Æbleopbevaring

Hey haveelskere

Når man har masser af æbler, vil man jo gerne opbevare dem i en længere periode.

I f.eks. Jemogfix kan man købe nogle flamingokasser som er helt lukket, med låg, jeg har bare hørt rygter om at æbler skal bevares koldt og med en masse ventilation.

Hvordan opbevarer man æbler bedst?
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Man pakker hvert æble i et stk avispapir og stiller dem fugtigt og køligt.
En kælder.

Delfinen
Jeg har prøvet de der flamingokasser til grøntsager - det hele rådner - rimeligt ulækkert efter en uges tid.

Min mor syntes derimod at de er gode, hvad hun gør ved frugt og grønt inden de kommer deri ved jeg ikke. Hun er nu også mere hygiejnisk end jeg.

De kære damer Ingrid Marie og Filippa har endnu ikke givet mere end til dagligt forbrug, så jeg har ikke erfaring med æbleopbevaring. men Jensens forslag er det man kan læse hvis man slår op i bøgerne.

Green

Tak for det, men jeg tror nu jeg vil anskaffe mig nogle åbne trækasser. Det med aviserne ville jeg jo først blive færdig med når der igen er æbler på træerne wink
Jeg troede også, at flamingokasserne var en genial opfindelse, indtil jeg prøvede dem. Min erfaring er nemlig også, at tingene ikke holder specielt godt, kassen er simpelthen for tæt. Frugt og grøntsager afgiver en del af deres vandindhold som fugt, og når fugten ikke kan komme ud har de meget nemmere ved at rådne. Til gengæld er kasserne glimrende til at holde større mængder øl m.v. kolde om sommeren når en ny portion skal i køleskabet for at blive afkølet :lol:

Frugtkasser til æbler og lign. af træ bør iøvrigt være flade, så der kun ligger et lag frugt i hver kasse, og kan så stables. Igen dels et spørgsmål om at komme af med overskydende fugt og samtidig, at råd med videre smitter væsentligt nemmere når frugten rører ved hinanden. Altså hvis der er flere lag rører frugterne mere ved hinanden og hvis/når en enkelt frugt begynder at rådne spreder det sig MEGET hurtigt.

MVH
Kim

MVH
Kim
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis