Håndtaget synker

Hej,
Håndtaget på vores hoveddør synker, som om en fjeder i låsen/døren er blevet for slap.

Jeg har prøvet af skille låsen ad, men ved ikke helt hvordan det hænger sammen, og jeg vil derfor tage for hårdt fat med risiko for at ødelægge noget.

Der er en alm. ruko lås i døren.

Hvordan løser man det problem ?
mvh
MartinT
16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej.

Dette er nok et område for Leon, for han er tidl. låsemed. Prøv at se om du kan få fat i ham.

Umuddelbart ville jeg udskifte hele kernen hvor låsen og håndtaget sidder. Den sidder inde i døren. Jeg mener ikke at den kan skilles ad, da den er nittet sammen.

Mvh
ThomasB
Hej Martin

Ja det er nok lettest at skifte hele låsekassen (den der sidder inde i døren).
Kan du beskrive hvordan den ser ud.
Her er lige et par hint's:
Er cylinderen rund eller oval?
Er der en rigel og en falle eller to faller på (en falle er skrå og en rigel er flad for enden).
Er der evt. et nummer på låsekassen?
Hvor meget skal nøglen drejes når du låser - 90 eller 360 grader?
Sidder håndtaget over cylinderen eller omvendt.
Jeg har nemlig nogle låsekasser liggende. Nogen af dem må du få og andre sælges billigt.

Hilsen Per

[Dette indlæg er blevet ændret i forhold til det oprindelige, af Per M. Friis (den 19-09-2002).]

Med venlig hilsen
Per M. Friis

Tak Per, jeg kunne ikke huske hvad "kernen" hed - låsekasse selvfølgelig smile

Mvh
ThomasB
Hej Martin!

Som Thomas skriver, er jeg låsesmed (pensioneret), så vi må vel løse dit problem.

Per stillede ellers de rigtige spørgsmål, men da de ikke er besvaret endnu, vil jeg gå ud fra, at du har en gammel Ruko lås med rund cylinder (det er den man sætter nøglen ind i)og denne cylinder er placeret under håndtaget.

Hvis låsen ikke er som beskrevet, må du lade høre fra dig.

Denne tybe lås, findes både som smæklås (du kan bare trække døren i efter dig, og den låser selv) og som riglelås
(her skal du selv låse døren efter dig).

Jeg tror, at håndtagsfjedren er knækket, så den skal skiftes. Hvis det er en riglelås du har, er det ikke bydende nødvendig, da det eneste der sker er at håndtaget hænger, men er det en smæklås, er det straks en alvorlig sag. Den knækkede fjeder kan nemlig i nogle tilfælde blokere låsen, således at du enten bliver lukket ude, eller inde. Den kan gå i baglås.

Du skal have låsekassen ud af døren.

1. Først tager du håndtaget af, der sidder en split i grebet som skal demonteres, og så kan du trække håndtaget fra hinanden.

2. Så skal du have cylinderen ud.
På låsekassen, der hvor den er skruet fast i døren sidder der en skrue for oven og en for neden, disse to skruer holder låsekassen fast til døren. Derudover sidder der en skrue der holder cylinderen fast, det er den du skal have fat i, og nu begynder det specielle, denne skrue skal kun skrues et par omgange venstre om, hvorefter skruen skal trykkes ind igen (altså ikke skrues ind) dette gør du nogle gange indtil skruen ikke kan trykkes ind mere. Så sætter du nøglen i cylinderen, drejer nøglen, hiver let udad, og så står du med cylinderen i hånden.
3. Så skal du have vrideren af, som sidder på indvendig side af døren. Den sidder sikkert på et langskilt med fire skruer, dem skruer du ud.
4. Låsekassen kan nu skrues ud.

Alt dette gør du forsigtigt, og eventuelt skriver op, for du skal montere det hele igen i omvendt rækkefølge.

5. Låsekassen er samlet med 5 - 6 skruer, som du skruer ud, du tager forsigtigt låget af låsen, og kan nu se den fjeder der er knækker.
Denne fjeder er du nok nød til at købe hos en Låsesmed. Hvis det er svært at få fat i fjedren, skal du søge efter en tilsvarende låsekasse, og tage fjedren herfra.

Resten er så i omvendt rækkefølge.

Dette lyder meget indviklet, men det er det ikke, bare du tager det stille og roligt.

Rigtig god arbejdslyst
Leon.
Hej Njord!

Jeg har lagt mærke til, at det er du jo også.

Hyg
Leon.
Du er for god Leon smile

Mvh
ThomasB
Som venter på en pænt svar fra Leon biggrin

[Dette indlæg er blevet ændret i forhold til det oprindelige, af ThomasB (den 25-09-2002).]
ThomsB!
her kommer det pæne svar:

Jeg har regnet ud, at du er 7,4235294 gange bedre end mig.
Derimod er Njord kun 6,3058823 gange bedre end mig, og Per nøjes med at være 1,75294511 gange bedre end mig, så det!
Kan du stikke den?

Hyg
Leon.

Leon.
Hej Gutter

Jeg er ikke helt med, men til gengæld flad af grin over jeres gensidige skamrosning og bedre-end-beregninger.

Derimod er jeg lidt skuffet over MartinT.
Er han slet ikke interesseret i vores svar???

Hilsen Per

Med venlig hilsen
Per M. Friis

Hej Per!

Hvis det var regnestykket, du ikke fik fat i, skal jeg afsløre metoden.
Jeg dividerede antalet af mine indlæg med antalet af jeres indlæg.
Det er nærmest umuligt at kontrolere, da antallet af indlæg naturligvis hele tiden forandre sig, så, det er ganske vidst, vist.

Det, at Martin ikke lader høre fra sig, har måske den årsag, (som jeg ikke skrev noget om) at, i det øjeblik han åbner låsekassen, er der stor sansynlighed for, at han kommer til at ryste så meget på hånden, at der smutter et par fjedre og nogle andre småting rundt i lokalet.
Hvis han er så heldig at finde alle delene, skal han være meget opfindsom, hvis han kan få delene anbragt de rigtige steder igen, det kan tage uger.

De bedste hilsner
Leon.
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis