Flytte buske og små træer

Hej allesammen.

Er der nogen der ved hilken årstid der er bedst til at rykke sommerfuglebuske og troldetræer?
Begge dele er vokset godt til og jeg har ikke beskåret træerne i år endnu, da jeg har hørt, at man bør undlade dette, hvis man skal flytte dem.

Hvor meget jord skal man grave op rundt om stammerne? og skal jorden bankes af - eller flyttes sammen med planten?

Hvor meget og hvor længe skal man vande planterne efterfølgende?

Hvis der er andre gode råd, vil jeg meget gerne høre dem også!
Tak for hjælpen! :lol:

Katrine.

navigare necesse est
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hejsa..
Jamen det er da tid nu til at flytte buskene/ træerne og jo større jordklump du får med, des bedre, for så har du ikke beskadiet så mange rødder og træer/buske vil nemmere kunne tåle flytningen. Så lad endelig være med at banke noget jord af, flyt med så meget som muligt.
Du skal vande noget nu, men især være opmærksom til foråret og forsommeren hvor der kan være meget tørt..
Sommerfuglebusken beskærer du til foråret, når du kan se de nye knopper og den vil gerne beskæres helt ned.
Troldhassel har jeg ingen erfaring med.
Hilsen
sniffer

Sniffer  
Tak for det - jeg vil straks gå hjem og grave en masse. biggrin

Katrine.

navigare necesse est
Hallo.
Den bedste tid at flytte træer er i løvspringstiden.
De er bare utroligt sårbare der, og er afhængige af en masse vand. Når der kommer groning i luften, dvs når temp. når op på de 10 grader.
Træer er sårbare overfor udtørrede rødder.
Hvis man planter om efteråret opnår man afgørende fordele:
Jorden er fugtig og vinterregnen får fx jorden til at flyde rundt om småhuller ved rødderne.
Men man skal være klar over at træerne ikke gror om vinteren. De står bare og venter på pladsen.
Når man planter er det afgørende vigtigt at rødderne ikke tørrer ud og at jorden stampes til omkring rødderne.
Jeg plejer at plante hele året, dog ikke i tørre perioder om sommeren, da jeg ikke gider vande så meget som nødvendigt.
Til træer og buske er perioden fra oktober til marts bedst.
Det er smart at holde øje med dem i løvsspingstiden og evt vande dem lidt.

Delfinen
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis