Bagemaskine

Erfaringer med bagemaskiner ønskes.

Hvilken er et godt køb - og hvilken er ikke?

Hvad bør jeg være opmærksom på?
184 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvad mon en bagemaskine er?

Delfinen
Vi har en OBH som fungerer upåklageligt. Det færdige resultat må dog ikke sammenlignes med "Bagerbrød"

Mvh.
bodker

Kære Zep.

Da bagemaskinen kom frem for mange år siden MÅTTE jeg eje en (der var jo en ledning i den anden ende), så jeg købte fluks en Bagemester, og regnede med at vi nu havde friskbagt brød fremover hver dag vel at mærke. Familien rystede på hovedet.

I starten blev de lidt forhutlet de brød jeg lavede, men jeg prøvede at overbevise familien at det bare var godt, og fik så den gode idé at doble gæret.

Det skulle jeg ikke have gjort, for selv låget kunne ikke åbnes, da dejen havde klemt sig ind i selv den fineste revne i maskinen der lignede en gravid bagermester af den ægte slags. Familien rystede på hovedet.

Da jeg lige havde set, at til netop min bagemaskine nu kunne tilkøbes en dobbelt så stor glasbeholder hævning og bagning skete i, løste jeg fluks problemet med at erhverve mig denne. Familien rystede igen på hovedet.

Et franskbrød med hakkede valnødder fandt jeg ud af var det absolut bedste - meget lækker smag, og da vi havde fået det nogle dage, og jeg så ikke lige havde tid og lyst i en periode til at bruge aftenen med at hakke valnødder og måle gær og mel af, og familien fortsat rystede på hovedet, stillede jeg hele svineriet ind et skab, hvor den har stået i vel 10 år indtil vi lavede nyt køkken i år og netop min nieche der også trækker hurtigt fra hoften var HELT vild efter at få den, og det fik hun!, så i dag vil jeg tro den står i hendes skab.

At jeg så har måtte høre for den med jævne mellemrum i HELE familien opfatter jeg da blot som, at det er uhyre sjældent jeg laver en fejltagelse, og det alene skyldes at jeg ikke lige har temperament til at stå og hakke valnødder hver aften og rengøre! bæstet fra dagen inden.

Statoil har nogle lækre færdiglavede franskbrød især pariserbrød, som jeg køber fra køleskabet (ikke færdigbagt) og som jeg så putter 10 min. i ovnen ved 200 grader når jeg har lyst til varmt brød, og det kan jeg overkomme og nyde inden for et kvarter - skønt! Det er lige mig, og kommer man det resterende brød inden man går i seng i en indkøbspose og folder den rundt om brødet, er det friskt i 2-3 dage og derefter i brødrister - alt dette for bare at tænde for ovnen + kr. 14.50 = 4-7 kr. pr dag for 2 personer afhængig af sulten.

Mvh. JørgenE
Har du, Jørgen haft en bagemaskine :shock: :shock: :shock:

@Jensen. En bagemaskine er en tingest, som afløser mig og ovnen...

Jeg kiggede hos OBH, men fandt desværre ingen.

Gemalen har så støvet en billig op (han lider af hvorerdetbedstetilbuduansethvorlangtiddettager...), så den bliver det altså, som skal afprøves (husker ikke, hvad mærket hed).

Beklager den sene tilbagemelding, jeg har hundetravlt for tiden. Takker for svarene!
Annonce
Min far som er tidligere bager og har drevet eget bageri i mange år, er en meget tilfreds ejer af en bagemaskine :lol:

Vi grinte godt nok en del af, at han på denne måde distancerede sig fra sit eget håndværk, men den laver altså nogle rigtig gode brød. Han putter ingredienserne i om aftenen, og når han står op om morgenen dufter det af friskbagt brød i hele huset.
Jeg kan desværre ikke huske mærket men kan da undersøge det hvis det har interesse. Jeg ved blot, at det ikke er en af de dyreste på markedet.

Med venlig hilsen

Claus Holm
Det anede mig, at det nok også afhang af den menneskelige faktor i processen :wink: Bager er jeg ganske vidst ikke, men der er dog gået en del velsmagende bagværk fra min hånd. Eneste ulempe er, at det "fordamper" i løbet af kort tid :lol:

Alvorligt talt, så har jeg overgivet mig til tanken om en bagemaskine, fordi jeg godt vil have frisk brød nogle dage uden at skulle stå op en time tidligere.

Du må gerne ved lejlighed spørge ham om mærket på maskinen, Claus Holm. Ganske vidst er vidunderet, gemalen fandt frem til allerede på vej hjem. Men hvis det viser sig at være en elendig maskine, jeg får, er det rart at have alternative muligheder. Så det vil jeg være glad for.
Jeg har lige ringet til ham så nu er der yderligere info...

Tro det eller lad være, men ikke nok med at bageren bruger bagemaskine, han bruger også et færdigt produkt hvortil der blot skal tilsættes vand og gær :lol:

Maskinen hedder Melissa og melet hedder "Bagerens specialbrød". Melet kan købes i Føtex og Bilka til ca. kr. 9,00 pr. pose (1 kg). Til rugbrød køber han det der hedder "Kernerugbrød". Her bliver der to brød af en pose. Til hvidt brød bruger han "Solsikkebrød", og her bliver der 3 brød af en pose.

I modsætning til hvad der står på pakkerne har han arbejdet sig frem til følgende optimale mix:

Rugbrød:

500 gram mel
4 dl vand
25 gram alm. gær

Hvidt brød:

333 gram mel
2,3 dl vand
4 gram tørgær (der bruges tørgær da det hvide brød oftest bliver bagt om natten. Alm. gær kan ikke holde til at stå i maskinen i mange timer)

Håber du kan bruge det :wink:

Med venlig hilsen

Claus Holm
Jeg må også "bryde grædende sammen" og tilstå, at rugbrød købes som færdigmel efter, at jeg 3 gange efter forskellige opskrifter har forsøgt at starte en surdej. Resultatet var hver gang en ildelugtende mugkoloni, som vist mere hørte hjemme på et forsøgslaboratorium end som levnedsmiddel :oops: :lol:

Og så er jeg imponeret over at "møde" en bager, som giver fidusen fra sig. Det er guld værd. Hils fatter og sig tak for de korrigerede blandingsforhold. Det mel må jeg have prøvet.

Tak for hjælpen, du er en knag!
Det er typisk!

Jeg har i flere år "ævlet" om en bagemaskine, og har de sidste par uger forsøgt at overbevise min kære hustru om, at det må høre under de uundværlige køkkenredskaber. Resultatet mindede vist meget om Jørgens families reaktion :? En søgning på nettet resulterede i følgende:

Melissa (billig, ca. 400 kr.)
Panasonic (dyr, ca. 1500 kr.)
Kenwood (ca. 1100 kr.)

samt en test af Melissas forgænger, der ikke lød helt tosset - men det var jo trods alt en anden maskine...

I sidste ende vandt skepsissen, blandt andet fordi den dyre var for dyr, og det virkede for godt til at være sandt, hvis den billige skulle være lige så god smile

Og så skal man høre fra en bager, at den billige model er god! Og så lige, når pengene (fødselsdagsgave) er brugt på en ny harddisk til husalteret i stedet cry

Zephirine: Får vi en udførlig anmeldelse, når du har prøvet dyret :?:

Hvis bare alt GDS var som LEGO...
Der er yderligere 174 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis