Hjælp til mørtelblanding....

Jeg er efterhånden helt forvirret! Jeg har ad flere omgange søgt på nettet, - bla. i dette forum efter opskrifter på mørtler, men bliver kun mere og mere forvirret!

Jeg bor i et gammelt hus fra 1913, hvor jeg løbende reperarer fuger (bl.a. pga. murbier) og bruger mørtelfuger rundt om vinduer efterhånden som jeg udskifter dem.

Jeg ved godt at jeg burde bruge kalkmørtel uden cement, men pga. min totale forvirring ender det altid med at jeg bruger færdigblandende KC opmuringsmørtler fra MAXIT. Det er så dejligt nemt smile

Jeg har fået anbefalet at bruge en mørtel af 12 dele bakkemørtel til 1 del cement, - den skulle være så svag at den kan bruges istedet for ren kalkmørtel. Er det korrekt?

Er der nogen der kan hjælpe mig med helt præcist hvad jeg skal købe? Skal man blande selv eller kan man få noget færdigblandet?
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej. Er der slet ingen som kan hjælpe mig med ovenstående? Hvad gør alle I GDS'ere som selv bor i gamle huse?
Hej,

Jeg køber altid våd bakkemørtel 6,6% og blander det 1 del cement til 12-15 dele mørtel. Det giver ca en KC 50/50/850 mørtel.
Den er udmærket til at reparere fuger med i et gammelt hus.

Du kan også bruge den til fuger omkring dine vinduer. Du kan dog også godt bruge en elastisk fuge. Murstenene vil sagtens kunne transportere evnt. fugt bag fugen væk.

Den oprindelse anvendelse af mørtelfuger omkring vinduer inkluderer jo også tjæret værk bag ved fugen. Så mørtelfugen (med fæhår iblandet) alene giver dig ikke svundne tiders gode egenskaber.

mvh
Jens
Jeg bruger samme forhold og produkter..... Måske en anelse mindre cement...

LuneLund: Once I thought I was wrong, but I was mistaken...

ja lidt at det gule lidt af det grå og lidt vådt

ej de andre har helt ret så svag blanding som muligt. 1-12 13 stykker, ellers er det farvel til mursten, det er det der er sket et par steder hos os. det er jo så dejligt at rette op efter andres uvidenhed
Hej jks..
jeg bor selv i et hus fra 1900, og bruger kun hydrautisk kalk mørtel, da det var det de brugte den gang, jeg har stadig nogle sække jeg kan kigge på hvis du vil vide hvad korn størelse den har og så vidre..
hilsen patrick
Annonce
Hej

Tak for alle svarene. Det lyder dejligt nemt, hvis jeg kan bruge en svag blanding af bakkemørtel og cement.

Til dig Patrick: Du må gerne gerne se, hvilket hydrautisk kalk mørtel du bruger. Det er vel bedst helt at undlade cementen.
Hvordan blandes en ren kalkmørtel? Skal det også blandes med fx. bakkemørtel?
Citat fra JensS

Hej,

Jeg køber altid våd bakkemørtel 6,6% og blander det 1 del cement til 12-15 dele mørtel. Det giver ca en KC 50/50/850 mørtel.
Den er udmærket til at reparere fuger med i et gammelt hus.

Du kan også bruge den til fuger omkring dine vinduer. Du kan dog også godt bruge en elastisk fuge. Murstenene vil sagtens kunne transportere evnt. fugt bag fugen væk.

Den oprindelse anvendelse af mørtelfuger omkring vinduer inkluderer jo også tjæret værk bag ved fugen. Så mørtelfugen (med fæhår iblandet) alene giver dig ikke svundne tiders gode egenskaber.

mvh
Jens


Hvordan så egentligt med isolering bag hvis man skal lave en Cement / bakkemørtel blanding til fugning af vinduer... hva slags isolering skal man proppe der ind ? og hvor meget ? skal der være lidt mellemrum eller presser man bare en masse ind og fuger udenpå ?
hej jks.. den skal bare blandes med vand i en tvangsblander, grunden til at jeg siger det skyldes, den skal blandes længe faktisk 20 minutter minium. den hedder hydrautisk pudsmørtel kkh. 35/65/500 med en korn størelse på 0-2 mm, og bruges lige så meget til rep. af huse og kirker.
hilsen patrick
Citat fra Ascona400

Hvordan så egentligt med isolering bag hvis man skal lave en Cement / bakkemørtel blanding til fugning af vinduer... hva slags isolering skal man proppe der ind ? og hvor meget ? skal der være lidt mellemrum eller presser man bare en masse ind og fuger udenpå ?


Du isolerer bare med en strimmel sten- eller glasuld. Ikke noget med at stoppe - det skal kun trykkes let på plads.

Hvis du vil gøre det nemt for dig selv, bruger du et fugebagstop, som man også bruger ved "kunstige" fuger.

LuneLund: Once I thought I was wrong, but I was mistaken...

Hej Patrik

OK. Og den blanding kan bare købes færdigblandet? Ved du hvem der producere det og hvor det kan købes?
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis