skær i melamin?

Jeg vil gerne kunne skære en melamin plade med evt. stiksav uden at den flosser i kanten. Hvordan gør jeg

Den Store Mester Smiler
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
hejsa
jeg har skåret i en køkkenbordplade med min overfræser.
spænd et land fast til at køre langs, tag så nogle mm af gangen indtil du er igennem pladen, og kanterne er perfekte,
jeg brugte en 6 mm fingerjern

god arbejdslyst

....god arbejdslyst..

....... g.lykke...........
Når jeg som hjemmesnedker skal save i melaminplader, bruger jeg også nogen gange stiksaven. Med en fintandet klinge er der ingen problemer på undersiden af pladen. Men for at undgå det flosser på oversiden, ridser jeg først for med noget skarpt - fx et stemmejern. Jeg plejer også lige trække op med en blyant, for bedre at kunne se stregen.

Ved at save i kanten af den forridsede streg, kan du lave rimelig pæne kanter. Så prøv det :-)

Svend Erik

Bygningssnedker

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hej..
Streg din plade op som den skal skæres og tape det over med malertape, så får de helt perfekte kanter (husk dog at bruge en fintandet klinge)

Mvh
Nichlas

Opturskakao
Min gode kammerat som ordnede vores køkken og som er prof. tømrer vender altid stiksaven om og saver modsat os andre altså forneden og opefter - det giver meget flottere skær. Han saver altså nedenfra og ser kun stiksaven komme op, det virker mærkeligt men det er s'gu effektivt - sikke nogle flotte skæringer han han kan lave.

Utrolig forskel, men prøv det først på noget hvor det ikke betyder noget.

Mvh. JørgenE
Jeg hælder mest til at ridse/skære en "streg" inden og så save nedefra. Det står knivskarpt!!
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
@JørgenE - Det skyldes, at han streger op på forsiden og for at undgå, at evt. klingevrid skal påvirke resultatet set fra forsiden, saver han nedefra - ligesom træet kun vil flosse på underkanten.

Jeg saver normalt kun i melamin med rundsav og meget fin klinge. Skal det være perfekt, pakker jeg pladen ind i to rester melamin, således jeg saver igennem tre lag..... (derfor undgår jeg som regel melamin ;-)

Mvh.

Jan R.
Du kan også tage pladen med til Silvan og få dem til at skære den - kr. 20,-/snit - så er du også sikker på det bliver lige.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også