Nyt tag og altan på ejendom

Hej alle

Det hørere nok ikke under lds men jeg prøver lig engang.. Men det er nu sådanne at vi skal have ny tag og måske altan hjemme i vores lejlighed. Ejendommen er en andelsboligforening ogfra 30´erne så det kunne godt trænge til et nyt tag. Og der er blevet bestemt igennem bestyrrelsen. Men nu under jeg mig lidt da jeg var til en ekstraordinær generalforsamling og fik oplyst projektet. Det er sådanne at de vil gerne have bygget nogle tagetager til alle 4.sals lejligheder og dermed kommer der en ekstra udgift som vi skal ned og stemme om her til næste generalforsamling. Men nu undre jeg mig lidt... Skal sådanne et projetk ikke udbydes i licitation dvs. tag/etage og altan? da der kun var et forslag fra en arktiekt. Da dette er et projekt til mange millioner er jeg lidt skæptisk over for sådanne en fremstilling af projektet. Kan i ikke komme med nogle gode råd om hvad jeg/vi i andelsboligforeningen skal have fremlagt før vi går til afstemmning af sådanne et projekt. Vi har fået oplyst huslejestigninger og div. udgifter. Men kun fra en arkitekt!.

mvh

Niknoppen
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der har for kort tid siden været nogle sager hvor en stor Københavnsk ejendomsadministrator lavede lignende projekter. Han tjente "store" penge på at lave disse projekter (det var hans egne folk der lavede beregninger m.v.). Jeg mener helt klart, at du gør klogt i at være skeptisk. Der er nu ikke krav om en egentlig licitation/udbud, men det er jo altid klogt at få flere bud på en opgave.

Der kan selvfølgelig være fornuft i at udnytte tagetagen i forbindelse med udskiftningen af et tag, men det skal jo ikke blot ske fordi administrator så kan tjene en masse penge.

Der har indenfor de sidste par måneder været et meget kritisk indslag på DR eller TV2 vedrørende dette (kan desværre ikke huske hvilket program der var tale om).

Hvis du skal have mulighed for at påvirke beslutningen skal du dog nok hurtigt ud af busken, for administrator er normalt meget godt til at tælle (...stemmer på en generalforsamling).

Med venlig hilsen

Hans
Jamen det fatter jeg jo ikke. Hvis der bygges ekstra lejligheder, skal disse jo kunne hvile i sig selv (og i princippet give en ekstra indtægt til de øvrige andelshavere). Under alle omstændigheder skal en ansvarlig bestyrelse jo sørge for at hente ekstra tilbud ind. Men dette kan bestyrelsen ikke gøre uden et mandat fra generalforsamlingen.

Dvs. den rigtige fremgangsmåde er, at bestyrelsen informerer om projektet, mulige konsekvenser (fordele og ulemper) samt et foreløbigt budget. Dernæst kan generalforsamlingen give mandat til, at bestyrelsen arbejder videre med projektet og evt. indhenter tilbud. Afhængig af, hvor meget man stoler på bestyrelsen.

Jeg ville forlange, at bestyrelsen nedsætter en arbejdsgruppe, der skal præsentere et færdigt oplæg, som kan godkendes af generalforsamlingen. Dernæst indhentes tilbud, som også skal godkendes af generalforsamlingen.

Måske lidt omstændeligt, men alt i alt en fordel. Så er alle orienteret ligesom bestyrelsen ikke kan blive beskyldt for at have gået egne vegne - alle har sin ryg fri.

Mvh.

Jan R.
De forslag vedr. forøgelsen af 4.sals lejligheder vi har fået. er helt skudt hed i vejeret synes jeg. for det første bliver det lavet sådanne at der er kun de tilmeldte lejligheder der kan få etagen op over. dvs. når taget bliver bygget og bliver kun sat vinduere i de steder istedet for "hele vejen rundt" om ejendommen. For fremtidelige lejer af 4. sals lejligheder ville det blive for dyrt at udvidde lejlighederne med etagen ovenpå fordi der skal stille stilads ovs. op igen. Prisen for at udvidde kommer til at koste omkrin 20000-24000 kr pr. m2. Det er jo ikke til at få igen når man nu skal sælge lej. igen. Kan det passe er en arktiekt skal have omkring 12% af det samlede beløb og så dernæst 12% af købssummen hvis man ønsker af købe etagen. De har godt nok ikke forberedt sig ordenligt vores bestyrrelse synes jeg
Jeg syntes ikke at du skal gå med til en huslejestigning, hvis du ikke selv får noget ud af det.
Hvis der bliver istandsat taglejligheder er det de øverste der skal betale gildet. Evt. over en årrække med en forhøjet husleje. I andre skal ikke være med til det. Selvfølgelig kan det være påkrævet med en huslejestigning i.f.b med udskiftning af tag.
Som Jan R. skriver skal udvidelserne kunne bære sig selv, ellers er det jo en allerhelvedes dårlig forretning.

Jeg har en kammerat der snart får 35 m2 loftrum lagt til lejligheden.
Her bliver rummene sat i stand i.f.b. med nyt tag.
De interesserede kan købe rummene, men skal selv sørge for varme, el maling, trappe osv. Man kan selvfølgelig betale sig fra det ved at sige ja på forhånd. Når nye flytter ind bliver de pålagt at købe rummet. Der er selvfølgelig en relativ huslejestigning forbundet med projektet.
Og man kan regne med at man får sine penge igen ved salg fordi det tæller som en forbedring der ikke taber værdi. (trappe, el osv. gør selvfølgelig)

Om arkitekten får en for høj hyre ved jeg ikke, men det er et problem når de projekterende også optræder som bygherrerådgiver. Jeg mener at de to ting bør skilles ad. Altså at i har en til kun at varetage jeres interesse og ikke tjener penge hvis projektet bliver dyrere.
Nu er der vel ikke den store forskel på en ejerlejlighedsejendom og og andelsejendom.

Fordelen ved at få udnyttet er:

at I er flere til at dele udgifterne

de der tager risikoen betaler noget for det - ofte et nyt tag til fællesskabet, men ellers ikke noget.

Minusserne er:

Måske skulle man have mere end et tag for at "forære" en etage, men hvilken forening har mod til at tage risiko osv., men klart skal der flere tilbud til - hvad vil de give for at få del i 4. etage, som I jo nu ejer i fællesskab.

Der er flere til at bestemme, slide på trappe og evt. have, men det er vist sekundært.

Jeg mener man skal finde en prof. administrator man stoler på, og lade ham rådgive uden at han skal deltage i noget som helst, så han ikke har økonomisk interesse i andet end at rådgive andelsforeningen, men så er det mod betaling forstås, og det er også fair nok.

Mvh. JørgenE
Så vidt jeg kan se bliver de nye etager lagt til 4.salen. Derfor er den eneste merindtægt foreningen får den huslejestigning de øverste får.
Huslejen i en andelsboligforening er normalt afhængig af det antal m2 man har brugsret (andel) til. Derfor er den relativ i forhold til det areal man får mere på den nye etage. Derfor får foreningen en større huslejeindtægt. Og det er det eneste.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også