Gips på koksvæg

Kan man det?

Jeg har en væg, hvor halvdelen er koks med puds og den anden halvdel er træskellet med puds. Jeg vil gerne beklæde hele væggen med gips. Kan jeg også lægge gips på den del der er koksvæg, og i givet fald hvordan, eller skal jeg få mureren til at lægge 13mm pudslag for at udligne forskellen overtil træskellet væggen ?

Thomas
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Koksvæg skriver du, det har jeg ikke hørt om før, kan du ikke fortælle lidt mere om det? Kan man gøre noget fast i en sådan væg?
Det er da en mulighed at få pudset noget mere på!
Hvordan er isoleringsforholdene, hvis det altså er aktuelt?

Mvh. Carsten
Hej Carsten,

En koksvæg er noget i stil med en murstensvæg. Bare ikke så tyk og er derfor ikke ligeså stabil. Er ca. 7,5 cm, svarer måske til letbeton idag.
Brugtes i ældre huse, især ved skorsten, p.gr.a. brændeovn.

Jeg har hørt nogle sige at man evt. kan lime gips'en på med lip... men det er måske nemmere at pudse.

MVH Thomas.

Thomas
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Tjaa øhh, det ved jeg ikke lige rigtigt, jeg har ikke noget bud på, om det er det ene eller det andet du skal gi' dig i kast med. Der er ikke noget, der gør at vægtskålen tynger mere til det enes fordel fremfor det andet.

Det kan være, at der er en anden derude, som har været i en lign. situation?

Nej, jeg tror jeg vil få det pudset, hvis det er hvad det er i forvejen.
Hvis du havde nogle billeder, ville det måske være lidt nemmere.

Mvh. Carsten
Hej Carsten.
Du kan sagtens sætte gips på, brug Lip fliseklæb og evt,
fiksere med skruer (7,5 mm betonskruer m,hoved)

M.v.h Jris. :o
Undskyld Carsten det var Thomas der skulle have beskeden.
cry cry
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
ok.. er alm gips ok, eller skal det være vådrumsgips?

vi snakker om et areal på 2,5 kvm. gipsen kan jeg selv sætte op. jeg synes det er nemmere end at pudse et lag på ca. 13mm, så det flugter med den anden gips. alternativt kan man betale en murer 500-1000 for at lave det...

Thomas
Hej igen.
Kun hvis det er et vådrum,skal du bruge vådrumsgips.

M.v.h Jris smile
Bare en lille tanke vedr. dit lille projeckt. Er det ikke en, "lidt for kreativ" løsning, af montere gips med fliseklæb? Også hvis du evt. fikserer denne med betonskruer. Den nemmeste, og efter min mening, rigtigste løsning er puds.
13mm. puds på 2,5 kvadratmeter kan du med garanti, sagtens selv lave.

Træk pudsemørtelen, cement/mørtel 1:10 på væggen, brug retholt, eller et lige brædt til at afrette pudsen. Fyld herefter evt. lunker med ny mørtel
til pudsen "stokker" altså så der ikke længere er luft mellem brædt og pudselag, det være sig både horisontalt og vertikalt.

Herefter er det bare at glatte mørtelen med pudsebrædt.
Puds når du kan mærke at pudsen begynder at binde, når du ikke længere, med fingrene, kan trykke dybe spor i den våde mørtel.

Det er rent faktisk ikke så svært at pudse, når bare du bruger god tid på at afrette godt og grundigt. Husk at rengøre kanter mod loft gulv og andre tilstødende vægge umiddelbart efter færdiggørelsen, det letter den videre proces.

Skulle du mod forventning få slæbespor i den færdige væg, kan du jo "bare" finpudse eller fuldspartle.

-....Kunst en noget man ikke kan, såsnart man kan, er det ikke længere nogen kunst.....-

Jo, jeg tror du har ret. Jeg bruger bare 9% mørtel og blander det 1 del cement med 10 dele 9% ? ikk?

Det skal alligevel fuldspartles af en maler bagefter, så det behøver jo ikke være perfekt.

Thomas
blandingsforhold er fuldstændig korrekt.
Held og lykke med opgaven.

-....Kunst en noget man ikke kan, såsnart man kan, er det ikke længere nogen kunst.....-

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også