Mat i lakken

Jeg har lige købt en ny gammel bil. Den er sådan set pæn, men den har stået ude og er lidt mat i lakken.
Hvad gør man ved det, der må findes noget polish eller voks eller lakforsegler.
Kunne man eventuelt give den engang akryllakspray ovenpå. Eller er det sindsygt.

Delfinen
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Du skal bruge noget lakrens, kan købes på de fleste tankstationer, derefter skal du bruge noget hårdvoks til at polere med feks. simonitz. Du kan gøre det med excentersliberen med en polerskive på. du skal ikke begynde og sprøjte akryllak på, det blir ikke godt.
Er bilen rød? Røde biler har en tendens til at blive matte og især blege. Her er det svært redde den røde farve.

 

det bedste er først vask så slipol og masser af knofedt og så en voks til at slutte af med for uden voks bliver den hurtigt mat igen

Rolf lo

Øj den der Slipol har jeg prøvet på min Puch VZ 50 for 30 år siden, det var noget virkede. Jeg har savnet det og mine øjne er aldrig faldet over Slipol - fås det fortsat? (jeg husker det som en tube med grøn masse i)
Jeg mener at den er noget skrap til autolakker, men hvis man kender risikoen - så OK

 

Annonce
Så forleden Slipol i et Bilka (mener jeg det var) - så det findes endnu ;-)

Anyway - den matte lak skyldes, at den er oxideret - svarer til, du er blevet solbrændt og huden skaller af. Den oxiderede lak skal fjernes, hvilket kan gøres ved brug af en lakrens. Om den skal være slibende eller ej er et temperamentsspørgsmål - jeg foretrækker at undgå slibemidler, når lakken kun er let oxideret, men i svære tilfælde går det noget lettere med f.x. Slipol.

Derefter skal lakken beskyttes - brug en god voks og brug rigeligt af det. Så kan du fremover nøjes med et par behandlinger om året.

En fremgangsmåde kan være:

1) Vask bilen let i sulfo (ikke bilsæbe med voks) for at fjerne løst snavs (så du ikke ridser, når du går til 2)
2) Fjern tjærepletter med petroleum
3) Vask bilen meget grundigt i sulfo - en eller to gange. Skyl grundigt.
4) Lakrens bilen
5) Polér

Mvh.

Jan R.
Tak for de gode svar.
Jeg forstår, der ligger et større arbejde foran.

Bilen er forøvrigt mørkeblå.

Er det klogt at tage lag af lakken ved at slibe?. Det hele bliver jo tyndere.
Hvor ofte skal den lakforsejles?

Delfinen
Og jeg glemte at spørge, hvad polerer man med?
Et stykke lammeskind der roterer?

Delfinen
Mht. til at tage lakken af - nej, jo tyndere den bliver, desto ringere.
Derfor bruger jeg aldrig en slibende lakrens. Men det kan jo være nødvendigt :-(

Du skal regne med en 6-8 timer, afhængig af lakkens stand og dit tempo ;-)

Jeg plejer at give min en tur forår og efterår (jo oftere jo nemmere) - det har virket fint. Den står stadig flot i lak til trods for 230.000 km og 7 år på bagen.

Hvis du bruger polérmaskine, kan du købe lammeskindshætter til at sætte på (til efterpolering) samt skumgummi-pads til at lakrense med (evt. til påføring af voks). Du skal bare være opmærksom på ikke at køre lakken varm.

Mvh.

Jan R.
6- 8 timer med at pudse lak. Det har jeg ligegodt aldrig prøvet før.
Jeg er aldrig nået længere end til pladearbejde og sprøjtning.
Mine brugte biler må jo sådan set blive bedre, at det nu er lakovervejelser og ikke pladearbejde jeg må tænke over.

Tak for svarene.

Delfinen
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis