Knust asfalt contra knust beton

Goddag

Jeg skal have belægning til min gård og her er det knust asfalt contra knust beton. Jeg hælder mest til asfalt da det er pænest og til at arbejde i, men konen mener at have hørt det er "sundhedsskadeligt..."!? Betonen bliver jo hårdt som sten og ujævn desuden vil der ofte være plastrester og lignende i.
Næste forår skal en del af arealet dækkes med fliser.

Har konen ret? :?

Mvh Mhoff
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvad er det for en "gård" vi taler om ??

Er det en gårdhave, en gårdsplads foran et parcelhus, eller en baggård,
eller en "rigtig gårdsplads ved en større landejendom ??

Er vi pålandet er det efter min menig det eneste sted knust beton eller knust astfalt kan komme på tale som andet en bundsikring eller fyld.

Overfladen vil jeg under alle omstændigheder lave enten i perlesten ( eller lignende) Eller knust granit i et lag på ca 5 cm. Og herunder kan der så komme på tale at anvende en knust beton. Selv har jeg brugt stabilgrus.

Ingen af de to omtalte produkter vil være til at arbejde i efterfølgende da de jo stampes sammen for at få et fast areal. Jeg vil anbefale at du måske lægger en bund for så at lægge fliserne enten nu eller til foråret og så her efter slutter af med den knuste granit, eller hvad du vælger...

MVH Njord
Normalt må man KUN bruge asfalt, der hvor der skal afsluttes med asfalt, p.g.a. nedsivning af dioxin.

Du skriver:Betonen bliver jo hårdt som sten og ujævn desuden vil der ofte være plastrester og lignende i.
Næste forår skal en del af arealet dækkes med fliser.

Normalt er det meningen at "bunden" skal være hård, da man ikke får bedre top end bunden kan bære.
M.h.t. "toppen" så ligger knust granit bedre fast end perlesten, da knuste materialer ikke ruller

M.v.h. Birger

Hvis øl er sundt, så må meget øl, være meget sundt. §;-)

www.baekhus.dk
Tak for jeres svar.

Det er en gårdsplads foran et husmandssted - omkring 100 m2. Jeg har fået at vide af en ven at asfalten er til at grave i modsat betonen, det kunne jo være der skal graves/rettes lidt før fliserne er på.
Hvad er bedst under fliser? Og jeg bliver vel nødt til at vente lidt før jeg sætter fliser på, underlaget skal vel falde på plads først.
Prisforskellen er minimal da jeg selv vil hente det på lossepladsen.

Mhoff
UNDSKYLD, MEN DET VIRKER IKKE SOM OM DU FORSTÅR ALVOREN AF DET DU ER I GANG MED. :twisted:

Du må normalt ikke bruge asfalt. Gør du det alligevel, og det bliver opdaget, er der kun en vej: Oprensning af grunden, ibefattet jordrensning, Og der er KUN én til at betale, og rigtigt gættet = DIG SELV.
Bruger du genbrugs beton, er det ikke godkendt i alle kommuner. Med samme resultat som forrige, dog forlanger man her "kun" at de ulovlige materialer, bortskaffes reglementeret.

For at rådgive dig rigtigt, er man nød til at vide hvad pladsen skal anvendes til, + hvilken beskaffenhed bunden er i og hvilken type, + er der ordentlige afløbsforhold + hvilken belægningstype der ønskes.

Men hurtigt og groft skitseret: ALT organisk materiale (muld og plante rester)bortgraves, incl. evt. trærødder/stød. i en dybde af 15 cm. fra underkant af belægning, d.v.s. flise á 7 cm. tykkelse + 15 cm. = 22 cm. der skal graves af = 22 cm. * 100 M/2 = 22 M/3 fast mål + 15% = 25,3 M/3 løst mål som skal, enten bruges på grunden, eller bortkøres.
Bunden skal udgraves i samme profil, som den endelige belægning skal blive. D.v.s. der skal være samme dybde overalt, både inde ved huset og ude hvor der er fald.
Så skal bunden vibreres, der efter udlægges 10 cm. 0 - 32 mm. stabilgrus, der vibreres, så 5 cm. 0 - 8 mm. bakkegrus, der vibreres. I dette afretningslag, nedlægges ledere til at trække gruset af efter, med en retskinne.
Dette er kun til en terrasse, evt. til lettere bilkørsel. Er der tungere kørsel, skal der være gravet yderligere 10 cm. af jorden til bundsikringsgrus 32 - 64 mm.

Så med de store mængder er det IKKE en oplagt LDS-opgave for begyndere, især da det vil være formålstjentlig at minimum leje maskiner.

Mvh. Birger

Hvis øl er sundt, så må meget øl, være meget sundt. §;-)

www.baekhus.dk
Nu skal det jo heller ikke være en hel videnskab at anlægge en gårdsplads :wink:
Der ER gravet ud, det blev der ifm. nye kloakker - dræn og afløb er også etableret. Fyld bliver hentet med traktor og rettet ud med gravemaskine - begge med gode venners hjælp. Mht. asfalt contra knust beton, som var hovedspørgsmålet, så spørger jeg lige hos ham jeg har fået fliser af, han er ansat i teknisk forvaltning i kommunen.
Gården skal kun bruges som terrasse, men kørsel kan forekomme.

Mvh Mhoff
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis