Termostat i motor

Er der nogen, som ved, hvordan man får en termostat i en dieselmotor løsnet? Den har sat sig så fast, at en almindelig fastnøgle ikke kan dreje den. Rustløsner hjælper heller ikke.
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
hvordan sidder termostaten ???
Ligger den ikke bare mellem motorblokken og termostathuset ?? Altså med en pakning omkring ??

Altså på samme måde som en almindelig bilmotor, bare en termostat der arbejder ved lavere temperaturer.

Hvad er det for en motor du har ??

MVH Njord
Det kan være, det hjælper at gøre det på en varm motor. Alternativt på en helt kold motor at varme området omkring termostaten LET op (brug en lille blæselampe). Der skal ikke særligt meget varme til!

Husk at dække øvrige motordele af, når du varmer.

Mvh.

Jan R.
Svar til begge: Det er muligvis en hanomag. Den er 4-cylindret, har ca. 1,5 liter og er en fesksvandskølet diesel. Siges at være fra 1950. Hvad der er termostat, er jeg ikke helt sikker på, men der sidder noget på øverste vandrør, som jeg mistænker for at være termostaten. Det ligner ganske vist ikke et termostathus, men jeg må jo prøve mig frem.
Den med lokalopvarmningen har jeg ikke prøvet.
En af mine bekendte, som er dieselmekaniker, har overvejet muligheden af, at motoren slet ikke har nogen termostat. Det kan være, men det lyser jo som motorplageri.
Hej.
Termostaten sidder normalt i toppen (med få undtagelser) og den sidder gerne der hvor vandet forlader toppen inden det går over i køleren, der er normalt et dæksel fastgjort med to eller tre bolte/møtrikker, og derunder sidder termostaten. Jeg har endnu aldrig været ude for en termostat der sad så fast at den ikke kunne vippes ud med en skruetrækker, så prøv at kikke nok en gang.
Da motoren nok sidder i et lille rum, er det nok med en 82 graders termostat, du skal ikke bruge en 50 graders da den kun er til saltvandskøling.
Mvh. ole
mail [email protected]
web www.olesautoservice.dk
Ole, din beskrivelse af en termostat svarer til min opfattelse af, hvordan en sådan bør se ud. Men noget sådant findes ikke på motoren. Og den er nem at overskue. Man vipper motorhuset frem på dækket, og så er der fri adgang til dyret fra begge sider. Kan det tænkes, at termostathuse fra sidst i fyrrene så anderledes ud?

mvh. Steen
Annonce
Hej igen.
På nogle gamle motorer var termostaten indbygget i et messinghus med et par studser, og sat ind i den ene kølerslange, andre havde den siddende i den slange der giver vand fra køler til motor, og så var der yderligere en slange fra toppen der ledte varm vand omkring termostaten,
men hvad gør den ???
Mvh Ole
sidder den ikke under varmeveksleren der sidder den tit på de gamle motore

Rolf lo

Nej, der sidder ingenting under varmeveksleren. Der er ingen ting, som svarer til beskrivelserne. Båden skal op i denne måned og stå i haven, så jeg vil gerne forberede mig på vinterens puslerier i god tid.
Men er der ingen termostat, så kan jeg vel skyde en ind mellem køleslangen og motoren.

Steen
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis