El-gulvvarmen slukker

På mit gamle badeværelse hvor der var installeret el gulvvarme inden jeg overtog huset, har jeg visse problemer med termostaten. Når jeg tænder for gulvvarmen virker den fint i en måned eller lidt mere. Herefter begynder termostaten at slukke, selv om gulvet er helt koldt, og jeg skal nu skrue helt op for termostaten for at få den til at tænde - hvilket selvfølgelig ikke er holdbart. Alternativt skal jeg slukke helt og lade den stå sådan i en periode (nogle dage) hvorefter jeg kan begynde på at varme gulvet op en gang mere, for derefter at vente på at den skal slukke efter en måned eller to. Er der nogen der har ideer til hvad det kan være?

Mvh Tor
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeps - thermostaten kan være slidt. Har haft samme problem i et sommerhus, hvor udskiftning var løsningen.

Mvh.

Jan R.
Prøv at "slå" forsigtigt i termostaten. Det er muligt at som Tor sier at den begynner at blive slidt og beskidt, slik at den ikke går tilbage til udgangsstillingen. Over tid vil der muligvis være slag fra når man lukker døren osv. som gør at den virker. Det er muligt at jeg har fulstendigt forkert.

Har du prøvet at skrue den ut og blåse med noget trykluft ind i den? Prøv også med noget spray og la den tørke over natten inden du kobler den til igen.

-Kaj

Ja, jeg har mange skrivefeil. Men så er jeg også fra Norge.
Det lyder som om det er relæet der er defekt.

Hvis termostaten er af mærket Devi eller LK, vil det ikke hjælpe noget at blæse eller rense, for relæet er et lukket relæ.

Jeg har op til flere gange, som elektriker, udskiftet en termostat til gulvvarme pga defekt relæ.

Er den er lampe der indikere at den prøver at tænde for varmen?
Der er en lampe som heller ikke tænder - alt er slukket. Kun hvis jeg skruer helt op tændes der - men det vil både være lidt for varmt og dyrt :?

Mvh Tor
Hvad maerke er termostaten?

Det kunne godt lyde som om det er foeleren ( modstanden) der er defekt!

Proev at skrive hvad maerke det er, saa kan det vaere at jeg kan guide dig igennem en fejlfinding!

Soernf
Annonce
På selve relæet står der Electromatic mens der ikke står noget navn på termostaten (selve dåsen). Når jeg skille termostaten ad (skruer den ud af vægen) tænder og slukker relæet til den helt store guldmedalje. Ved ikke om du blev klogere :?:

Mvh Tor
Jeg er ikke helt sikker paa at jeg kender den model! Men hvis jeg husker rigtigt, saa er den ikke samme stoerelse som en stikkontakt, den er saa vidt jeg husker noget stoere. Jeg tror nok at de blev brugt meget i 70'erne. Jeg er ikke sikker, men det lyder meget som om det kunne vaere foleren der er defekt, men jeg er ikke sikker. Jeg tror du faar problemer med at faa reservedele til den!

Men hvis du kontakter Greenline.dk, saa ved jeg at de kan hjaelpe dig. Jeg vil tro at en DEVI 230 vil passe i det gamle hul, du skal nok ogsaa bare bestille en 68 ramme for stikkontakt, hvis den gamle der sidder der, er den jeg tror. Den ny er incl. gulvfoeler.

Soernf
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis