Solcellelamper

Vi har en laang indkørsel (p.t. uden belysning) og her i vintermørket har jeg haft meget kig på de her solcelle-lamper der er på mere-eller-mindre tilbud i alt fra Aldi til byggemarkedet.

Dog... en solcellelampe skal jo have sollys for at lade op, og her om vinteren (hvor man jo netop har brug for lyset i aftentimerne) er der ik' meget sollys at få i løbet af dagen. Så jeg har en mistanke om, at de måske ikke er så effektive.

Er der nogen her, der kan dele ud af erfaringer desangående?

Ser lige, man kan lave afstemninger i dette forum - så måske er det den hurtige måde at lodde stemningen? :lol:
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Majkat -er du en he or she?

Jeg overvejede selv at bruge dem, da vi lige nu får lagt 200 m2 indkørsel - altså meget langt, men det er nok en løsning man ikke er helt tilfreds med var min konklussion - ikke nok lys, så derfor rigtige lamper der tænder via sensorer, så man ikke kommer hjem eller tager afsted i mørke, og evt. en af dem du taler om ved postkassen - det har jeg tænkt på at lave, for jeg har prøvet at gå med aviser som dreng, og der ville en solcellelampe med censor gøre underværker, når man skulle aflevere avisen uden at famle sig frem, og kun havde hænderne til at finde ud af om man ramte postkassen. Jeg ved jeg elskede dem, der bare have sørget for en smule lys.

Vi fik TDC bredbånd for nogle år siden og måtte betale for at få gravet det den lange vej ind, og der brugte jeg renden til at lægge mine kabler til strøm med en sløjfe for det antal meter jeg havde bestemt skulle være en havelame, så det har ikke kostet ekstra for mig, men der var jeg så også heldig og fremsynet.

.... Det er en god opfindelse, men ikke som hovedbelysning. Mit problem er at få de rigtige lamper til både at tænde ved start og når man kommer hjem ved slut (husk 200 m2 indkørsel) - der er meget mørkt til man når start hvor censoren er nu hvis ikke der er lavet en tilsvarende ved slut.

Så jeg søger at koble 2 censorer sammen så de i hver ende tænder lyset. Men jeg stillede spørgsmålet for nogle år siden på LDS, da jeg mente jeg ville lave det men undlod, så det er jo bare at bruge "søg-kommandoen", og det gør jeg så når jeg har brug for det, for dengang fik vi alligevel ikke brug for rådet, men det får vi om et par uger, når indkørslen er færdig. Det er det skønne ved LDS - de gamle råd bliver ikke glemt men gemt.

Mvh. JørgenE
hej
jeg mener nu kun at de kan bruges som hyggebelysning og ikke til f.eks. en indkørsel, de giver for lidt lys...så jeg ville grave et kabel ned, købe nogle stolper og nogle af de billige lamper fra silvan 20 kr stk på tilbud, 1-2 censor, så bliver det en billig løsning som giver godt lys smile eller du kan gøre som jørgenE få tdc til at grave det ned... :lol:

venligst
lars

EMMA GAD-GIDER DU........
Jeg har prøvet dem hjemme. Alt for lidt lys til, at de kan bruges til noget belysning. Hygge er OK.

Jeg har en jagthytte uden strøm, hvor der er MEGET mørkt, når man skal finde toilettet. Her er de til gengæld geniale. Nu kan vi trods alt finde vejen til toilettet.

Hilsen Michael

Hilsen

Michael, 20159049
Solcellelamper er perfekte til at faa lavet Tivolistemning i have en varm sommeraften, men majkat du har ret der er ikke sol nok om vinteren til at lade dem op, selv om sommeren kan de ikke holde sig taendt hele natten.
Hvis du installerer lamper udendoers, vil jeg foreslaa at du bruger 12V lamper,forsynet fra en transformator. Ved den lave spaending behoever du ikke at vaere bange for ulykker ved beskadigelse af kablet, og du behoever ingen autoriseret elektriker til at lave det for dig.
Husk at ved lange kabelstraek til 12 V skal kablet have en vis tykkelse, brug endelig ikke tynde ledninger som f.eks telefonkabel.

Karsten
Mange tak for svarene!

Ked af, jeg nu alligevel kommer til at lægge kabler ned; glad for at i har sparet mig en for investering i 20-30 lamper jeg aldrig ville komme til at bruge alligevel. :wink:
Annonce
Jeg har købt nogle pæne solcellelamper i USA, som hænger omkring terassen. De lyser det meste af en sommernat hvor der har været godt med sol. Men her om efteråret er der måske strøm nok til en times tid. De er meget dekorative, og hyggelige når man sider den halve nat og drikker drinks på terassen, lyset er så svagt at man stadig kan se stjernene, men stærkt nok til at se den man drikker drinks med. Det giver lidt Tivoli-stemning.
Til en indkørsel dur de ikke, med mindre at du skifter batterier på dem hver dag.

Ideen om at grave ledningen ned skulle jeg have brugt da havde gravet den halve have op sidste år - nu er det for sent.

Green

Mange af solcellelamperne i USA er ikke rigtigt designede til nordiske solforhold. Man må jo huske på at det meste af USA har væsentligt flere timers sol per dag, end vi har her i DK.

Det lykkedes mig at få fat i nogle solcellelamper som vist er produceret i England... i hvert tilfælde med solcellepaneler som også kan klare vinteren. Mine lamper (to i indkørsel og to i haven) lyste sig fint igennem selv mørke januar!!!

Der er et link til dem her: http://solarcamp.dk/til-haven-22/solcellelamper-i-rustfrit-staal-saet-af-2-spyd-p94
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis