med at der skal koges vand til theen og ristes lidt brød....

Bare et godt råd :wink:

MVH Njord
Citat fra ThomasR

Ja, eller man kan inst. et ekstra HPFI relæ i tavlen. Og kun lade køleskab + fryser gruppen gå gennem her!

Men kan man få 13Amp sikringer ? eller skal grupperne udskiftes til automat-sikringsgrupper ?



13 A sikringer fås i typen Neozed som er de små med samme bundskrue som en tilsvarende 10 A. Man behøver således ikke skifte til automatsikringer C13 (selvom disse nok er at foretrække).
Kewin

Husk:
Assumptions is the mother of all fuck ups !!!
Så kan man vel ligeså godt udskifte alle sine 10A sikringer med 13A! Selvf. kun der hvor der er lavet nyinst. med 1,5kvardrat inst. kabel.

Thomas
Der er yderligere 14 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis