Væg af Multiplader

Hej,

Jeg skal have bygget en væg fra gulv til loft af 75mm multiplader. Denne væg, som skal være ca. 60 cm, skal, sammen med en eksisterende mustensvæg, fungere som skabsider til indbygning af en ovn og en microovn. Altså en eksisterende murstens væg som den ene skabside og multipladevæggen som den ande skabside. Fronten af dette skab udgøres så af en eksisterende 75 mm koksvæg hvori der er udskåret et hul til ovnen og microovnen. Multipladevæggen som skal bygges skal altså fast gøres til denne 75 mm koksvæg, gulvet og loftet. Gulvet er af beton som senere skal belægges med granit fliser. Jeg har derfor følgende spørgsmål:

1. Gulvet skal (måskes) rettes med selvnivellerende masse og siden belægges med fliser. Er det bedst at nivellerer før jeg bygger multiplade væggen eller efter for bedst vedhæftning?

2. Skal vedhæftning til gulvet være med fliseklæb eller med multiplade lim?

3. Til fastgørelse på den eksisterende koks væg være fast, dvs. med fliseklæb eller mulitplade lim, eller skal dette gøres med belag (fjederbeslag eller fast vinkelbeslag) og en efterfølgende fugning med byggesilicone eller lignende?

4. Samme spørgsmål som 3. men på en pudset loft?

Desuden har jeg ligeledes påtænkt mig at bygge en nærmest fristående væg, dvs. den skal kun fatgøres på gulv og loft i 75 mm. multiplader. Denne væg skal, sammen med en eksiterende mustens væg, fungere som skabsider på en gaderobeskab uden bagside. Jeg går ud fra at fast gørelsen er som ovenstående. Men da den ikke fastgøres til nogen væg, er jeg i tvivl om hvorvidt konstruktionen er stabilt nok, når vægen bliver ca. 230 cm højt. Derfor skal der nok indbygges nogle hylder som fastgøres mellem de 2 vægge for at stabiliserer. Spørgsmålet er, hvormange er nødvendigt? Og hvad er den maksimale afstand mellem 2 hylder uden at det går ud over stabiliteten? Denne afstand stal jo gerne være stor nok til, at der er plads til at hænge lange frakke mm.

Mange spørgsmål, som jeg håber at få mange gode svar på.

På forhånd tak,
kml

kml
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Som du måske har set via "søg-funktionen" har jeg bygget en del med multiplader men ikke hele vægge.

Hvorfor spørger du dog ikke firmaet - der vil jeg tro du får en præcis og korrekt rådgivning, for de er da de bedste til at råde dig om deres produkter.

Det ville jeg i hvertfald gøre uden tvivl med alt respekt for LDS.

Mvh. JørgenE
Multipladerne har jeg købt i Silvan, og jeg tror ikke rigtigt at de vil kunne give mig den rigtig rådgivning der. Derfor håber jeg på, at nogen i dette forum vil øse ud af deres viden og erfaring her, da jeg mener svarene her som regel er er til at stole på baseret på prøvede løsninger fra LDS'ere.

Forhåbentligt får jeg nogle gode svar her som jeg kan arbejde videre på.

kml
Hej!

Jeg har bygget 30 m2 til mit hus og selv lavet indemur i multiplade. Derudover har ejg lavet et WalkinClosset af multiplade.

Tips :
- lav mur i 100 mm multiplade
- fliseklæb virker fint (jeg har klæbet direkte på mit granitgulv - skabet kan fjernes igen uden at ødelægge ret meget)
- brug bladfjedre op mod eksisterende mur

se mere her : http://www.hhcelcon.dk/html/default.html
Multiplader er et heltigennem godt, gør det selv, produkt.
Hvor det, efter sigende, udelukkende er fantasien som sætter grænsen.?

Men jeg forstår godt din problemstilling, især ved den fritstående garderobeside. Her kan man nemt komme i en konstruktionsmæssig konflikt. Jeg personligt, ville afholde mig fra at lave denne i multiplader,
her er så mange alternativer, hvor konstruktionsmæssige problemer elimineres. Jeg tænker på træskelet monteret på gulv og loft, beklædt m. gips, MDF eller ?.
Men hvis ønsket absolut er multiplader, ser jeg ingen anden løsning end, at du må få lavet et skelet i træ eller metal, til afstivning af den fritstående mur, både under opbygningen ( næsten umulig at holde i lod ) samt til fastgørelse senere. ellers er jeg bange for at et evt. tryk fra vægten på garderobestangen vil ødelægge konstruktionen.

vedr dine spørgsmål: ( besvaret udfra mine erfaringer)
1,2. Hvis gulvet er meget skævt, saves 1.ste plade til og limes på m. tyndfugelim. Lidt skævt udelukkende tyndfugelim. Fliseklæb arbejder ikke specielt godt sammen m. gasbeton, (problemet heri er for hurtig udtørring ) og evt. senere revnedannelser, SVINDREVNER.

3. montering op af eksisterende væg, med tyndfugelim og beslag.
4. montering mod loft, udfuges og komprimeres med ske, herefter
monteres loftslister.

Da jeg her, har lidt avertioner mod multiklæb, skyldes dette udelukkende at tyndfugelimen er opfundet( netop til formålet )!
Multiklæb er fantastisk til meget andet. også til opsætning af fliser på gasbeton/multiplader
men den kræver en primer/membran mod hurtig udtørring etc.

Jeg er langt fra ekspert på området, men synes lige at jeg ville kommentere indlæget m. "mine erfaringer". ( håber lidt af det, kan bruges i dine overvejelser)

-....Kunst en noget man ikke kan, såsnart man kan, er det ikke længere nogen kunst.....-

Vær opmærksom på at pladelim ikke binder til nær så meget som flisekæb. Derfor ville jeg være tøvende med at vælge pladelim til at lime fast ovenpå fliser. Det er klart at vægten alene gør at det ikke flytter sig med det samme, men det limer ikke så godt som f.eks. multiklæb.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis